K mikrofonu jsem si dnes pozval klientku, která začala používat FAPI už před více než 2 lety a která šíří osvětu v oblasti, která je ještě u mnoha lidí a v mnoha rodinách tabu. Jaké tabu? Nechám to na ní, ať jej uvede. Umí to moc hezky :).

Sofi, jaké je vlastně téma tvého podnikání?

dana_mmTéma mého podnikání je pro naprostou většinu běžných lidí tabu. Já totiž učím lidi o menstruaci. I když tomu raději říkám cykličnost, protože to je přesnější název. Menstruace je jen jednou částí mého tématu. Cykličnost je o tom, že my ženy se v rámci měsíce, v rámci našeho menstruačního cyklu, pravidelně proměňujeme. Tyto proměny mají svá určitá pravidla a je možné je poznat a začít je využívat k tomu, abychom se lépe cítily ve svém těle, byly jsme kreativnější a efektivnější – nebo taky pohodovější a příjemnější na své okolí. 🙂

Všechno to začalo překladem knihy Cyklická žena od Mirandy Gray, kterou jsem vydala v roce 2013 ve svém nakladatelství OSULE. Tahle kniha uvedla v život celý stejnojmenný projekt, který neustále dále roste. Dnes máme mnoho dalších cyklických produktů, rozrůstající se e-shop, poradnu pro ženy i pro muže, velmi rozsáhlý blog – a od dubna 2015 také knihu o cykličnosti pro muže, kterou jsem napsala se svým mužem Erikem Hutterem a která se jmenuje příznačně Návod na ženy.

A celé toto naše podnikání funguje hodně na principech infopodnikání.

cyklicka-zena-3d-smaller

Zůstaňme ještě chvíli u menstruace. Jak na toto kontroverzní téma reaguje okolí?

Tohle téma je kontroverzní jen ve chvíli, kdy s ním nejsem ztotožněna já sama.

Proč se asi děti naučí tak rychle sprostá slova? Protože je dospělí často vyslovují s velmi silným emočním nábojem, který děti zaujme. Nejde o to slovo samotné, ale právě o tu emoci a energii, která je s ním spojena. A totéž platí pro slovo „menstruace“. Ve chvíli, kdy je pro mě slovo „menstruace“ stejně běžné slovo jako „chleba“, pak jsem o něm schopna mluvit kdykoli a kdekoli. A díky tomu, že se tímto tématem zabývám už pěknou řádku let, tak je to opravdu pro mne něco tak běžného, že už vůbec nevnímám, že je to pro ostatní tabu. Vidím to až na přednáškách… Pokaždé, když toto slovo poprvé vyslovím, tak se lidé začnou ošívat, protože ho možná slyšeli naposledy v sedmé třídě v biologii.

Já ho ale často vyslovuju schválně, protože menstruační cyklus je nedílnou součástí našich životů, ovlivňuje nás každý den, každou hodinu, každou minutu. Hladiny našich hormonů se totiž neustále proměňují a nelze se tomu nijak vyhnout (dokonce ani hormonální antikoncepce to nevyřeší). A tyhle proměny samozřejmě výrazně ovlivňují i životy mužů kolem nás.

Já tedy vždycky vyslovím ono kontroverzní slovo „menstruace“, ale hned pak navážu vysvětlením principu ženských proměn, a na to většina lidí už reaguje velmi pozitivně, protože se to týká opravdu každého. I když jste muži a cyklus nemáte, pořád jsou kolem vás ženy, které ho mají. A jak jejich cyklus ovlivňuje jejich život, ovlivňuje i vás, pokud jste s nimi v kontaktu. A pro muže je nakonec toto téma dost možná ještě zajímavější než pro ženy, protože muži ve skutečnosti touží poznat pravidla ženských proměn a porozumět jim. Rozklíčovat je. A já jim skutečně nabízím jasný návod, jak mohou ženám lépe porozumět a díky tomu výrazně zlepšit své vztahy s nimi, ať už jsou to vztahy partnerské, nebo třeba v zaměstnání.

O tom, jak může poznání cykličnosti pomoci mužům a ženám v jejich vzájemných vztazích, jste napsali s tvým mužem Erikem knížku, už zmiňovaný Návod na ženy.

Ano. Ta kniha vznikla tak, že jsem dělala kurzy pro ženy, na které přicházeli i jejich muži, protože je zajímalo, jak to ty jejich ženy vlastně mají. A ti muži se ptali, kde si o tom můžou něco přečíst. Kde to dostanou nějak strukturovaně, stručně popsáno tak, aby tomu porozuměli. Já jsem tento impuls nosila nějakou dobu v hlavě a už jsme měla i něco rozepsáno, ale teprve až když přišel do mého života Erik, se mohla tahle kniha opravdu narodit. Já jsem jí dala své ženské cyklické know-how a ženskou příběhovost a Erik přidal své mužské cyklické know-how a mužskou strukturu, jednoduchost a srozumitelnost.

