1

2

Jak udělat prvních 100 prodejů-4

Mnoho podnikatelů stále neumí s e-mail marketingem pracovat. Když se řekne e-mail marketing, někteří lidé si mohou představit slovo „spam“. Jak ale posílat e-maily, které nebudou vaše čtenáře obtěžovat, ale budou je naopak očekávat se zájmem a nadšením? Co v e-mailu posílat? Jaký má váš e-mail cíl? Víte, jak měřit, kdo otevírá a kliká na vaše e-maily? Co musí obsahovat váš e-mail, abyste neporušovali zákon? Přečtěte si 10 zlatých pravidel e-mail marketingu.

A když budete chtít, podělte se s námi v komentářích pod infografikou, jaké pravidlo v e-mail marketingu vám přináší úspěchy a čím se řídíte. 🙂

 

10_zlatych_pravidel_email_marketigu

Vizuální obsah je v současnosti z hlediska vzbuzení zájmu důležitější než kdykoliv předtím – měli byste tedy s jeho tvorbou začít co nejdříve. Nemáte žádné obrázky? Vytvořte si je. To je velice důležité zejména pro podniky, které nenabízí fyzické výrobky, ale spíše služby, a nemají tak k dispozici moc fotografií.

Tvorba vlastních obrázků je také výbornou taktikou pro opětovné využití textového obsahu – můžete ho přetvořit na zajímavé obrazové materiály. Máme pro vás několik příkladů: Z nabídek udělejte zajímavé prezentace, pozvánku na událost udělejte v hezké obrazové formě, statistiky převeďte do poutavých grafů, vytvořte infografiku o historii vašeho podnikání, navrhněte zajímavý obrazový náhled pro vaše video a podobně. Popusťte uzdu vaší fantazii.

Jak přesně se obsah po internetu šíří? Sociální média jsou výborným odrazovým můstkem. Abychom porozuměli tomu, jak probíhá distribuce obsahu po sociálních sítích, pojďme se podívat na některé statistiky:

V tomto článku jsme pro vás připravili seznam 10 našich nejoblíbenějších, snadno použitelných nástrojů pro tvorbu vizuálního obsahu, abychom vám pomohli s vytvářením obrázků, které si získají zájem vašeho publika. Pojďme se na ně podívat. 🙂

 

  1. Canva

Canva je jednoduchý nástroj pro tvorbu obrázků, který je zdarma, a práce s ním je zábavná. Proto se nedivte, pokud vás Canva hned pohltí a nebudete se moci od práce s tímto programem odtrhnout. V jeho nabídce je mnoho velikostí a typů obrázků, včetně formátů pro fotografie a záhlaví na Facebook, Twitter, Instagram a Pinterest. Můžete si vybrat z různých pozadí, rozvržení, bannerů, šablon, fontů a podobně. Několik obrázků je zdarma, můžete si nahrát vlastní anebo si v aplikaci obrázky koupit – cena je 1 dolar za kus.

Screen_Shot_2015-02-18_at_3.09.31_PM

 

  1. Piktochart – nebo – 3. Infogr.am

Infografiky jsou super, ale kdo má po ruce designéra? Vy od teď ano, a pozor, jste to vy sami! Díky programům Piktochart nebo Infogr.am můžete sami poměrně rychle vytvořit zajímavou infografiku.

Piktochart i Infogr.am mají v nabídce šablony zdarma. Infogr.am je nejlepší pro přeměnu velkého množství dat na grafy. Piktochart vám zase dává možnost vytvořit si vlastní infografiku s několika obrázky nebo grafy zdarma, případně přejít na profesionální verzi za 29 dolarů měsíčně a získat tak více šablon, možnost nahrávání a kontrolu soukromí. Verze zdarma vkládá do dolní části obrázků vodoznaky. Jen tak mezi námi… je možné je vyříznout.

piktochart

 

  1. Placeit

Chcete vaši stránku, výrobek nebo službu předvést v akci? Využijte Placeit. Tento nástroj vám umožní nahrát obrázek nebo vytvořit snímek obrazovky přímo pomocí URL, a následně ho umístit do formátu pro iPhone, laptop nebo tablet. Po stažení zdarma získáte rozměr 300 x 400 pixelů a možnosti úprav. Větší obrázky začínají na 8 dolarech.

placeit

 

