Audio verze

 

Být lídrem. Vést. Skutečný lídr potřebuje dvě věci. Potřebuje vizi a potřebuje energii vést. Vede sebe a tím vede druhé. Skrz silnou vizi inspiruje další lidi a ti ho mohou následovat, nechat se vést. Ne každý je lídr, ne každý chce být lídr. Ne každý má vizi lídra, ne každý má energii na to, být lídrem. Berte věci tak, jak jsou. Ale pokud cítíte, že lídr uvnitř na vás ťuká, dejte mu prostor, dejte mu vizi a energii a on se projeví.

Veďte sebe silně a vědomě, tím povedete druhé. Lídr následuje hlas svého srdce. Nemůže si pomoci a dělá věci tak, jak považuje za správné. Někdy si ťukají na hlavu, někdy ho zrazují, někdy ho omezují. To vše je součást hry. Lídra to nezastaví.

Strategický podnikatel má schopnosti lídra.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

4_StrategickyPodnikatel_Leadership_DavidKirs3

Audio verze

 

Jsme z ní stvořeni. Jsme energie. Jsme malá továrna na elektřinu a životní energii. Zpracováváme energie mnoha věcí, abychom ji použili pro náš život. Jak a co zpracujeme rozhodne o množství energie, kterou máme. Jak zpracováváme a vážně bereme naše myšlenky a to, co se nám honí hlavou ovlivňuje naši energii. Jak se stravujeme a jíme a jak kvalitní jídlo zpracováváme ovlivňuje o naší energii. Jak cvičíme naše tělo a trénujeme jeho sílu, výdrž a vitalitu rozhoduje o množství životní energie, kterou máme k životu. Jak dodržujeme pitný režim a co pijeme ovlivňuje míru naši energie dělat věci. Bez energie nelze nic.

Strategický podnikatel dbá a pečuje o svou energii, pečuje o energii svého těla, pečuje o energii své mysli. Udržuje a zvyšuje proud své energie.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

3_StrategickyPodnikatel_Energie_DavidKirs3

Audio verze

Co vidíte? Kam jdete? Jaký máte směr? A kdo jde s vámi? Přežíváte v „Každodni“, slovy Jana Procházky? Nebo máte vizi a problémy všedních dní jsou jen zastávkami za vašimi sny, přáními a touhami? Jsou ve vašem životě problémy proto, abyste je řešili a zabývali se jimi nebo proto, abyste jimi procházeli za něčím větším? Za něčím co vás skutečně přitahuje, co má vaši pozornost, za čím jdete. Mějte vizi. Malou nebo velkou. To je jedno, ale dovolte si ten luxus vidět na obzor. Nemusíte znát cestu, stačí jen vědět, kam vede. Vesmír se pak otočí, aby vám pomohl. A v tu chvíli nepůjdete sami, k vaši vizi se přidají další s podobnou vizí a pak už nejdete nikdy sami. Jste pak součástí větší vize, vize Života.

Strategický podnikatel má vizi. Tu sdílí se zákazníky a skrz tu slouží. Skrz tu je v kontaktu, skrz jeho vizi, jeho proč totiž skutečně prodává.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

2_StrategickyPodnikatel_Vize_DavidKirs4

Audio verze

„Jste hledačem příležitostí nebo vědomým a strategickým podnikatelem? Běháte jen kolem nebo jasně vidíte, kam jdete a proč?“

Před 2 lety jsem sestavil PDF 10 dovedností strategických podnikatelů. (Nakonec, asi na vás vyskočí okno níže, kde si ho můžete stáhnout.) Dnes je čas přidat NOVÝCH 10 dovedností strategických podnikatelů. Jsou dovednosti nezbytné pro váš naplněný, bohatý a šťastný život, pro váš úspěch v práci, kariéře i podnikání, pro vaši osobní svobodu, svobodu žít svůj vlastní život, potkat se s tím, kdo doopravdy jste.

Jak plni jste v těchto dovednostech? Jak vědomě s nimi pracujete? Jak často je trénujete? Jak je žijete?

Tak pak vypadá váš život… (a váš byznys, firma, podnikání…)

„Nikdy nenechte své strachy, aby vás stáhly na zem. Nikdy nenechte strachy druhých lidí, aby vás stáhly na zem.“

Vědomí

Být si vědom. Vědomý si sebe, vědomý si druhých. Vědomý si věcí, situací, vztahů. Není dovednost, která by šla do hlubší podstaty života. Bez vědomí jste automat, stroj, nástroj druhých. Ovce, která následuje příkazy a hlas druhých. Nevědomý člověk zatím nenašel sebe. Pravou esenci uvnitř.