Nicméně tato kniha není jenom pro muže, i ženy v ní najdou spoustu podnětných informací. Popisujeme v ní nejprve detailně čtyři fáze ženského menstruačního cyklu, jak ženy během nich fungují a co je pro tyto fáze typické jak v osobním životě ženy, tak v partnerství a v zaměstnání. Jednotlivé nejběžnější projevy jsou pak přehledně shrnuty do závěrečných odrážkových přehledů, aby muži jasně poznali, kdy je žena právě v této fázi. A v úplném závěru každé kapitoly najdou informace, co mají v které fázi dělat a co rozhodně nedělat. 🙂

Máme tam také kapitolu o tom, jak je možné se ženou v každé fázi komunikovat, protože i to se mění, a jak ji naladit na sex každý den v měsíci. A pak jsme ještě doplnili jednu veledůležitou kapitolu o antikoncepci a kapitolku rozhovorů s „cyklickými muži“, tedy s muži, kteří žijí s cyklickými ženami a aplikují cyklické znalosti jak ve svém osobním životě, tak v podnikání. A poslední kapitola je takovým shrnutím jednotlivých fází právě pro ženy, které třeba nečetly Cyklickou ženu a se svou měsíční proměnlivostí se teprve seznamují.

obalka_bez_pozadi

Jak dlouho už podnikáš?

Firmu jsem založila v roce 2010 a vznikla primárně jako nakladatelství, ale podnikáním bych to v té době ještě nenazývala. To byly opravdu jen začátky podnikání. Mému synovi bylo v té době 5, byla jsem s ním sama, takže tyhle začátky byly velmi pomalé. Změna k „opravdovému“ podnikání přišla až někdy na konci roku 2012, kdy jsme vydali třetí knížku, kterou byla právě Cyklická žena.

Cyklickou ženou začala chodit i spousta objednávek, a tak přišel čas některé věci automatizovat. Vystavovat ručně takové množství faktur už nebylo možné. Takže jsme hledali něco, co by nám s tím pomohlo, a objevili jsme FAPI. No a když jsme navíc zjistili, že FAPI není jen fakturační systém, ale zároveň objednávkový, hned jsme po něm skočili a používáme ho dodnes. Nejprve jsme měli jen jednotlivé formuláře na stránkách s produkty, dnes se k tomu přidalo propojení s kompletním e-shopem.

Jaké největší překážky tě čekaly při vstupu do online byznysu?

Já si myslím, že při vstupu do jakéhokoli byznysu, ať je online, nebo offline, jsou největší překážky vždycky v naší hlavě a v tom, že si myslíme, že nějaká oblast není pro nás, anebo že se to nemůžeme naučit, anebo že to je příliš divné nebo příliš složité.

Což můžu ilustrovat i na svém příkladu: V určitou chvíli jsem už měla spoustu znalostí z online podnikání, už jsem používala třeba FAPI jako fakturační a objednávkový systém a SmartEmailing na rozesílání e-mailů do pomalu rostoucí databáze, ale ještě pořád to nebylo tak, že bych to dokázala využívat nějak skutečně efektivně. V létě roku 2013 jsem odjela na Bali na infopodnikatelský kurz k Rogeru Hamiltonovi, autoru Dynamiky bohatství, který mě tam učil vlastně v podstatě tytéž věci, co jsem znala už z Čech, například od Davida Kirše a podobně.

Ale přestože jsem to teoreticky znala, když nás tam učili, jak dělat webinář, tak jsem si vůbec neuměla představit, že bych si tu techniku dokázala doopravdy osedlat tak, že bych webináře mohla dělat nějak pravidelněji. Ale po návratu jsem se hecla a udělala první webinář.

Byl tehdy s Bohdanou Kabátovou (na téma cykličnosti, jak jinak) a naštěstí jsme měly super technickou podporu v podobě tebe, Kamile, takže jsme to daly všechno dohromady, webinář se vyvedl a já jsem najednou zjistila, že ty webináře jsou vlastně strašně jednoduché a že není třeba se ničeho bát a že to zvládne prostě i holka, která má úplně normální IT vzdělání. Když umím používat Facebook nebo e-mail, zvládnu i Google Hangout a jiné aplikace.