  1. Awesome Screen Shot – nebo – 6. Skitch

Tato aplikace je pojmenovaná velice výstižně. Jedná se o rozšíření prohlížeče, který vám umožní zachytit cokoliv, co je na vaší obrazovce vidět, nebo i to, co je na pozadí. Po získání snímku ho můžete upravovat, ořezávat, přidat k němu text, tvary a mnoho dalších vylepšení. Je to velice užitečný nástroj pro tvorbu větších obrázků (například pro e-mailové newslettery). Podívejte se sami:

awesomescreenshotexample1

Skitch je nástroj služby Evernote, nicméně nemusíte být nutně jejím uživatelem, abyste mohli využívat jeho výhod. Jedná se o aplikaci, kterou je možné stáhnout a následně s její pomocí tvořit snímky obrazovky, ty pak upravovat a přidávat komentáře, a to vše v jednom okně. Pokud nejste uživatelem Evernote, obrázek uložíte kliknutím na File a pak na Export.

vrskitchscreenshot1

 

  1. ThingLink

Kdo chce tvořit interaktivní obrázky pro odkazy na sociálních médiích? Určitě vy! ThingLink vám umožní nahrávat obrázky, přidávat ikony, které se zobrazí po najetí myší na obrázek nebo video, a následně z těchto ikon vytvářet odkazy na různé části vašich stránek. Jedná se o užitečný nástroj, jenž je snadno použitelný.

thinglink

 

 

Tohle by vás nemělo překvapit, ale ano, Photoshop je skutečně drahý! Navíc je práce s ním poměrně náročná, pokud člověk přesně neví, co má dělat. Pixlr, BeFunky a PicMonkey vám nabízí podobné (ovšem snadněji použitelné) funkce jako Photoshop, ale bez toho, abyste museli cokoliv stahovat nebo platit.

picmonkey

 

S těmito 10 nástroji pro tvorbu nebo úpravy obsahu byste měli být schopni vytvořit a sdílet mnoho zajímavých obrázků. Máte i vy nějaké oblíbené nástroje na tvorbu vizuálního obsahu? Podělte se o tipy dole v komentářích. 

Zdroj: http://www.verticalresponse.com/blog/13-easy-to-use-tools-for-creating-killer-visual-content/

Tenhle článek ne a ne vzniknout. Vždy přišlo něco důležitějšího – jako třeba poctivý spánek v obležení mých dětí. S tím prostě nelze bojovat (rodiče vědí!). A tak se mám v měsíci lásky ráda hlavně já sama, tak jak to učíme naše ženy, a říkám si, že tenhle článek prostě vznikne až bude ten správný čas: „Věř více procesu, že věci se dějí přesně tak, jak mají!“

Možná to taky znáte, a jestli s tím právě teď bojujete, třeba byste mohli na chvíli přestat. A než vám nepokoj duše nedá nepokračovat, začtěte se do toho nejlepšího, co na blogu Ženy ženám zaznělo během dubnových dní.

(Pokračování textu…)

Každý máme nějaké své e-mailové rituály. Někdo posílá e-maily brzy ráno, někdo naopak pozdě v noci. Někdo vytváří šíleně dlouhé předměty e-mailů a někdo naopak žádné nebo velmi krátké. Každý zkrátka preferujeme něco jiného. Chtěli byste ale vědět, co opravdu funguje v e-mail marketingu a co jsou jen mýty?

Yesware, což je společnost se sídlem v Bostonu, která měří a vyhodnocuje e-mailové informace, studovala více než 500.000 e-mailů, aby rozeznala skutečné, nebo falešné e-mailové mýty.

 

1. Mýtus: Pondělí je nejlepší den na posílání e-mailů.

Pravda? Je nám líto – v pondělí nemá smysl posílat marketingové e-maily.

Společnost Yesware zjistila, že míra e-mailové reakce (otevření e-mailu, kliknutí na odkaz, odpověď na e-mail) je skutečně podstatně vyšší o víkendu. Je to pravděpodobně proto, že lidé jsou o víkendu více v klidu a mají více času na odpověď. Během týdne byla míra e-mailové reakce skoro stejná každý den.

Podívejte se na infografiku – Nejlepší a nejhorší čas na posílání vašich e-mailů.