Vědomí toho, jak Život skutečně funguje dává totiž hojnost dvěma nejpodstatnějším věcem, které lidstvo vždy hledalo. Bezpečí a Svobodu. Ve chvíli, kdy je bezpečno, je postaráno o naše přežití, automaticky toužíme po svobodě. Svobodě projevu, ducha, peněz, tvoření. Být si vědom znamená poznat skutečné bezpečí života. Být si vědom dává naprostou svobodu žít náš život.

Strategický podnikatel žije život vědomě a hraje svou podnikatelskou hru vědomě.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

1_StrategickyPodnikatel_Vedomi_DavidKirs3

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Mám pro vás, pro některé z vás možná trošku odvážnou, otázku: Jste umělci? Teď mluvím převážně k vám podnikatelům, kteří máte živnost, podnikáte nebo máte firmu, větší nebo menší, vedete nějaký tým, něco tvoříte, něco prodáváte, chcete o něčem dát vědět světu. Pro vás je tahle otázka velmi důležitá. Jste umělcem? Jste umělci toho, co děláte?

Mně se totiž obrovsky líbí představa tvořit firmu jako umělecké dílo. Mojí velkou vizí je teď vytvořit naši firmu, Firmu 2.0, jako umělecké dílo. Umělecké dílo, na které budeme pyšní, na které můžeme ukazovat, kterým můžeme inspirovat. Umělecké dílo, které inspiruje další lidi.

Každý jsme umělcem

Jsem fascinován představou budování firmy jako uměleckého díla. Jsem totiž přesvědčen o tom, že každý z nás je vlastně na nějaké úrovni umělec. Umělec, který pomáhá v účetnictví, umělec, který vytváří krásný účetní výkaz, umělec, který vytvoří krásný inzerát, umělec, který napíše webovou stránku, umělec, který povídá o produktu a je to pro něj vášní a uměním.

Každý se může stát umělcem. Umění je za mě schopnost spojit dvě možná nejdůležitější věci, které máme, a to je spojit srdce a hlavu. Pokud totiž chcete být umělcem a chcete vytvořit vaše podnikání, vaši firmu jako umělecké dílo, pak potřebujete podnikat srdcem a potřebujete podnikat hlavou. Potřebujete spojit tyhle dvě věci dohromady. Potřebujete být tím umělcem, který vidí kvádr u sebe na zahradě, vidí ho možná několik měsíců nebo několik let a čeká na tu myšlenku, co z toho kvádru vznikne, co z něj vytvoří.

Možná i vy máte myšlenku na vaše podnikání, chcete něco dokázat, chcete někam dojít, chcete něco vytvořit, chcete být umělcem ve svém životě a chcete tvořit umělecká díla, ať je to umělecké dílo v čemkoli. A ten umělec přijde do chvíle, kdy získá inspiraci, získá chvíli, kdy se rozhodnul, co z toho kvádru mramoru vytvoří, a udělá tu první ránu. Tohle je stejná analogie jako v byznyse, jako v dělání. Ve chvíli, kdy máte ten svůj sen, máte svoji vizi, potřebujete jít a potřebujete udělat svou první ránu a pak potřebujete ten kámen opracovávat a opracovávat a opracovávat, dokud to umělecké dílo před vámi nevznikne.

Umělecké dílo v podnikání

Možná si většina z vás nespojila umělecké dílo s podnikáním nebo s vytvářením prodejních stránek nebo s vytvořením nějakého obchodního systému, s produktem, který chcete nabídnout, s vaším kurzem, seminářem, s čímkoliv. A i v tomhle můžete aplikovat ty principy uměleckého díla, principy obrábění, principy inspirace, principy, kdy jste opravdu pyšní na to, co vytvoříte, a chcete to ukázat dalším lidem.

V tomhle vám držím palce, v tomhle vám přeji, abyste uspěli, abychom každý z nás vytvářeli vlastní umělecká díla, o kterých si potom můžeme povídat, která si můžeme navzájem ukazovat, kterými se navzájem můžeme inspirovat.

 Podnikání jako umění

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Mám v životě rád zdánlivě náhodné situace, které nás mají něco naučit. Taky situace, kdy se v našem životě objeví nějaký člověk a přinese nám nějakou informaci, nějakou zprávu, něco pro nás důležitého.

Nedávno jsem se potkal s člověkem, který se jmenuje Jan Procházka, a ten mi ne náhodou přinesl zprávu o jednom slově. To slovo mi přišlo tak úžasné, že se o něj chci dneska s vámi podělit.