IMG_3667_mm

Od té doby jsem natočila těch webinářů už pěknou řádku a přijde mi to naprosto běžné – a trochu se směju té holce, co seděla na Bali v přednáškové místnosti a měla pocit, že se spíš zboří svět, než ona udělá první webinář. A tohle mě pak povzbudilo k dalšímu využívání prvků online podnikání. Začala jsem psát víc blogových článků a pravidelně je pomocí SmartEmailingu posílat své databázi, která tak díky hodnotnému obsahu dál rostla – už o dost rychleji.

Nejhorší byl tedy ten první krok, kdy jsem se musela přesvědčit, že to dám, že to zvládnu. Protože hned vzápětí jsem zjistila, že je to všechno vlastně velmi triviální. A pak následovaly kroky další. Ale není třeba hned mít velkou databázi nebo dokonalé produkty nebo dokonalé weby. Každý nějak začíná a věci pak vylepšuje postupně. I já jsem psala blogové články nejdřív nepravidelně, teď téměř každý týden (a mailingy jdou pravidelně každý týden v neděli a ještě někdy v týdnu přidávám další). Před rokem bych vůbec netušila, že to zvládnu, dnes je to naprosto a úplně běžné… 😉

A pochopitelně, jak se vyvíjím a vyvíjíme s celým naším podnikáním, tak postupně vylepšujeme i weby, aby byly zajímavější pro čtenáře a zákazníky a lépe odpovídaly principům online podnikání, ale je to také postupný proces – nemáme všechno dokonalé a nikdy ani mít nebudeme, protože svět infopodnikání se bude stále vyvíjet. A to je inspirace i pro ostatní – klidně začít s tím, co už mají, i když je to nedokonalé.

Proč jste si vybrali právě FAPI jako fakturační a objednávkový systém?

Jak už jsem říkala, původně jsme hledali systém, který by nám usnadnil fakturaci, a u FAPI nás nadchlo, že nám navíc dodá i ten pro nás také důležitý prvek objednávkového systému. Bylo to super, že jsme najednou nemuseli řešit kromě fyzického odeslání balíčku vůbec nic ručně. A navíc nám FAPI umožnilo rovnou zasílat naše e-knihy, a to zcela bez doteku lidské ruky. To bylo fakt úžasné.

FAPI v té době vybrala moje kolegyně Katka, a když mi ho představila, moje intuice hned řekla, že je to ono a že to bereme. Nejsem si jistá, jestli v té době existovalo něco jiného, co by bylo na stejné úrovni finanční dostupnosti a zároveň nabízelo to, co chceme. Možná to byla jen šťastná náhoda, která nás k FAPI přivedla, ale rozhodně můžu říct, že od té doby jsme velmi spokojení a i do našeho komplet nového e-shopu, který jsme nazvali Pro vědomý život.cz, jsme FAPI implementovali.

A kdybys měla FAPI popsat třemi slovy?

:-)) Jasně. Budou to slova: zjednodušení, přehlednost a automatizace!

Dana-Sofie Šlancarová – vystudovala češtinu a angličtinu a dlouho působila na volné noze jako překladatelka, korektorka, fotografka a novinářka. Majitelka nakladatelství OSULE a zakladatelka projektu Cyklická žena®. Spolu se svým mužem Erikem Hutterem založila firmu Vědomý svět, která provozuje e-shop s produkty pro tvůrce svého života: provedomyzivot.cz.

Miluje cykličnost a vědomý život – to znamená, že tak žije a zároveň tyto principy předává dál. Ve firmách učí cyklický time management, koučuje a konzultuje, a také pořádá „menstruační večírky“, což jsou populární večerní workshopy určené pro ženy i muže, které odpovídají na všechny otázky ohledně toho, co „kdy chtěli vědět o menstruaci, ale báli se zeptat“.

Její vášní je psaní a fotografování. Autorka knih Balijský deník Cyklické ženy, 7 návyků efektivní Cyklické ženy a spoluautorka knihy o cykličnosti pro muže nazvané Návod na ženy, kterou napsala spolu se svým mužem Erikem Hutterem. Autorka projektu Cesty vášně.

www.dana-sofie.cz / www.cyklickazena.cz / www.navodnazeny.cz / www.cestyvasne.cz

Budovat podnikání a přitom být stále zaměstnaný není jednoduché. V týdnu přijdete domů po dlouhém dni v práci, strávíte trochu času s rodinou a přáteli, a než jdete spát, ještě narychlo uděláte pár věcí, aby se vaše podnikání posunulo alespoň o krůček dál.

Víkendy vám naproti tomu umožní udělat mnohem více práce ve větších celcích. Ale jak z nich vymáčknout maximum? A jakou strukturu by vlastně měl produktivní víkend mít?