Proč tedy neposílat e-maily v pondělí? Protože je to na začátku pracovního týdne. Lidé dohánějí resty z minulého týdne a do toho se jim v poště hromadí jiné povinnosti od kolegů, obchodních partnerů, dodavatelů apod. Toto je obecné doporučení. Samozřejmě je třeba brát ohled na vaše cílové publikum. Pokud posíláte e-maily přes nějakého chytrého klienta (nejznámější zahraniční je například MailChimp nebo český nejznámější e-mail klient SmartEmailing), můžete si pomocí statistik zjistit, jak lidé reagují na vaše e-maily v průběhu jednotlivých hodin, dnů, měsíců apod.

 

 

2. Mýtus: Na e-mail dostanete rychlejší odpověď ráno.

PRAVDA? No… tak nějak.

U e-mailů odeslaných mezi 6. hodinou a 7. hodinou ranní bylo zjištěno, že mají rychlé odpovědi. Nicméně zhruba 40 % e-mailů odeslaných večer okolo 20. hodiny dostalo také rychlou odpověď. Opět platí, že pokud vaše publikum dobře znáte, určitě se rozhodnete správně, kdy jim odeslat e-mail a kdy můžete čekat na odpověď. U maminek na mateřské to bude jiné než třeba u manažerů firem.

 

3. Mýtus: Předměty e-mailů by měly být krátké.

Pravda: Vlastně to vůbec nehraje roli.

Předmět je něco jako titulek v novinách – musí vás zaujmout v prvních vteřinách, abyste e-mail otevřeli. Avšak údaje společnosti Yesware ukazují, že délka předmětu e-mailu neměla skutečný dopad na míru otevření a odpovědí. To ale na druhou stranu neznamená, že by váš předmět měl být román. Víte, jaký byl v Americe jeden z nejúspěšnějších e-mailových předmětů všech dob? Jen slovo „Hej“ poslal Barack Obama při re-volební kampani v loňském roce. Jeho jednoduchost byla vítězným tahem celé kampaně.

Podívejte se na 50 rychlých tipů, které zatraktivní předměty vašich e-mailů.

 

4. Mýtus: Přidáním více příjemců dostanete rychleji odpověď.

Pravda: To nebude fungovat. Místo toho použijte možnost „CC“ (dát do kopie).

Odolejte nutkání zahltit pole příjemce. To, že jste poslali e-mail na více lidí, neznamená, že budete mít více odpovědí. Údaje společnosti Yesware ukazují, že uvedení jedné osoby v poli příjemce a dalšího příjemce v kopii má o 10 % vyšší míru odpovědi.

Když to uděláte, jedna osoba je povinna reagovat, protože je příjemce. Tím, že dáte dalšího člověka do kopie, tak příjemce ví, že není jediný, kdo e-mail dostal, a jeho snaha reagovat je vyšší. Především pokud tím člověkem v kopii je například jeho nadřízený. 🙂

 

5. Mýtus: Pošlu e-mail dnes, zítra dostanu odpověď.

Pravda: Ne – měli byste dostat odpověď do 24 hodin.

Společnost Yesware zjistila, že příjemci na 90 % e-mailů odpovídají ten den, kdy je dostanou, pokud je zrovna zachytíte u vyřizování e-mailů. Později nebo další dny je reakce stále méně pravděpodobná. Ale nezoufejte – připomínající e-mail dává 21% šanci na získání odpovědi.


A jaké máte vy zkušenosti s posíláním e-mailů vašim klientům? Podělte se o ně v komentářích pod článkem.

Zdroj: http://mashable.com/2014/11/24/email-myths/

Infografika-E-mail_marketing_a_randeni

Existuje několik teorií, které nám říkají něco o tom, jak dlouho trvá, než návštěvník opustí vaše stránky. Jedna z nich, která vychází z průzkumu Nielsen Norman Group, udává, že velká většina lidí stráví na vašich stránkách méně než 59 sekund (upřímně, více výzkumů mluví o číslech, která jsou spíše zlomkem tohoto). Říkejme tomu pravidlo 59 sekund. V praxi to znamená, že nezaujmete-li do minuty, pravděpodobně nezaujmete vůbec 😉

 

Jak to ale udělat? Jak zaujmout?

Podívejme se na důvody, které vedou lidi k opuštění webu, a samozřejmě taky na to, jak jejich pozornost udržet.