Je to nový pojem a možná i nové slovo, které v českém jazyce vzniklo. Tohle slovo slouží k tomu, aby popsalo náš všední, obyčejný den, každodenní fungování. To slovo je každoden a chci vám teď říct, co představuje, co znamená.

Každoden

Každoden je situace, kdy se ráno probudíme, vyčistíme si zuby, dáme si snídani, pak nastoupíme do auta nebo do autobusu, jedeme do práce, tam pracujeme, jdeme na oběd, pak se pobavíme s kolegy, večer jdeme na večeři, přijdeme domů, pohrajeme si s dětmi, pomilujeme se se ženou, jdeme do postele, jdeme spát.

Tohle může být každoden. Pro někoho je to možná ideální každoden, pro někoho naprosto průměrný každoden. Jinak řečeno, každoden je něco, co děláme každý den opakovaně znova a znova, a taky to může být něco, co se po čase stane dost nudnou záležitostí. Každoden se po čase může stát něčím, co už nás vůbec nevzrušuje, vůbec nepřitahuje, kde nevnímáme žádný zápal, žádnou chuť, je to něco, u čeho se tak trošku nudíme a co nás vlastně už vůbec nebaví.

V každodni bohužel funguje většina společnosti. V každodni často fungujeme my všichni, když zapomeneme, že mimo každoden je tady spousta jiných věcí. A spousta jiných věcí možná není ten přesný výraz, protože mám na mysli spíše jednu věc a té jedné věci se říká vize.

Vize

Pokud v našem životě zapomeneme na to, že je tam jedna velmi důležitá věc – vize, nějaký náš záměr, nějaký náš cíl, nějaké naše směřování, tak se může stát, že se v každodni ztratíme tak, že se v něm točíme jako v nějakém bludišti. Chodíme tam a zase zpátky, točíme se v kruhu, jednou jdeme jedním směrem, pak dalším, jednou jdeme dopředu, pak se vracíme, a vlastně nikam nesměřujeme, točíme se v tom každodni a točíme se v něm ve chvíli, kdy zapomeneme na vizi. Kdy zapomeneme, že mimo to kolo každodne je ještě něco mnohem většího, co je ale za hranicemi každodne. A my si to musíme připomínat, abychom věděli, kam v tom každodni směřujeme, jaký hledáme směr, kudy v tom každodni jít.

Jestliže nemáme vizi, pak se ztratíme v každodni. Pokud nemáme vizi, chybí nám i energie k tomu, abychom každodnem šli. Když nám chybí vize, která je mimo ten každoden, tak nám chybí schopnost vidět, kam jdeme, chybí nám schopnost vidět někam za obzor. To neznamená, že musíme vidět úplně donekonečna a úplně všechno, ale potřebujeme vidět aspoň nějakou další část, která nás přitahuje, která nás baví, která nás vzrušuje, kterou bychom chtěli dělat, kam bychom se chtěli přiblížit.

Směr, naplnění, smysl

Protože ve chvíli, kdy uděláme první krok k té naší vizi, tak se o něco přiblížíme a ukáže se nový obzor, ukáže se nová situace, objeví se nový člověk a my můžeme najednou pokročit dál. Pokud ale zapomeneme, kam směřujeme, jaká je ta naše vize, chybí nám tahle energie.

Všichni potřebujeme v životě vizi. Každý z nás potřebuje v životě to směřování, nějaký ten provázek, skrz který nás jakoby tahá někam. Pokud totiž to táhnutí nemáme nebo nás z nějakého důvodu opustí, pak nám chybí v životě něco, čemu říkáme naplnění, taky něco, čemu říkáme smysl. Jdeme životem a možná v tom každodni dosahujeme různých věcí. Dosahujeme v každodni úspěchu, dosahujeme toho, že máme nový dům, lepší ženu, skvělé děti, zabezpečení, jenže neustále po něčem toužíme. A to, po čem toužíme, je rozpoznat, že neexistuje jenom každoden, ale že za každým dnem je něco mnohem jiskřivějšího, že je tam něco, k čemu směřujeme a nemůžeme si pomoct, a je vlastně naším životním posláním to něco objevit a tohle hledání nikdy nevzdávat.