Přepněte do jiného módu

První věc, kterou je třeba změnit, je způsob, jak přemýšlíte o svých víkendech.

Co děláte v průběhu týdne, by vám mělo pomoci k tomu, abyste udělali více práce o víkendu. Nepoužívejte své víkendy k tomu, aby podpořily věci, které děláte v týdnu. Místo toho se ujistěte, že kdykoli přijdete domů z práce a začnete pracovat na svém vlastním businessu, tak tím podporujete to, co máte v plánu dělat o víkendu.

Například pokud se chystáte přes víkend řešit online prodejní nástroj pro váš web, tak v týdnu vytvořte webovou stránku, kam později umístíte objednávkový formulář, vyberte vhodný online prodejní nástroj a rozmyslete si, jak bude vypadat vaše produktová nabídka. Díky tomu se pak můžete o víkendu soustředit na nejdůležitější úkol – implementaci e-shopu na váš web.

Jak v týdnu podpořit aktivity, které budete dělat o víkendu

Kdykoliv vám na mysl přijde nějaký úkol nebo nápad, ale nezvládnete si na něj udělat čas během týdne, přidejte si ho na seznam „dalších akcí“. Pokud máte seznam věcí, které chcete pro své podnikání udělat, podpoří vás to v rychlejším a jasnějším rozhodování.

Jak strukturovat svůj víkend

Pátek

Vzhledem k tomu, že v pátek nemáte čas udělat tolik práce jako v sobotu nebo v neděli, je to dobrá příležitost popřemýšlet nad tím, čeho jste během týdne dosáhli a co máte v plánu na víkend.

Zamyslete se

Než začnete plánovat svůj pracovní čas, je dobré se na pět minut posadit a zamyslet se nad tím, co vám jde dobře a co ne.

Neudělat si pravidelně čas na reflexi toho, kde jste šlápli vedle a kde jste na dobré cestě, může velmi zpomalit váš růst jako podnikatele. Vaše firma poroste jen tehdy, když porostete vy. Každý týden se sami sebe zeptejte na tyto otázky:

Plán útoku

Nyní je čas naplánovat časové úseky pro každý úkol a seřadit si priority.

Vezměte si k ruce kalendář, ze seznamu „dalších akcí“ vytáhněte úkoly s nejvyšší prioritou a začněte si je plánovat v čase. Pokud máte nějaký úkol, který můžete udělat do 5 minut, tak ho udělejte hned (ano hned, zatímco si plánujete čas), namísto toho, abyste ho nechávali na víkend.

Tady je příklad, jak může váš plán na víkend vypadat:

Snímek obrazovky 2015-08-29 v 14.32.26

Obecně platí, že nejprve budete řešit nejtěžší nebo časově nejnáročnější úkoly. Nejvyšší prioritu mají úkoly, které musí být hotovy ihned nebo mají okamžitý dopad na vaše podnikání.

Sobota

Využijte vzrušení a motivaci z páteční reflexe a plánování a začněte řešit nejdůležitější sobotní úkoly.

„Airplane Mode“

Klíč k tomu, abyste z víkendů získali maximum, je „fokus“. Zní vám to povědomě?

Přepněte se do „Airplane Mode“, podobně jako přepínáte svůj telefon. To vám umožní odstřihnout věci, které by vás mohly od práce rušit.

Řekněte své rodině, co máte v plánu a od kdy do kdy jim nebudete k dispozici. Vytvořte si takový pracovní prostor, kde vás nebude nikdo rušit, a vypněte si telefon, pokud je to třeba.

Ačkoli je dost nepravděpodobné, že v dnešní době toho mnoho uděláte bez internetu, internet a jeho lákadla jsou právě jednou z věcí, které vás mohou od efektivní práce odvádět. Existují ale nástroje, které vám v této prokrastinaci mohou zabránit.

StayFocused – Blokuje stránky, které vás okrádají o čas (třeba Facebook :-)), a vy tak můžete pracovat na tom, co je podstatné.

Neděle

Je škoda ztrácet dynamiku práce, kterou jste vytvořili v pátek a sobotu, ale každý asi chápeme, že existují i jiné věci, které je třeba o víkendu dělat. 🙂 Od toho je tu neděle.

Pokud máte v neděli čas, dokončete z plánovaných aktivit, co je potřeba. Pokud čas nemáte, přesuňte nedokončené úkoly zpět na seznam „příštích akcí“, nebo je jednoduše přeplánujte na následující víkend.