 

1. Uživatel odchází, když nedostane to, co očekával

Znáte web Nissan.com?
Schválně si na něj klikněte (nebojte, nevybuchne vám počítač nebo tak něco ;)). Teď mi řekněte: co jste očekávali, že tam najdete? Většina lidí očekává, že najde hlavní stránku výrobce aut Nissan. To dává smysl. Namísto toho jste se ocitli na stránkách prodejce počítačů, že? Takže pokud jste si chtěli koupit auto, zůstali byste na těchto stránkách, abyste si vybrali nějaký díl k počítači? Odpověď je ne. Mám pravdu?
Dokládá to průměrná doba strávená na stránkách Nissan.com, která osciluje někde kolem půl minuty. Naopak „opravdová“ stránka amerického Nissanu (www.Nissanusa.com) zaujme návštěvníky průměrně na 4 minuty (podle amerického statistického webu Alexa.com).

 

Smutnou pravdou je, že většina návštěvníků stránek Nissan.com prostě chce nové auto. Vůbec je nezajímají počítače. V tomto případě je Nissan jméno člověka, který založil počítačovou společnost v USA. Je proto přirozené, že si pan Nissan doménu chce nechat (i přesto, nebo možná právě proto, že se s ním slavný výrobce aut o ni soudí ;)). Z pohledu byznysu mu však toto zmatení spíše ubližuje, než že by mu pomáhalo.

Jaké z toho plyne ponaučení?

 

Dejte uživateli to, co očekává.

Nechtějte jej vědomě zmást tím, že se vydáváte za někoho, kým nejste. Ohlídejte si, že jak doména, tak titulek stránky, ale i poslední kousek obsahu je v souladu se zaměřením vašich stránek! Uživatel totiž není blbec. Uživatel ví. 😉

 

2. Návštěvník stránku opouští, pokud neví, co má dělat

Běžným nešvarem (nejen) českých webů je poskytovat příliš mnoho informací najednou. Zní to divně, že? Přirozeně totiž tíhneme k tomu, dát lidem veškeré informace, aby se na jejich základě mohli rozhodnout, zda koupí, či ne. To ale ve webové realitě funguje jen zřídkakdy.

Méně v tomto případě JE opravdu více. Takže ač to zní divně, nedávejte lidem příliš mnoho možností po přistání na svých stránkách. Řiďte se heslem „Zmatená mysl nikdy nekoupí“ (John Childers).
Podívejte se například na tuto stránku:
pravidlo_59_sekund_3_duvody_proc_lide_odchazeji_z_vasich_stranek
Vypadá šíleně, že? A podívejte se, kolik je tam aktivních odkazů. Napočítal jsem 297.
A to nepočítám hledací políčka (3x). To je přesně 300 možností (!)

 

Tip pro vás: Zjednodušujte!

Nezapomeňte, že „zmatená mysl nikdy nekoupí“. Takže zjednodušujte a veďte návštěvníka vaším webem za ruku.
Výzva k akci by měla být VELMI zřetelná a dostupná. Například pokud chcete, aby se vám lidi přihlásili do mailing listu (což doporučuji), měla by tato výzva být vidět jako jedna z prvních věcí na stránce. Prostě vyberte jejich jméno a e-mail rychle a máte vystaráno.
Udělejte to tak, aby návštěvník dostal to, co chce, a potom i vy dostanete to, co chcete od něj. A věřte tomu, že v dnešní záplavě přeplácaných webů bude ten váš opravdu vyčnívat (v pozitivním slova smyslu).

 

3. Uživatel stránku opouští, pokud vás podezírá z toho, že nejste opravdoví

Tohle je v on-line světě opravdu kritické. Web si dnes teoreticky dokáže udělat každý včetně podvodníků. Z tohoto důvodu to první, co návštěvník udělá, je, že začne vaši stránku kriticky zkoumat. Často jen podvědomě. Bude hledat dva důkazy:

 

Důkaz toho, že váš web je legitimní a důvěryhodný.
Důkaz toho, že není.

 

Předpokládám, že váš web je legitimní a že vaše pohnutky jsou čisté. Otázkou ale je, zda tento fakt jasně komunikujete směrem k vašemu publiku a zda lidem dáváte šanci, aby vás poznali lépe. Pokud zrovna nejste značka, jakou je Škoda, Plzeňský prazdroj nebo Ikea, budete muset vybudovat důvěru jinak.