ZivotaFirma20_22_Kazdoden_DavidKirs1

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Pokud ve vaší firmě potřebujete rozpohybovat energii, rozproudit energii, být ve flow, aby se věci děly, abyste měli výsledky, abyste dotáhli nějaké věci, které se možná nedějí, aby vás ty věci i bavily, aby byly taky v tempu, kdy se věci dějí, kdy se dějí opakovaně, kdy to má všechno takovou správnou šťávu, tak k tomu je třeba si uvědomit, jaké součásti ve firmě jsou, a skrz ně pak spustit ten tok, spustit skrz ně vaše flow. Protože to, co se děje, je, že podnikatelé všechno hodí do jednoho hrnce. Na jeden stůl hodí všechny činnosti, které v byznyse, v podnikání, ve firmě dělají, a pak se diví, že to nějak nedává smysl, věci se nedějí, nějak to nehraje dohromady, že ten celek není harmonický.

Jestliže totiž vaše podnikání nerozdělíte do samostatných celků a na tyhle celky se nepodíváte jako na samostatné úseky nebo oblasti, kudy plyne energie, a neuvolníte bloky, které se v těch oblastech vyskytují, tak pak možná je to místo, kde máte jakoby hráz na té vaší řece a voda nemůže proudit.

Podívejme se tedy na to, kudy energie ve firmě proudí a jak uvolnit tu hráz, aby mohla proudit k tomu, aby se naplnila vaše vize a váš cíl. Tohle je kruh a v něm jsou čtyři části. A podívejte se na to jako na váš projekt, jako na váš byznys, vaši firmu, vaši značku, cokoliv, co teď řešíte, tak si představte jako něco, co má tyhle čtyři části, ve kterých potřebujete rozběhnout energii.

Tvořit

Aby se nějaké podnikání událo, aby se něco stalo, tak v té horní části musíme začít první věcí a tou první a jednoduchou věcí je něco vytvořit. Musíte mít nějaký nápad. Takže první energií, kterou potřebujete, je energie tvořit. Pokud máte nějakou ideu, nějaký nápad, tak ji potřebujete zrealizovat a potřebujete z ní vytvořit nějaký produkt, nějakou službu, něco, co nabídnete klientům, co nabídnete trhu. Pokud ve vašem byznyse nic nevytvoříte, těžko můžete něco prodat. Takže tady jsou ideje, tady jsou nápady a tady je taky vytvoření vašeho produktu.

Komunikace

Abyste ale to, co vytvoříte, co vygenergujete, vyprodukujete, dostali mezi lidi, potřebujete použít druhou část ve flow firmy, a to je komunikace. Potřebujete totiž dostat informaci o tom, co jste vytvořili, mezi lidi, potřebujete prodat vaše věci, potřebujete se spojit s lidmi. Tahle část je o lidech. Protože možná máte lidi u vás ve firmě, kteří vám pomáhají ty věci dělat, ale bezesporu jsou lidé, kterým chcete prodat ty vaše věci, a s nimi potřebujete komunikovat. Na téhle úrovni potřebujete otevřít vaši firmu a otevřít se světu.

Takže tady vytváříte váš skvělý produkt, tady se otvíráte světu a přemýšlíte nad tím, jak dostat informaci o tom, co máte, do světa, jak co nejvíce lidem říct, co jste vytvořili. Pokud ale tady skončíte a začnete tady jenom prodávat ty věci, které jste vytvořili, ale neposunete se dál, tak se tady zaseknete a je to důvod, proč pak nevyděláváte tolik peněz, jako chcete, a proč vaše firma neroste a nerozvíjí se dál.

Péče

Třetí část tady dole je péče. Co se stane, je, že vy dodáte produkt, pošlete fakturu, obdržíte peníze, ale dál nepečujete. A tím se zastaví flow. Vy totiž potřebujete hýčkat, potřebujete opečovávat, potřebujete se zeptat, jestli lidé, kterým jste tady odkomunikovali váš produkt a prodali jste jim ho, jestli jim něco nechybí, jestli něco nepotřebují, jestli mají dostatečnou podporu. Potřebujete je podporovat. Péče neboli podpora je tady v té spodní části a pokud zanedbáte podporu a péči, tak si o vás tady lidé začnou říkat, že jste jim sice něco prodali, ale že jste nedodrželi třeba slib, nebo že to nefunguje tak, jak chtěli, nebo se nedozvíte, že nejsou spokojení. Potřebujete tady hýčkat a pečovat taky proto, abyste prodali opakovaně.

Měření

Jenže zbývá ještě čtvrtá část. Po tvoření, komunikaci a péči je to měření. V téhle části si myslím havaruje největší počet firem, havaroval jsem v téhle oblasti hodně dlouho i já a naše firma, protože jsme dostatečně neměřili, dostatečně jsme nevytvořili systém, který nám řekl a změřil, jak se nám daří v těchto předchozích třech oblastech.