Naplánujte si úkoly na následující týden

Díky plánování na nadcházející týden budete přesně vědět, co byste měli dělat, až se vrátíte domů z práce, a nebudete tak mrhat časem. Prostě přijdete domů a uděláte to.

Stanovte si cíle

Pokud jste to ještě neudělali, tak vám doporučuji, abyste si napsali a sledovali týdenní cíle vašeho podnikání. Tady jsou příklady cílů:

Sepsání cílů vám pomůže získat jasnost v tom, co děláte, a být akčnější.  

Opakování matka moudrosti

Návod, jak plánovat svou práci, už máte. Teď je vše jen otázka opakování a schopnosti operativně si návod přizpůsobit aktuální situaci.

Věřte, že všechny vaše snahy začnou časem přinášet ovoce, a než se nadějete, můžete mít vaše vlastní online prodejní impérium.

Untitled Infographic-3

Retence_akvizice nástroje-2

Blahopřejeme! Máte někoho, kdo od vás chce koupit… Co teď?

Máte 2 možnosti:

  1. Necháte ho projít nákupem tak, jako to dělají ostatní konkurenti…, nebo
  2. úplně ho ohromíte tím, jak věnujete pozornost detailům a umíte z nákupu udělat zábavu a skvělou zkušenost s vaší značkou.

Která z nich myslíte, že bude mít dopad na zvýšení pravděpodobnosti, že od vás klient opakovaně koupí?

Srovnávací studie říkají, že průměrný internetový obchod získá až 43 % svých příjmů z opakovaných nákupů. Ale nepředbíhejme. Získat klienta k tomu, aby od vás koupil podruhé, začíná u jeho zkušenosti s prvním nákupem.

 

Pohrajte si s „Děkovací“ stránkou

Co se stane hned poté, co klient dokončí zaplacení?

Vidí stránku, jako je tato…

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 11.59.51

Samozřejmě na této stránce není nic špatného. Ukazuje logo značky a říká „děkuji“. Ale mohlo by to být mnohem lepší.

Ačkoli je věta „Děkujeme za váš nákup!“ v pořádku, nemusí ani zdaleka odrážet atmosféru vaší značky. Přitom jednoduchá úprava může změnit nudný text ve skvělý zážitek a posunout klienta od nákupu k dalšímu kroku.

Co třeba přidat produktovou fotku na oživení, nebo fotku vašeho týmu a produkt tak personalizovat a propojit ho s těmi, kdo za ním stojí? A co takhle doporučit další produkt videem a kontinuálně tak budovat vaši značku? Nebo klienta odkázat na Facebook a blog, aby mohl sledovat, co je u vás nového?

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 15.06.45

FAPI – eshop nové generace nabízí dvě možnosti, jak s „Děkovací“ stránkou pracovat. Buď použijete předpřipravenou šablonu přímo ve FAPI, kam umístíte fotku a krátký text.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 12.28.14

Nebo si vytvoříte vlastní děkovací stránku ve vašem webovém editoru a do FAPI vložíte URL stránky. Tady můžete být více kreativní a opravdu klientovu zkušenost posunout o několik levelů výš.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 12.32.28

Objednávka se nezdařila? Chybová stránka

Uuuups. Něco se pokazilo.

Není to příjemná situace, ale může se stát, že se klientovi objednávka z nějakého důvodu nepodaří dokončit. Nezoufejte, i takto nepříjemnou situaci můžete pomocí dobře udělané chybové stránky zvrátit ve váš prospěch.

Co je třeba na chybovou stránku umístit, abyste neztratili klientovu trpělivost a důvěru nadobro? Samozřejmě omluvu a vysvětlení, že se jeho objednávku nepodařilo zpracovat. Klíčové ale je umístit na ni link, který klienta přesměruje zpět do prodejního formuláře, aby mohl znovu vyplnit své údaje a objednávku odeslat.

Chybová stránka je přesně tím místem, kde můžete uplatnit svůj humor. Namísto toho, abyste klienta naštvali technickou chybou, ho rozesmějete vtipným designem. Tady je pár inspirativních příkladů chybových stránek 404.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.28.46

        Chybová stránka firmy Titleist prodávající golfové vybavení.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.29.57

         Na chybové stránce Blue Fountain Media si můžete zahrát hru Pac-Man.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.30.07

       Roztomilá chybová stránka firmy Lego.

Ve FAPI můžete při nezdařilém zpracování objednávky opět volit mezi dvěma možnostmi.