 

Podívejte se na stránky jedné americké firmy poskytující nástroje pro SEO:

 

pravidlo_59_sekund_3_duvody_proc_lide_odchazeji_z_vasich_stranek2

 

Tohle je legitimní stránka, o které jste asi nikdy neslyšeli. Podle Alexa.com je průměrná doba strávená návštěvníkem 15 minut. Lidé jí pravděpodobně věří, protože jinak by na ní netrávili takovou dobu.

Jak to ti lidé dokázali? Jak je možné vygenerovat takovou důvěru v případě, že vás nebo vaši službu nikdo nezná?

Odpovědí je potvrzení (validace) třetí stranou. Web obsahuje „pečeť“, že je „Ověřený a bezpečný podle GoDaddy.com“.Je celkem jedno, jestli jste někdy slyšeli o firmě GoDaddy (jedna z nejuznávanějších amerických internetových firem), nebo ne – to, co se počítá, je potvrzení třetí strany – ověření z vnějšího, nezávislého zdroje.
Dalším prvkem podporujícím důvěru je napojení na sociální média. V sidebaru najdete odkazy na Facebook, Google a Twitter. Tyto zdroje jsou ověřitelné a web tak demonstruje, že nemá co skrývat. Jedná se totiž o web aktivní na sociálních sítích a to zní věrohodně. 😉

 

Taky si všimněte hned několika způsobů, jak se může uživatel dovolat pomoci: v patičce, v hlavním menu a nakonec i v boční sekci. Výsledkem je pocit jistoty, že mohu někoho kontaktovat, budu-li cokoliv potřebovat. Také to naznačuje, že lidé schovaní za tímto webem mi opravdu chtějí pomoct. Nakonec si všimněte možnosti přihlásit se do členské sekce v navigační liště. To nám říká něco o tom, že webová stránka má svoje příznivce, respektive komunitu lidí.

Tip pro vás: Dbejte na pocit bezpečí!
Opatřete váš web validačními prvky a buďte vidět na všech důležitých sociálních sítích, stejně jako na webu samotném (zveřejníte-li svůj obličej a obličeje svého týmu, tím lépe).

Jen 59 sekund. To je čas, který máte.

 

Tento článek si zdaleka nedělá ambice být úplným výčtem toho, co je třeba udělat, aby návštěvníka váš obsah na webu zaujal. Ukazuje to, jak je důležité vzbudit zájem RYCHLE.
Nakonec 59 sekund je zatraceně krátká doba.

>Nezapomeňte: Dejte jim to, co chtějí. Zjednodušujte. Dbejte na pocit bezpečí.

Chcete se dozvědět, kterých 5 stránek musíte mít na webu, pokud chcete, aby váš web nejen zaujal, ale také prodával? Sledujte třídílný trénink zdarma.

 

 

(přeloženo z http://blog.crazyegg.com/2013/07/19/why-users-leave-a-website/)

Při rozesílání e-mailů stávajícím nebo potenciálním zákazníkům byste měli pamatovat na to, že každá část sdělení nemusí fungovat jako návnada k nákupu produktů nebo služeb. Kvalitní obchodní vztahy je třeba již od prvního e-mailu budovat na důvěře. Takže jak vlastně onu důvěru vybudujete? Tím, že si budete vážit času svých zákazníků, budete jim poskytovat profesionální rady a tipy, nabídnete jim něco, co pro ně bude skutečně prospěšné, a hlavně budete upřímní.

Potřebujete příklady? Přinášíme vám tipy na šest e-mailů, které přispějí k vybudování důvěry.

 

1. Uvítací e-mail

První e-mail, který zákazníkovi odešlete, funguje podobně jako podání ruky – zapracujte tedy na tom, aby byl příjemný. Buďte struční. Pozdravte nové čtenáře, poděkujte jim za to, že se přihlásili k odběru, představte jim vaše podnikání a také sdělte, jak často se budete ozývat.

6 druhů e-mailů, jak vybudovat důvěru zákazníka

Můžete také přidat stručný seznam toho, o čem vlastně e-maily budou. Nezapomeňte odběratele e-mailů požádat, aby si vaši e-mailovou adresu přidali do seznamu kontaktů. Vaše zprávy tak nebudou padat do složky pro spam.

