Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Nedávno jsem byl v Londýně na akci Rogera Hamiltona Fast Forward Your Business a Roger tam použil úžasnou pomůcku pro avatara, pro vašeho ideálního zákazníka. Je to koncept, o který se teď s vámi chci podělit, protože ten princip, kdy znáte, komu prodáváte, kdo je váš cílový klient, cílový zákazník je zásadní pro to, abyste lépe, efektivněji a účinněji prodali. Pokud nemáte jasno, komu váš byznys slouží, komu chcete pomáhat, tak je to ono známé – prodáváte všem a nikomu. Je důležité přesně se zaměřit na to, kdo je váš klient.

Princip, který Roger použil, je otázka: Jaké ryby lovíte?

Jaké ryby teď lovíte? Pokud jsou ryby vaši klienti, vaši zákazníci, odpovězte si, jaké klienty a zákazníky chodíte aktuálně lovit. Jakou máte návnadu na tyhle ryby? Lovíte malé rybičky, nebo velké, obrovitánské ryby? Chodíte lovit na řeku, nebo sedíte u rybníka, nebo jdete na moře a lovíte někde na širém moři? Jaké je to místo, kde se nacházejí ryby, které chcete lovit? A co ty ryby, které chcete lovit, jedí? Na co slyší? Co je zajímá? Co mají rády ryby, které chcete lovit? Znáte odpovědi na tyhle otázky?

Pokud víte, kde žijí, kde se pohybují ty ryby, které chcete lovit, připravili jste se a zjistili jste, co mají rády, na co mají chuť, co potřebují, jakou potřebu chtějí uspokojit, tak v tu chvíli najednou začnete vidět místa, kde se pohybují přesně ty vaše ryby, ti vaši ideální zákazníci, a můžete tam jít. Můžete tam jít se správnou udicí, se správnými nástroji, se správným náčiním. Můžete jít na správné místo, kde se ty ryby skutečně nacházejí, a tam začít lovit.

Bohužel většina lidí, většina podnikatelů, byznysmenů nejen že loví naprosto jiné ryby, než by lovit měli, ale často je loví na místech, kde nikdy takové ryby nežily a nikdy ani žít nebudou. Nebo loví ryby na návnady, které jim vůbec nechutnají. Vůbec neznají principy, kterými se loví daná ryba. Anebo mají naprosto nedostatečné nástroje na to, aby mohli lovit ryby.

A tak použijte tuhle analogii lovení ryb s lovením vašich zákazníků, respektive se získáváním vašich zákazníků s tím, aby se o vás vaši zákazníci dozvěděli. Ti správní zákazníci, avataři, fanoušci avataři, vaše ideální ryby.

David Kirš_prodej_zákazník_avatar

psychologie_online_chovani_vaseho_zakaznika

WebJe tak snadné koupit, a přesto může být tak složité přilákat klienty, aby to udělali. Z jakéhokoli důvodu – cena; načasování; nejsou si jisti, zda váš produkt je právě pro ně – ještě neudělali krok k tomu, aby se z nich stali platící zákazníci.

Opravdu aktivně prodávat je přitom jediný způsob, jak dostat svůj produkt na oči lidem, kteří z něj budou mít prospěch. A není to o tom, tlačit je ke koupi něčeho, co nechtějí, ale poskytnout jim hodnotu, kterou potřebují.

Dnes se podíváme na dva způsoby, jak můžete více propagovat své produkty. Přemýšlejte o nich jako o praktických nástrojích, které vám pomohou přilákat do vašeho světa nové zákazníky, vést je správným směrem a v ideálním případě s nimi vybudovat dlouhodobý vztah.

Audio verze tohoto článku:

Upsell: Klasický manévr

Definice: Upselling jednoduše znamená, že v momentě, kdy od vás klient něco kupuje, mu k nákupu nabídnete další, související produkt.

Upsell je klasický tah, který vidíte všude kolem sebe, ať už si toho všímáte, nebo ne. Hračkářství vám při nákupu auta na dálkové ovládání nabízí baterie. Při koupi tiskárny vám nabídnou prodlouženou záruku. Kadeřník vám po ostříhání nabídne foukanou.

Efektivní upsell musí nastat v okamžiku prodeje. Proč? Protože v ten moment již má klient otevřenou peněženku. Je již v režimu „Teď si něco koupím“. Nedává přece smysl nabízet někomu baterie do autíčka na dálkové ovládání den nebo týden poté, co ho koupil. Upsell je něco, co zákazník potřebuje TEĎ.