Jednodušší, kdy si nastavíte stránku přímo ve FAPI, použijete obrázek a krátký text.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.46.11

Nebo pokud chcete mít víc prostoru a být tvořivější, jako například Blue Fountain Media, která na svou chybovou stránku umístila hru Pac-Man, vytvořte si vlastní webovou chybovou stránku a do FAPI umístěte její URL.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.46.22

Napište skvělý e-mail potvrzující objednávku

Po úspěšném objednání by měl váš klient obdržet e-mail s potvrzením objednávky a daňovým dokladem. Tradičně jsou tyto e-maily pěkně nudné a většinou nestojí za otevření, mám pravdu?

S prvním nákupem se to ale má tak, že chcete nového zákazníka nadchnout a posílit jeho důvěru, že nákup u vás byla dobrá volba. Už s e-mailem potvrzujícím objednávku klienta trénujete k tomu, aby vaše budoucí e-maily otevíral, nebo je ignoroval. Nenechávejte tyto e-maily jen tak a místo toho vtáhněte klienta ještě víc do srdce vaší značky.

Do e-mailu můžete zahrnout:

I kdyby představení sebe a své značky bylo to jediné, co prostřednictvím tohoto e-mailu chcete docílit, udělejte to zajímavě a s humorem. I tohle může být místo, kde se odlišíte od konkurence, klient si vás zamiluje a bude s radostí otvírat i jakékoli další e-maily od vás.

Ve FAPI si můžete vytvořit šablonu takového e-mailu a FAPI ji za vás bude automaticky zasílat s každou realizovanou objednávkou.

Co z toho vyplývá?

Nepodceňujte malé detaily.

Existuje mnoho malých nejistot a pochybností, které přicházejí s nákupem u neznámého obchodníka. A vy jste v té nejlepší pozici, abyste překročili klientova očekávání a nadchli ho něčím nečekaným.

Každý detail má tu moc, změnit obyčejného klienta v evangelistu, který se nemůže dočkat, až přijdete s novým produktem a on znovu objedná.

V minulém článku jste se dozvěděli, že komplexní online marketingová strategie zahrnuje jak akvizici, tak retenci, a zejména jakou z nich byste měli pro své podnikání aktuálně zvolit. Nyní se můžeme podívat na konkrétní nástroje a na to, jak je začlenit do vašeho podnikání.

 

Útočné strategie (Akvizice)

Google AdWords

Výhodou AdWords je, že vám umožní přizpůsobit vaše marketingové sdělení velmi specifické skupině lidí. To vám pomůže udržet váš marketingový rozpočet na uzdě, protože míříte pouze na lidi, kteří jsou součástí vaší cílové skupiny zákazníků.

 

Sociální média a reklamy na nich

Sociální média jsou fantastické nástroje, jak přilákat zákazníky. Nejenže budete mít přístup k vaší vlastní skupině klientů a fanoušků, ale můžete skrze ně oslovit i okruh jejich přátel.

Experimentujte s různými sociálními kanály a zjistěte, které z nich přinášejí vašemu podnikání výsledky. Výběr je široký – Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn, Instagram, YouTube, Vimeo… Jakmile budete vědět, které z nich jsou nejúčinnější, můžete na nich svůj business podpořit placenou reklamou.

 

Obsahový marketing (info-marketing)

Obsahový marketing má často pro online prodejce podružnou roli, protože nemá okamžité výsledky jako AdWords nebo reklamy na sociálních médiích. Nicméně, pokud se do obsahového marketingu pustíte, budete svědky úžasných výsledků.

Kvalitní informace utvářejí vaši značku a oslovují komunitu lidí, kteří mají o vaši práci opravdu zájem. Pomohou vám vybudovat status experta a řekněme si upřímně, kdo by nechtěl nakupovat od nejlepšího v oboru? Finanční investice do něj jsou oproti reklamám zanedbatelné.

Obsahový marketing je skvělý způsob, jak získat zákazníky, pro ty z vás, kteří jste ochotni přijmout určitou výzvu. Abyste díky obsahovému marketingu uspěli, musíte mu věnovat čas a být trpěliví. Je třeba pravidelně publikovat a zaměřit se na kvalitu sdílených informací. Publikovat můžete v různých formách: články, videa, audia, infografiky…

 

Jak jsme již řekli v předchozím článku, akviziční strategie jsou jen polovinou online marketingové rovnice. Ta musí být doplněna správným množstvím retenčních technik.

 

Obranné strategie (retence)

Retenční e-maily

Retenční e-maily jsou jednou z nejjednodušších retenčních taktik, s nimiž můžete začít. Většina e-shopů již má nějakou formu e-mail marketingového řešení a retenční e-maily mohou být do tohoto řešení zahrnuty. Typicky se retenční e-maily zaměřují na zvyšování frekvence nákupu a znovuzískání „ztracených“ zákazníků.