 

2. Výjimečná upozornění

E-mailová upozornění je dobré posílat pouze ve chvílích, kdy se to opravdu hodí. Pokud jste například alergolog, můžete rozeslat e-mail s pylovými mapami. Cestovní kancelář by zase mohla poslat upozornění o změnách počasí. Logistická společnost pak může zákazníkům posílat informace o očekávaných termínech doručení zásilek. E-mailová upozornění by měla být dobře načasovaná a informativní. Budou tak efektivně přispívat k budování kvalitních vztahů se zákazníky.

 

3. Newslettery ­

Každý rozeslaný newsletter přispěje ke zlepšení informovanosti odběratelů o vašem podnikání a současně pomůže budovat důvěru. Cílem newsletterů není jen zvýšení prodejů, ale především informování o zajímavém hodnotném obsahu, který může odběratelům vašich e-mailů opravdu pomoci.

Je dobré si zvyknout na pravidelné rozesílání newsletterů, aby vaši zákazníci již dopředu věděli, kdy je mají očekávat. Newslettery fungují podobně jako schůzky. Pomocí těchto virtuálních setkání můžete se svými zákazníky udržovat kontakt.

Víte, jaký je nejlepší a nejhorší čas na posílání e-mailů zákazníkům?

 

4. Zprávy o chybách

Udělali jste chybu? Pokud ano, přiznejte to. Omluvte se za chybnou nabídku, nepřesná fakta nebo nefunkční odkaz. Každá chyba je příležitostí pro budování důvěry. Přiznejte, že jste udělali chybu, a vysvětlete, jak jí budete v budoucnosti předcházet.

6 druhů e-mailů, jak vybudovat důvěru zákazníka

 

5. Vzdělávací e-maily

Připomínejte svým čtenářům, proč jste skutečný odborník, a to tak, že jim budete posílat krátké články, videa nebo infografiky, jež je budou zajímat. Podle Barometru důvěry 2015 společnosti Edelman jsou odborníci dvakrát důvěryhodnější než ředitelé společností. Využijete toho a zaujměte své klienty (a získejte si jejich důvěru) pomocí vašich znalostí a expertízy.

 

6. E-maily se vzorky zdarma

Pokud vaše společnost něco rozdává, dejte o tom svým příznivcům vědět pomocí e-mailu. Nyní máme na mysli věci a služby, které jsou skutečně zdarma, bez jakýchkoliv hvězdiček. Zahradní architekt by například mohl zdarma rozdat 20 lístků na veletrh o domácnosti a zahradě. Můžete zdarma nabídnout členství nebo konzultace, které se týkají vašich služeb. Mnoho firem v odvětví B2B rozdává zdarma obsah, například e-knihy.

6 druhů e-mailů, jak vybudovat důvěru zákazníka

Jaké e-maily pro podpoření důvěry posíláte svým odběratelům vy?
Podělte se o ně s námi v komentářích níže.

Zdroj: http://www.verticalresponse.com/blog/build-customer-trust-by-sending-these-6-emails/

Když jsem potkala Markétu Pařízkovou, můj pohled na koně a přístup k nim se totálně změnil. Díky ní jsem pochopila, že koně nejsou jen sportovním náčiním, jak tomu často bývá v konvenčních stájích, ale že jsou našimi UČITELI. Učiteli, kteří nám nastavují pravdivé zrcadlo a to především v oblasti vedení – leadershipu.

Jak sami sebe vedete svým životem? Jste spokojení? A jak vedete druhé? Možná je to právě tohle ušlechtilé a čisté zvíře, které vám s vedením může pomoci…

Přečtete si rozhovor, který připravila naše zapálená redaktorka Katka. Vyzpovídala Markétu Pařízkovou, zakladatelku společnosti Horsense s.r.o. v rámci které pořádá nejen kurzy leadershipu >>>

– Alice Kirš

 

1. Jak se člověk dostane od architektury k práci s koňmi?

Ona to vlastně nebyla cesta od architektury ke koním, spíše se obě tyto věci nesou mým životem vedle sebe. První dům jsem „navrhla“ v 9 letech a můj první kůň byl křeček zapřažený ve vozíčku, víc se na balkon v sedmém patře nevešlo… 🙂

