Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

V e-mail marketingu mám heslo, které je se mnou posledních pět let. Je to heslo: Pomáhej, pak prodávej. Rád bych vám vysvětlil, jak se týká e-mail komunikace a jaký má vliv na to, jak e-mailem dneska prodáváte.

Podívejte se na svoji e-mailovou schránku. Jaké zprávy, newslettery a obchodní informace tam jsou? Většina e-mailů, které máte teď ve své schránce, je obchodní prodejní spam. Možná je to škaredé spojení, ale myslím, že přesně vypovídá o tom, co se teď nachází v našich schránkách. Je to totiž e-mail, který je z 90 % prodejní. Většina firem ve chvíli, kdy komunikuje se svými kontakty, se svými zákazníky, a teď mluvím především o e-shopech, tak jejich komunikace je prodejní.

To znamená, že každý týden, každých 14 dní vygenerují nový e-mail, který pošlou na svoji databázi, a snaží se v něm nabídnout nový produkt, nový set produktů, chtějí ukázat svoje akce, slevy, to, co se aktuálně děje, jinak řečeno, prodávají. Tohle je standardní přístup a e-mailová komunikace většiny současných firem.

Jiný přístup k prodeji

Doporučuji, abyste zvážili jiný přístup. Tento přístup mluví o tom, že nejdříve je třeba pomáhat, abyste pak mohli prodávat. A v e-mail komunikaci to znamená, abyste začali střídat e-maily, které jsou tzv. prodejní a tzv. neprodejní.

Co jsou to neprodejní e-maily? Jak vystavět, napsat a odeslat e-mail, který primárně neprodává, ale spíše pomáhá vaší databázi, vzdělává ji, informuje, baví? Tohle je styl a tohle jsou e-maily, které byste měli také zařadit do vaší komunikace.

Pokud totiž posíláte jenom prodejní e-maily, je to tzv. tvrdé tlačení, neustále a dokola. Co se stane na druhé straně? Člověk si zvykne na tento váš styl a jeho pozornost klesá. Jeho zájem o tyhle prodejní a obchodní informace vlastně opadne. A je velká pravděpodobnost, že tyto e-maily už od vás dále číst nebude.

Co poskytnout odběrateli vašich emailů

Jestliže však mezi tyto vaše tradiční prodejní e-maily občas vložíte e-mail, který odkazuje na zajímavý článek, odkazuje na zajímavý e-book, kde jste popsali nějakou situaci, nebo odešlete e-mail s odkazem na váš YouTube kanál, kde je zajímavé video nebo nějaká případová studie vašeho klienta, nebo začnete vkládat další užitečné věci, někdy něco zábavného, někdy návody, postupy, někdy více jemnější obsah a materiály, tak tohle způsobí u vašich příjemců mnohem větší zájem a vznikne tzv. rozmanitost, kterou budou vaši příjemci vítat. Nebudou tak hned očekávat, co bude váš další e-mail příští týden. Budou se tak trošičku těšit na to, co zase připravíte, co zajímavého pošlete.

Jak komunikovat emailem

Perioda, se kterou posíláte, je na vás, zda to bude týden, 14 dní. Záleží, jak často jste schopni takovýto obsah vygenerovat. Ale rozhodněte se pracovat s tou myšlenkou, že jenom posílat prodejní e-maily není způsob, který by byl aktuálně in. Vzpomeňte na heslo pomáhat, pak prodávat. Začněte do vašich prodejních e-mailů integrovat jemnější část komunikace. E-maily, které jenom pomáhají a až ve druhé části prodávají.

Jste spíše inovátor, který vytváří a jde s trendy, nebo naopak čekáte, co udělá a přinese konkurence, a pak se přizpůsobíte? V dnešním světě se trendy a vaši zákazníci mění stále rychleji a je proto dobré vědět, co je při nákupu na internetu ovlivňuje, a mít přehled o tom, jak se mění jejich platební návyky. Podívejme se, co se děje na českém trhu on-line plateb a kam se ubírá.


Karty a tlačítka jsou IN

Karty a bankovní tlačítka (expresní bankovní převody) jsou mezi Čechy stále populárnější metodou on-line plateb. Jejich výhoda tkví v tom, že klient zaplatí bezprostředně po objednání a zboží obdrží ihned.

Jak platí Češi na internetu nejčastěji?