Vy totiž tady potřebujete nastavit systémy a procesy, které zjistí, jak efektivně tvoříte, jak efektivně komunikujete a děláte váš marketing a dostáváte vaši zprávu k lidem, jak efektivně tady prodáváte a co vede k nejvýkonnějšímu prodeji. No a taky potřebujete měřit, jak efektivně pečujete, kolik zákazníků si od vás dále koupí, kolik zákazníků přichází na vaše stránky a co tam dělají. Potřebujete znát tyhle informace a potřebujete je měřit, a ne jen měřit ty účetní věci, finanční věci, tok peněz, tok ve firmě, ale i další součásti těchto předchozích tří částí. Měření, technologie, systémy, procesy, to je ta poslední část, čtvrtá část, kterou potřebujete zaintegrovat do firmy.

Představte si je taky jako energii, kdy tady (tvořit) se věci vytvářejí, tady je kreativita, tady se tvoří nové nápady, tady (komunikace) se dostávají mezi lidi a je to hodně o komunikaci, není to tak o řádu, systému, je tady hodně rozhovor, je tady důvěra, je tady partnerství, dostáváte se mezi lidi, tady (péče) v pečování to je energie, kdy se věci často dějí opakovaně, pokud chcete pečovat, podporovat, potřebujete to dělat neustále, současně, pravidelně, důsledně, je to tempo, ve kterém musí fungovat firma. No a tady (měření) to je taková ocelová energie, která hodně řeže, je hodně striktní, je hodně logická, ale je potřeba v každé firmě, protože nám dává zase obraz toho podnikání a my tady můžeme dělat rozhodnutí k tomu, abychom se mohli vrátit a vytvořit něco nového.

A pokud tenhle koloběh ve vaší firmě je a já vás zvu k tomu, abyste se teď zastavili u každé z těchto čtyř částí a řekli si, jakou pozornost dáváte těmto čtyřem částem odděleně, jaké setkání nebo firemní mítinky máte na tvoření, jaké máte na komunikaci, jaké máte na péči, kdy řešíte měření. Oddělte tyhle energie, protože pokud řešíte všechno dohromady a máte to v jednom hrnci, pak je to velmi nepřehledný systém a možná to je důvod, proč není flow energie ve vaší firmě.

 ZivotaFirma20_20_FiremniEnergie_DavidKirs1

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

 10x, tahle myšlenka, tenhle koncept není z mojí hlavy. Nakonec co je vlastně z naší hlavy? Všechno už bylo někdy dříve vymyšleno. Každopádně tohle jsem poprvé slyšel od Dana Sullivana, což je anglický kouč, a ten prezentoval tuhle myšlenku nebo techniku pokládání otázek 10x. V čem spočívá, jak vám může posloužit?

Pokud chceme mít ve firmě větší obrat, pokud chceme více zákazníků, pokud chceme něco zjednodušit, tak si začneme věci plánovat. Řekneme si, že příští rok budeme mít obrat větší o 15 %. Nebo si řekneme, že zefektivníme naši technickou podporu o 25 % další měsíc. Začneme si plánovat, začneme přemýšlet nad tím, jak věci dělat jinak, jak je zlepšit, o něco je zefektivnit a třeba je zrychlit nebo nějak zjednodušit.

Jenže to, co se stane, je, že začneme pracovat na tom vstupu, abychom měli jiný výsledek, začneme ten vstup opracovávat, nějak ho měnit. Jenomže ne vždycky dojdeme k výsledkům, které nás uspokojí, které by byly takové, které opravdu chceme, které by způsobily větší rozdíl. Je to proto, že růst deset patnáct procent nás často vůbec neinspiruje, ale často je to spíše o tom, že tenhle přístup ke změně, k růstu neaktivuje něco, co v nás opravdu skutečně je. Neaktivuje v nás to nejlepší, ten nejlepší způsob, ty nejlepší nápady, nejlepší myšlenky, naše nejlepší schopnosti a vědomosti.

Potřebujeme totiž položit jinou otázku. A tohle je právě 10x. Musíme se začít ptát, ne jak něco změnit o deset, patnáct, padesát procent, potřebujeme se zeptat úplně jinak. A Dan Sullivan říká: „Zeptejte se, jak něco změnit desetkrát.“ Jak desetkrát víc získat a nadchnout vaše klienty, jak desetkrát víc zjednodušit to, co právě děláte, jak mít stejné výsledky, ale mít desetkrát více času, jak prodávat stejně, ale dělat to za desetkrát méně nákladů.