Ke koním mě to táhlo odjakživa, od 11 let jsem s přestávkami navštěvovala různé stáje, ale pořád to nějak nebylo ono. Měla jsem pořád pocit, že se s koňmi musí jít domluvit i jinak. Až jsem narazila v časopisech na přístup, který mi dával smysl. Šlo o přirozenou komunikaci s koňmi, která byla založena na myšlence, že pokud se chcete domluvit s pěti Angličany, tak je jednodušší naučit se anglicky, než každého Angličana učit zvlášť česky. Takže když po koních něco chceme, tak bychom jim měli vyjít vstříc, 80 % by se měl naučit člověk a jenom 20 % kůň. Člověk by si řekl, že to je přece logické. Jenže v prostředí konvenčního ježdění, kde se dodnes nasedá na koně zleva, aby nám při tom nepřekážela šavle, to byla zvláštní novota.

Naživo jsem do přirozené komunikace pronikla na farmě manželů Bednářových, od kterých mám i svého prvního koně.

Koně nejsou jen čtyřnohá motorka - nabízí mnohem víc

2. Mohl to být běžný ranč nebo výcvik koní, ale není – pořádáte kurzy, kde koně učí lidi? Jak tahle myšlenka vznikla?

Během vysoké se mi podařilo seznámit s několika zajímavými přístupy. Jedním z nich bylo učení se zážitkem, ke kterému jsem se díky spolužačce Jance Rutrlové dostala.
Zážitková pedagogika staví na tom, že se člověk naučí více z vlastní zkušenosti, než z příruček. A zacházení s koňmi přirozenou komunikací? U toho se bez práce na sobě prostě neobejdete. Takže jednotlivé složky metody tady již byly.

Když pak Robert Pik přišel s Horse Assisted Education (HAE), v našich hlavách zapadly části na svá místa a bylo rozhodnuto. Janka sestavila tým a v roce 2008 pod záštitou Instruktorů Brno vznikl první kurz projektu Spirit Horse. Byl týdenní, experimentální a vyzkoušeli jsme v něm metodu, jak se říká „na lidech“. Metoda nás nadchla a vznikly další kurzy, tentokrát 4 denní, zaměřené přímo na vedení lidí.

A z tohoto neziskového projektu vznikl Horsense, s.r.o. Vznikl hlavně zásluhou Dana France, který je velmi přesvědčivý motivátor a stal se naším poradcem, mentorem a přítelem na telefonu.

 

3. Máte několik druhů kurzů – jaký je nejoblíbenější a proč?

To je těžké říct, hodně záleží na člověku. Někdo má raději kurzy typu Expedice, kde se většina kurzu odehrává v otevřené krajině. Tyto kurzy mívají pomalejší tempo a hojně v nich využíváme prvek putování na koni a s koňmi.

Někdo zase upřednostňuje kurz Leadership, který je kratší, intenzivnější, v rychlejší tempu a bývá v kryté hale s plným zázemím. Obě skupiny mají mají své příznivce, hodně záleží na naturelu člověka. Zrovna teď je o něco větší zájem právě o Leadership.

 

4. Jak probíhá kurz s koňmi? Tj. co všechno čeká účastníka kurzu Leadershipu?

V úvodu se účastníci seznámí s námi, mezi sebou, s koňmi a základní bezpečností pro sebe a své okolí.
Většina kurzu spočívá v řešení různých úkolů společně s koněm a následné práci s prožitky formou společného sdílení a diskuzí.

Cílem každého úkolu je vysvětlit koni, co má udělat a namotivovat ho ke splnění. Je na člověku, jakou cestou toho dosáhne. Většina lidí nemaje návod používá, co je jim blízké a na co jsou zvyklí. A na to jim koně poskytnou okamžitou zpětnou vazbu.

Většinu dne se pracuje ve dvojicích, kdy jeden plní úkol s koněm a druhý jej podporuje, tím se ke zpětné vazbě od koně přidá i lidská. Průběh a výsledek každého úkolu je pak společně rozebrán se zkušenými lektory – kouči, s důrazem na přenos získaných zkušeností do praxe.

Koně nejsou jen čtyřnohá motorka - nabízí mnohem víc

5. Jak souvisí vedení lidí s vedením koní?

Ač se to některým lidem může zdát divné, koně mají podobný model vedení, jako lidé. Rádi předají vedení a zbaví se tím odpovědnosti, ale pečlivě si vybírají komu. Je to logické, v přírodě na tom závisí jejich život. Bohužel jsme se naučili koně brát jako čtyřnohou motorku a zapomněli, co všechno nám mohou nabídnout.