Upsellovaný výrobek musí mít souvislost s prvotně nakupovaným produktem. Proč by vám v hračkářství nabízeli baterie, když kupujete čtvrtky, že? Pokud klientům nabídnete něco, co v nějakém smyslu doplňuje kupovaný produkt, máte velkou šanci, že to koupí. Zamyslete se prostě spíše nad tím, co vaši klienti potřebují, co jim prospěje a co využijí, než že byste nabízeli něco jen proto, abyste se toho zbavili.

Upsell je také fantastická příležitost, jak využít data, která jste nashromáždili o nákupním chování vašich stávajících zákazníků. Pokud víte, jaké produkty se v minulosti prodávaly společně, můžete předvídat, co upsellovat novým klientům. Je to stejné kouzlo, kterým vám Amazon doporučuje výrobky, které by vás mohly zaujmout.

Jak byste měli upsellovat svým zákazníkům?

Ideální je nechat klienta dokončit nákup prvního produktu a nabídnout mu několik dalších ihned poté, co odešle objednávku. V případě, že se rozhodne dodatečný produkt koupit, zahrne se do celkového prodejního procesu. Klient kliknutím odsouhlasí, že si upsellovaný produkt zakoupí, a za všechny produkty pak zaplatí dohromady a na všechny mu bude vystaven jeden daňový doklad.

Vše by mělo být rychlé a snadné: vaši klienti by měli být schopni přidat upsell do svého nákupního košíku na jeden klik. Tak řeší upsellování produktů například aplikace FAPI.

Snímek obrazovky 2015-06-11 v 13.55.15

 

Snímek obrazovky 2015-06-08 v 15.00.02

 

FAPI za vás navíc udělá všechnu špinavou administrativní práci – přijme objednávku, vystaví daňový doklad, spáruje platbu s fakturou, upomene nesplacené pohledávky a zašle klientovi váš produkt.

DOWN-SELL: Lákavá nabídka

Definice: Down-selling nabízí produkty nižší ceny zákazníkovi, který z nákupního košíku odešel, aniž by cokoli koupil.

Všichni jsme někdy nakupovali on-line a zastavili se těsně před tím, než jsme dokončili objednávku. To se děje z několika důvodů: nenašli jste to, co hledáte; nesedí vám cena; nemůžete se rozhodnout, co vlastně chcete.

Když nabízíte produkt novému klientovi a on odejde bez jeho zakoupení, může to vyvolat dojem, že jste ho ztratili navždy. Down-sell vám dává další příležitost postavit se před zákazníka s tím, že mu nabídnete produkt, na který je snazší říci „ano“.

Počkejte den nebo týden poté, co zákazník opustil svůj nákupní košík, a pošlete mu e-mail s nabídkou, která je odlišná od té, kterou původně zavrhl. Nepokoušejte se o down-sell, když je ještě v režimu „Ne, toto koupit nechci!“. Počkejte pár dní a pokud na vaši nabídku nezareagoval, zašlete mu ještě jeden, maximálně dva další e-maily s připomenutím down-sellovaného produktu.

Pro down-sell prostřednictvím e-mailu můžete využít tzv. autoresponder, který pro daný prodej bude e-maily rozesílat automaticky za vás. Jednoduše nastavíte podmínky, kdy se má e-mail s nabídkou odeslat, a naformulujete text, vše ostatní za vás udělá automat. Zkusit můžete například naši aplikaci SmartEmailing.

Jednu věc je třeba mít na paměti: nenabízejte levnější produkty pokaždé, když zákazník odejde z nákupního košíku, nebo začne podceňovat vaši přidanou hodnotu.

A co je cílem upsellu a down-sellu? Celoživotní hodnota.

Upsells a down-sell vám pomohou prodávat, ale nepřemýšlejte o nich prosím jako o způsobech, jak napravit nefungující obchodní strategii, nastartovat vaše zisky nebo dosáhnout týdenních cílů. Vaším záměrem není zvýšení krátkodobých prodejů, ale poskytování dlouhodobé hodnoty vašim klientům.

Proč se zaměřovat na dlouhodobou hodnotu namísto krátkodobých prodejů? Protože navázání skutečného vztahu s vašimi zákazníky je dělá šťastnými, a hlavně zvyšuje váš obchodní potenciál.

Untitled Infographic-2