Tohle je otázka, kterou si musíte položit. Protože pokud si tuhle otázku položíte, tak často musíte úplně opustit ty vaše předchozí koncepty. Potřebujete opustit to, jak jste to dělali doteďka, potřebujete zapomenout na to, jak jste věci dělali doposud, a potřebujete najít úplně nový způsob. Potřebujete vytvořit nový přístup k věcem, potřebujete se na ně podívat úplně z jiné části. A tohle právě vytvoří úplnou živost a svěžest nových myšlenek, nových nápadů, inovačních věcí do vaší firmy, do vaší práce, do vašeho dělání věcí.

Myslím si, že my všichni můžeme tenhle koncept 10x aplikovat do firemních věcí, podnikatelských věcí, můžeme ho aplikovat i do našich rodinných vztahů, při práci s našimi dětmi, když se s nimi bavíme, když vymýšlíme hry, jak zlepšit vztah, jak zlepšit malé věci v každodenním životě, které jsme dělali nějakým způsobem, ale nepoložili jsme si otázku, jak je dělat desetkrát jinak, desetkrát svěžeji, efektivněji, jednodušeji, s desetkrát větším nadšením. Tahle otázka v nás aktivuje to nejlepší, co v nás je, aktivuje v nás něco nového, a tak si ji pokládejte co nejčastěji.

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Myslím, že dnes už většina lidí začíná chápat, že úspěch nemá nic společného s tím, co je někde tam venku, nebo s tím, kde jsme se narodili, v jaké rodině, nebo co jsme studovali, zda jsme z chudých, nebo jiných poměrů, ale že úspěch má něco společného s naší myslí. To, jak přemýšlíme, jak k věcem přistupujeme, jak naše myšlení následně převádíme do dělání, rozhoduje o tom, zda jsme extrémně úspěšní, nebo ne. To odlišuje naprosto průměrného člověka od extrémně úspěšného člověka. Je to myšlení, je to schopnost na věci se dívat a přemýšlet o nich. Pokud je rozdíl v tom, jestli něco dokážete, nebo nedokážete, zda máte v něčem výsledek, nebo naopak v něčem havarujete, je to jenom o tom, jak o věcech přemýšlíte a jak k nim přistupujete.

Jaký je tedy rozdíl mezi extrémně neúspěšným a extrémně úspěšným člověkem? Všichni máme sny a sníme o tom, co děláme, co budeme dělat, co chceme, co nechceme, a je jedno, jestli jsme chudí, nebo bohatí, všichni sníme a máme vize a představy. A když máme nějakou představu, tak rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným člověkem je, jak k té věci přistoupíme. Pokud si třeba řekneme: hm, tohle bych chtěl, ale já nejsem jako oni, tak jestliže tohle řekne člověk úspěšný, otázka není, jestli je, nebo není jako oni, otázka je, jak to udělám, abych byl jako oni. Neúspěšný člověk bohužel při téhle otázce přestane věci dělat.

Jak se to můžu naučit?

V jiném případě, kdy neúspěšný člověk řekne, no jo, ale já neumím tohle a tohle. Umět, nebo neumět, to zde nehraje roli. Úspěšný člověk se ptá, ok, jak se tu danou dovednost můžu naučit, co můžu udělat pro to, abych se danou věc naučil. A jde ty věci dělat. To znamená, opět ho tahle otázka nemůže zastavit. Jestli něco umím, nebo neumím, nemůže úspěšného člověka zastavit, prostě hledá řešení, jak tu věc udělat.

Další příklad je, zda něco máme, nebo nemáme. Můžeme mít nějaké prostředky, můžeme mít peníze na podnikání, ale nemusíme mít peníze na podnikání. Každopádně pokud naše odpověď je: nemám peníze, a tak nemohu pokračovat, zastavím se, tak logicky do cíle nemůžu nikdy dojít. Správná otázka je: ok, co můžu udělat, co mám udělat pro to, abych tu danou věc získal? Koho mám oslovit, s kým se musím spojit, co musím udělat?

Můžete si to představit jako takový kruh, lidé často jdou proti tomu kruhu, a na tom kruhu jsou otázky, které všichni známe. První otázka je PROČ, druhá otázka je CO, další je KDO, KDY, KDE a JAK.

Vzpomeňte si na váš případ, kdy jste měli nějaký sen, kdy jste chtěli začít něco dělat, když jste měli nějaký nápad. Možná jste se s tímhle nápadem svěřili partnerovi nebo kamarádovi a dostali jste jednoduchou otázku: no jo, ale jak to chceš udělat? A tahle otázka na nějaké úrovni zabila to, co jste měli v hlavě, to, co jste vymysleli, protože jste přeskočili všechny ty otázky před ní. Otázka JAK je totiž často otázka, kterou si musíte klást až na posledním místě.