Výhoda dorozumění se s koněm je v tom, že pro ně není důležitá verbální komunikace, na kterou jsme se naopak naučili spoléhat my. Koně prostě, na rozdíl od lidí, neukecáte. Je třeba použít řeč těla, prostorovou představivost, předem si rozmyslet, co chcete sdělit a jak. Zároveň být čitelný a motivovat koně, protože odtáhnout nejde, váží totiž přes 300 kg. Stanovit hranice a být důsledný v jejich dodržování, kreativní ve vymýšlení nových strategií „jak na to“ a v neposlední řadě je také důležité umět koně ve správnou chvíli ocenit a pochválit.

To jsou dovednosti, které využijete i mezi lidmi denně, takže komunikace s koněm (nejen pro nás lektory) představuje úžasný prostor pro práci na sobě. To je to, co nás na HAE tolik inspiruje. Koně mají vyšší sociální a emoční inteligenci než lidé, až jim to někdy závidím.

 

6. S jakými pohnutkami nejčastěji přijíždí zájemci na vaše kurzy?

Často jsou to lidé, kteří mají před sebou výzvu vedoucí pozice a chtějí se na ní připravit. Nebo se setkáváme s těmi, kteří vedou a chtějí se ve vedení zdokonalit, podívat se na sebe z jiného úhlu. Někdy jsou to lidé na životní křižovatce, kteří hledají inspiraci. Často jsou to také lidé, které práce na sobě baví, jsou zvědaví na tuto metodu a chtějí se o sobě dozvědět něco nového.

 

7. Co když se někdo koní bojí, ale přesto by rád přijel a měl ten zážitek?

Klidně může přijet, nebude to poprvé… A taky to nebude to poprvé, co odjede o jeden „strach“ lehčí. Těžíme z toho, že na kurzu máme také koně, které si lidé se slabším zrakem občas pletou se psy. Když člověk kouká koni z očí do očí, tak už ze samé podstaty necítí takovou hrůzu.
Co teprve, když mu kouká z očí do uší 🙂

Ale teď vážně. Setkáváme se s tím poměrně často. Respekt ke zvířeti, které nás převyšuje velikostí i silou, je zcela přirozený. Navíc kůň má vlastní hlavu a návod k němu nedostanete. Většinou se nám správným výběrem koně k takovém člověku podaří během pár hodin posunout respekt ke koni na příjemnou úroveň.

Občas přijedou lidé se špatnou zkušeností s koněm, po úrazech, u těch to trvá déle, ale ještě se nám nestalo, že bychom nenašli cestu, jak takovému člověku pomoci.

Koně nejsou jen čtyřnohá motorka - nabízí mnohem víc

8. Co všechno se může člověk od koně naučit?

Napadá mě jeden příklad za všechny – z jednoho z prvních testovacích kurzů, který probíhal pod širým nebem a dva dny před tím pršelo. Bylo pozváno několik manažerů a lidí, které metoda zajímala. Mezi nimi bylo jedno „velké zvíře“, známý leader, a ostatní po něm po očku pokukovali.

Při jednom cvičení měl s koněm přeskočit překážku, běželi spolu a těsně před překážkou se otočil, aby se podíval na koně, zakopl a padl obličejem přímo do toho největšího bahna. Všichni jsme zatajili dech. Poté, co jsme ho očistili, vypadal nějaký zamyšlený a moc nemluvil. O chvíli později byl rozbor a když došla řada na něj, řekl: „To bylo přesně to, co dělám zaměstnancům. Zadám někomu práci a místo toho, abych ho nechal ji dokončit, tak ho neustále kontroluji a tím mu v práci překážím.“

 

9. Jaké kurzy aktuálně plánujete?

Teď máme  Horsense Outdoors (17. – 19. 6. 2016)
Je to víkend, ve kterém se snoubí rozvoj a poznání sebe sama s putováním krajinou Moravského krasu. Těžiště kurzu spočívá v kráse a přirozenosti bytí – s koňmi na vlastní kůži – kde nic není „jako“, vše je reálné. Pomáhá otevřít dveře při vedení lidí a budování důvěry, při zvládání obav a nalézání sebejistoty.

Více o akci Horsense Outdoors >>>

Tak naskočte do „sedla“ a zkuste něco nového!