Zdroj APEK – E-commerce survey Czech Republic srpen 2014

 

Čím déle má totiž zákazník čas na rozmyšlenou, tím větší je riziko, že si transakci rozmyslí a nezaplatí. Jako například u dobírky či běžného bankovního převodu, kdy má klient na rozmyšlenou poměrně dost času. Peníze se navíc okamžitě přičtou na váš účet.

 

„Předpokládá se, že v roce 2015 bude v ČR až 69 % plateb realizováno přes platební tlačítka a karty.“

Podle průzkumů je 50 % kupujících otevřeno on-line platbám, jen o nich potřebují mít více informací. Výzkum tedy popírá častý argument obchodníků, že nakupující platby on-line nepožadují, a tudíž je nepotřebují.

Meziroční srovnání online platebních metod

Zdroj APEK – E-commerce survey Czech Republic srpen 2014

 

Dobírka na ústupu

Ačkoli měla dobírka dlouhodobě silné postavení, zdá se, že o ni mají Češi stále menší zájem. Souvisí to zřejmě s všeobecnou preferencí bezhotovostních transakcí, větší důvěrou i v předem neprověřené obchodníky a faktem, že dobírka zboží často značně zdraží. Pro vás znamená dobírka nevýhodu v tom, že na peníze za produkt musíte několik dní čekat.

 

Není peněženka jako peněženka

PayPal nebo například PaySec – v zahraničí tolik populární elektronické peněženky – si nás, zdá se, příliš nezískaly. Zřejmě proto, že s elektronickou peněženkou zákazníci platí přes prostředníka (buď si peněženku dobíjí přes bankovní účet, nebo přes kartu), což je pro mnohé z nich zdlouhavé a nepohodlné.

Peněženky byly populární v době, kdy platby kartou nebyly ani zdaleka tak bezpečné jako dnes a lidé dávali přednost dobití peněženky u důvěryhodného provozovatele. I ze zahraničí se nyní ozývají hlasy, že peněženky v konceptu, v jakém je známe dnes (tedy s nutností dobíjet kredit), nemají budoucnost. Výhodou peněženek ale nadále zůstává, že zboží může být odesláno ihned, protože úhrada probíhá okamžitě.

online-platby3

 

Žádné peněženky, žádné karty, prostě jen mobilní telefon

Další platební metody, které se na českém trhu rozvíjí, jsou mobilní platby, zatím jsou zastoupeny produkty mPlatba a PremiumSMS, které zákazníkům umožňují platit za zboží či služby prostřednictvím SMS.

Po zaplacení je částka stržena v rámci měsíčního vyúčtování, či z kreditu. Výhodou je především absence jakékoli registrace a rychlý platební proces. Nevýhodou může být nákladnost služby, protože se o svůj zisk dělíte s operátorem, a omezení výše platby, jejíž strop je například u mPlatby omezen na 1 500 Kč.

 

Hmmm… a kterou metodu vybrat?

Výběr platebních metod na webu, který chce prodávat, by měl být široký. A v žádném případě na něm nesmí chybět platba kartou a bankovním tlačítkem, které jsou na českém internetu nejoblíbenější.

„Zákazník, který na webu nenajde svou oblíbenou platební metodu, většinou odchází jinam.“

Umožnit široký výběr platebních metod znamená skloubit dohromady technologie vašeho webu, platební brány, fakturačního modulu a dalších prvků, což vyžaduje znalosti programování. Většina podnikatelů tak naráží na zdánlivě nepřekonatelné překážky, které je mohou od on-line prodeje naprosto odradit.

 

Řešením je využít aplikace, které integrují platební brány s webovými technologiemi – například FAPI.

FAPI je e-shop nové generace, který je možné umístit do každého webu během pár minut. Integraci široké nabídky on-line platebních metod s ním běžný uživatel zvládne jednoduchým klikáním.

Přínos FAPI tím zdaleka nekončí. Automaticky za vás přijme objednávku, vystaví fakturu, zprostředkuje platbu a zašle produkt. Zbaví vás rutinních a nepříjemných činností, jako je párování a upomínání plateb, a díky statistikám budete mít okamžitý přehled o všech objednávkách a platbách.

Více o tom, jak vypadá FAPI a jak podpoří i váš on-line prodej, se dozvíte na http://fapi.cz.