Otázky

Na prvním místě je třeba si klást otázku PROČ. Proč tu věc chcete, proč se tím chcete zabývat, co vám to dá, co je tím důvodem, proč se do téhle věci chcete pustit? Ve chvíli, kdy znáte svoje proč, můžete se pustit do druhé otázky, a to je CO.

Co tedy musíte udělat v tom, abyste uspěli? Co je třeba? Jaká strategie, jaké nástroje, co potřebujete k tomu, abyste se do vašeho cíle dostali? Tím se dostanete k třetí části a tím je KDO.

Kdo vám může pomoci? Kdo vám může poradit s tím, co nevíte? Kdo vám může pomoct s tím vaším nápadem, s kým můžete spolupracovat, kdo má informace a zdroje, které nemáte?

Ve chvíli, kdy máte KDO, můžete postoupit dál a můžete začít ty věci dělat v čase. Můžete se ptát otázku, KDY je začnete dělat a KDE je začnete dělat. Začnete ty věci sestavovat. A až nakonec se podíváte na to, JAK ty věci dělat. Ve chvíli, kdy projdete ty předchozí otázky, a teprve v tuhle chvíli se dostanete na jak, tak se děje malý zázrak, protože po té cestě objevíte odpovědi na otázky, které jste na začátku neznali. Často ta odpověď na otázku JAK není známá na startu, ale objeví se až po cestě.

A tak se nikdy nevzdávejte a nezastavujte se před situací, kdy nevíte, jak dál, kdy něco nemáte, kdy máte pocit, že nejste dostatečně dobří, že nemáte dostatek věcí nebo dostatek schopností. Tohle je zastavení jen pro neúspěšné lidi. Úspěšný člověk se vždycky ptá, jaký je další krok. Proč padáme? Proto, abychom se mohli zvednout a pokračovat. A v tom vám držím palce.

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Většinou se s druhými dělím o názor, že by měli přestat pracovat tvrdě a měli by především pracovat chytře. Ale dneska jsem se inspiroval jednou z kapitol z knihy Arnolda Schwarzeneggera Neuvěřitelný životní příběh, kde má kapitolu, která se jmenuje Líní parchanti.

Když se totiž podívám na sebe a na věci, které se mi třeba v životě nepovedly nebo kde ten výsledek nebyl takový, jaký jsem čekal, tak, upřímně řečeno, jsem si vždycky mohl odpovědět jenom jednou věcí, a to, že jsem byl tak trošku línej parchant. Zkrátka jsem si myslel, že to půjde jednodušeji, bude to méně práce, nechtělo se mi, nedal jsem do toho celého sebe.

Jsme líní

Mám pocit, že tohle je příklad i mnoha dalších lidí. Jednoduše my jsme tak trošku líní parchanti všichni. Nechce se nám do věcí, nemáme disciplínu, na některé věci se vykašleme, nejsme často důslední, nedotahujeme věci do konce, neinovujeme, nevymýšlíme nové věci, snažíme se žít v zaběhaných starých kolejích.

Pozvánka tohoto videa je, abychom si uvědomili, že věci se stanou ve chvíli, kdy do nich jdeme, kdy přestaneme být těmi línými parchanty, zvedneme se z gauče a jdeme do světa, jdeme věci dělat a přestaneme se vymlouvat na to, že to je moc těžké, že to přece neumíme, že to nezvládneme, že to neumíme ještě dost dobře, že v něčem nejsme ještě dost dobří, že ještě neumíme udělat dobré internetové stránky, že si neumíme stoupnout před kameru a mluvit do kamery, že neumíme psát blogové články, že neumíme prodávat a spousty, spousty výmluv, které často děláme a na které pak házíme to, že nemáme výsledky, nemáme úspěch, který chceme, nemáme peníze, které chceme, firmě se nedaří tak, jak bychom čekali.

Proč?

Mám pocit, že disciplína je často špatně chápána. Já si myslím, že dělat věci disciplinovaně znamená jenom vědět, proč je dělat. Disciplína se totiž přímo pojí se slovíčkem proč. Pokud totiž nevíte, proč věci děláte, tak jaký potom máte důvod z toho gauče stoupnout a jít něco dělat? Jediný důvod, proč se nám ráno nechce z postele nebo proč se nám do věcí nechce, je slabé proč, slabá vnitřní motivace. Protože neexistuje nic jiného, co nás vyzvedne k tomu, abychom šli do akce, než vnitřní motivace.