Zákazníky můžete motivovat k častějšímu nákupu tím, že jim zasíláte nabídky, které je nabádají k návratu na váš web a nákupu dříve, než jaká by byla frekvence jejich průměrného opakovaného nákupu. Zákazníkům, kteří u vás nenakoupili mnohem déle, než je tato průměrná doba, můžete posílat e-maily s velmi výhodnou nabídkou. E-maily „ztraceným“ zákazníkům mohou být vaším posledním pokusem o to, získat je zpět.

Retenční e-maily můžete začít vytvářet například díky naší aplikaci SmartEmailing. Ta vám pomůže automatizovat celý proces a vy ho tak hravě zvládnete.


Věrnostní programy

Věrnostní programy jsou ve světě online podnikání velmi silným retenčním nástrojem. Nejenže podporují opakovaný nákup, ale obvykle jsou také použity jako odměna například za registraci účtu nebo referenci dalšímu potencionálnímu klientovi.

Věrnostní body fungují jako jakási pomyslná pojistka proti tomu, aby klient nekupoval u konkurence. Pro zákazníka je těžší nakupovat jinde, protože se tím vzdává přidané hodnoty, kterou mu poskytujete. Vaši zákazníci získají větší hodnotu pokaždé, když se vrátí, a vy máte užitek z jejich opakovaného nákupu.

 

Podpůrné systémy

Podpůrné systémy vytvářejí podmínky pro to, abyste mohli efektivně komunikovat se svými zákazníky a poskytovat jim podporu, kterou potřebují. Systém podpory může pomoci jak před, tak po prodeji tím, že vám umožní jasnou komunikaci se zákazníkem.

Live chat nebo help desk mohou zákazníkovu otázku proměnit v prodej. Účinně vyřešená stížnost nebo problém může často nespokojeného zákazníka proměnit na loajálního klienta, který kupuje opakovaně.

Svou roli hraje i prodejní nástroj, který chcete pro svůj online business používat. Pro klienta by měl být nákup rychlý a co nejjednodušší. FAPI – e-shop nové generace – vám nabízí plnou automatizaci celého procesu od přijetí objednávky přes zprostředkování platby, zaslání daňového dokladu, spárování platby s fakturou a odeslání produktu. Vše spolehlivě a rychle, bez toho, abyste museli cokoli odbavovat sami ručně. Vy můžete klidně spát nebo třeba odjet na dovolenou a nechat FAPI, aby za vás klienty obsluhovalo samo.

Akvizice-retence main

Útok hraje váš business prostřednictvím akvizičních strategií. Akvizice jsou taktiky, které používáte k přilákání zákazníků na vaše stránky a zahrnují nástroje jako Google AdWords, Facebook reklamy a jiné. Na druhé straně stojí vaše obrana, jinak řečeno retence. Retence slouží k tomu, aby od vás stávající klienti kupovali znovu a častěji.

Nejlepší online marketingová strategie je balanc mezi obranou (akvizicí) a útokem (retencí). A jejich správná rovnováha závisí na charakteru vašeho podnikání. Pojďme společně najít vaši vítěznou strategii!

 

Váš útok (akvizice)

Přesvědčování potenciálního zákazníka o návštěvě vašeho webu prostřednictvím vnější komunikace a jeho následná přeměna v platícího zákazníka.

Čím více potenciálních nakupujících přilákáte, tím více potenciálních prodejů můžete udělat. Mnoho lidí vnímá akvizici jako pouhý „marketing“ a často zcela ignoruje druhou polovinu vítězné strategie, retenci.

 

Vaše obrana (retence)

Snaha o zvýšení množství opakovaných nákupů a ziskovosti každého stávajícího zákazníka.

Akvizice vytváří základnu zákazníků, na které pak můžete použít retenční strategii k jejich udržení a k maximalizaci vašich zisků. Kolik času a zdrojů byste ale měli každé z nich věnovat? Odpověď na tuto otázku závisí na charakteru vašeho podnikání.


Je akvizice důležitější než retence, nebo naopak?

Je možné vyhrát fotbalový zápas pouze útokem nebo obranou? Ne! Může se stát, že se tým při hře zaměřuje více na jednu strategii, pokud ale bude tu druhou zcela ignorovat, nevyhraje. Totéž platí v online prodeji.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 20.40.14

Akvizicí je třeba rozšiřovat zákaznickou základnu, a zvyšovat tak prodeje. Nicméně populární PPC akviziční techniky jsou stále dražší a dosah neplacené reklamy na sociálních sítích začíná být sporný.