Cokoli vnějšího i tohle video vás možná na chviličku namotivuje nebo vám dá nějakou energii, ale co je důležité, pokud je to jenom ta vnější motivace a nezažehne to něco ve vás, nezažehne to nějaké vaše vnitřní rozhodnutí, vnitřní proč, vnitřní jasnost toho, co opravdu od života chcete, co od sebe chcete, jací chcete být, jak se chcete spojit s tou dokonalostí, která tady všude kolem nás je, tak bez tohoto stejně ta energie po čase vyprchá a vrátíte se do té staré situace.

Takže držím palce, abyste našli tohle vnitřní proč, abyste hledali odpovědi na otázky, které jsou ve vás, na které si můžete dát odpověď jenom vy sami.

Každý den má 24 hodin. Pro každého z nás existuje 24 hodin, ve kterých můžeme denně fungovat. Existuje takový princip čtyř. Ten říká, že šest hodin denně bychom měli spát, šest hodin bychom měli pracovat, šest hodin bychom měli věnovat našim vztahům, péči o naše vztahy, a těch posledních šest hodin bychom měli věnovat sami sobě, taky jídlu, cvičení, vzdělávání se a těm věcem, které se týkají naší osoby. Pokud bychom v téhle rovnováze dlouhodobě vydrželi, tak si myslím, že bychom se všichni měli dobře.

Záměr a vědomí

Podívejte se na váš den, jak vypadá ten den, jaké věci v něm děláte, které z těch věcí jsou opravdu důležité a vedou vás k nějakému výsledku nebo k životu, který čekáte a který chcete, a které ty věci jsou jen takové lelkování, nezaměřené dělání něčeho, takové to dělání pro dělání. Abyste se totiž dostali do svého cíle, potřebujete focus, potřebujete záměr a potřebujete si být vědomí toho, co děláte.

Zvu vás k tomu, abyste se podívali na ten váš den, rozdělili si ho na ty sekce a třeba jenom jeden týden tomu dali vědomí. Možná nejste tak disciplinovaní, ani já nejsem nijak zvlášť systémový člověk, abych si značil každou minutu nebo hodinu, co dělám a kde dělám, ale když týden budete sledovat, co děláte nebo neděláte, tak tohle vědomí se vám automaticky nastartuje i pro další období a pak už nebudete muset ty věci kontrolovat a hlídat si je, ale přirozeně do nich naběhnete.

Takže pokud už jsme někdy líní parchanti, tak si aspoň nestěžujme. Přijměme, že někdy prostě jsme líní, že někdy se nám nechce, přijměme to jako součást našeho života, nekritizujme se za to. Přijměme, že někdy jsme jednoduše líní parchanti, kterým se nechce vstávat z postele, ale pak mějme v životě období, kdy se prostě rozhodneme do věcí jít, kdy nám věc dává smysl, kdy vstáváme ráno úplně s nadšením, protože víme, že to, pro co jsme se rozhodli, je prostě důležité, že nás to naplňuje, že to je naše poslání, že za tímhle chceme jít. Myslím si, že ten balanc, ta rovnováha, je mezi těmihle dvěma stavy.

Jsou i špatné dny

Garantuji vám, že i všichni úspěšní lidé na světě, ti nejúspěšnější, nejbohatší, lídří všech lídrů, mí učitelé, možná lidé, kteří vás inspirují, mají dny, kdy se jim ráno nechce z postele. Jednoduše se ráno probudí a mají pocit, že všechno je tak trošku na hovno, že nic nemá smysl, že to, co dělají, nemá smysl, že jejich práce nemá smysl, že k čemu to všechno vlastně je.

Tohle se může stát a bude se nejspíš stávat celý život nám všem. Jednoduše jsou to myšlenky, které nám proběhnou hlavou. Rozdíl mezi těmi, kteří uspějí, je, že tyhle myšlenky sice vnímají, pozorují je, ale nevěnují jim žádnou pozornost. Jednoduše je nechají projít hlavou, pak vstanou, oblečou se a jdou za tím svým cílem.

Neúspěšní lidé začínají tyhle myšlenky znova a znova podporovat, přemýšlejí proč, vracejí se k nim, podporují jejich energii tak často a tak do nich dávají vlastně veškerý svůj život, že samozřejmě tyhle myšlenky bobtnají a pak celý život je jenom o tom, že se jim nechce a že celý život stojí za nic.

Takže buďte tou první skupinou, držím vám k tomu palce a do té doby se mějte fajn a zjednodušte si život nejen díky internetu.

 ZivotaFirma20_15_LiniParchanti_DavidKirs1