To znamená, že retencí, ve srovnání s akvizičními snahami, které vás každý rok stojí víc a víc peněz, jednoznačně dosáhnete vyšší návratnosti vašich investic. Ve skutečnosti je až 7x dražší zákazníka získat než si ho udržet. Retence pomáhá snížit marketingové náklady a zvýšit ziskovost!

Retenční roli hraje i klientův dojem z nákupu, tedy jaký je jeho zážitek z objednání, platby a vaší komunikace s ním v průběhu a po dokončení prodeje. Kvalitní a spolehlivý prodejní nástroj, jako je FAPI, vám může přinést úžasné výsledky. Automaticky za vás přijme objednávku, nabídne klientovi širokou paletu platebních metod, odešle produkt a prostřednictvím automatických e-mailů s klientem i komunikuje.

 

Jak poznám, na kterou z nich se zaměřit?

Nejčastěji byste měli používat kombinaci obou. Proměnlivé je ale množství pozornosti, kterou byste měli v čase každé z nich věnovat. Vaše zaměření je ovlivněno jednak tím, co prodáváte, a také tím, v jaké fázi životního cyklu se váš business nachází.

 

V jaké fázi jste?

Online prodej, který se rozjel teprve včera, je diametrálně odlišný od toho, který již funguje 3 roky. Podívejte se na časovou linku, z níž vyčtete konkrétnější informace reflektující individuální potřeby vašeho online podnikání.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 21.00.30

  1. Začínáte: Pokud jste právě začali prodávat online, existuje jen jedna věc, na kterou se musíte zaměřit: získat zákazníky. V tomto okamžiku životního cyklu by měly akviziční snahy zcela trumfnout ty retenční.
  1. Nabíráte na rychlosti: Nyní máte dobrou návštěvnost na webu a již jste získali i pár prodejů. V této fázi můžete začít zavádět retenční prvky. Mé doporučení je začít s e-mailovou kampaní podporující další nákup.
  1. Máte solidní základ: Sice ještě nejste online moloch, ale máte zákaznickou základnu a prodeje rostou. Je čas, abyste začali přemýšlet o tom, jak ke svým akvizičním snahám přimíchat více retence. Můžete popřemýšlet o spuštění věrnostního programu a zároveň začít seriózněji využívat retenčních e-mailových automatizací.
  1. Jste zavedený e-shop: Častým problémem v této fázi je najít způsoby, jak dále pokračovat v růstu. Akvizice může vést k mnoha jednorázovým nákupům, na druhou stranu retence může klienty získat k častějšímu nákupu.
  1. Velmi zavedený e-shop: Zvládli jste to, v tuto chvíli jste již stabilní e-shop, který využívá spolehlivý prodejní nástroj a má spoustu zavedených a fungujících procesů a automatizací. V tomto bodě budete silně cílit na retenci. Je jednodušší zvyšovat obrat tím, že od vás stávající zákazník znovu koupí, než přesvědčovat nového klienta. Dovolte mi malou ilustraci.

V grafu níže má každý e-shop 100 zákazníků kupujících měsíčně produkt za 500 Kč. Šedý e-shop si každý měsíc retencí udrží 5 % těchto zákazníků a červený 10 %. Jak je vidět, 5% nárůst retence vede k rychlému růstu, který je obtížné získat pouhou akvizicí.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 21.20.00

Kromě toho, v jaké fázi životního cyklu se nacházíte, musíte své strategie přizpůsobovat také tomu, s čím obchodujete.

 

Co prodáváte?

Co prodáváte, má obrovský vliv na to, na jakou strategii byste se měli zaměřit. Obchodník prodávající luxusní kožený nábytek bude mít úplně jinou strategii než web, který prodává software, DVD nebo třeba online vzdělávání.

E-shop prodávající zboží vysoké hodnoty bude mít velmi vysoký koeficient customer lifetime value (= kolik u vás zákazník za svůj život utratí, pokud s vámi bude spokojený). Tento typ e-shopu bude mít ze solidní retenční strategie největší prospěch. Naopak e-shop prodávající zboží nižší hodnoty bude muset investovat více do akvizičních taktik.

Pamatujte, klíčem k úspěchu je taková rovnováha, která dává vašemu podnikání smysl a je pro něj přínosem.

 

Info-marketing-2

Internet je plný článků a tipů na to, jak vydělat peníze online. Mnohé z nich jsou banální a otřepané a většina z nich dělá z online prodeje velkou vědu. Podnikání online přitom není nic jiného než jednoduchá rovnice:

Úspěch online prodeje = nápad + web + prodejní nástroj

 fapi-clanek-5-top-cest-jak-bez-velkych-investic-vydelat-super-penize-online_banner

Nápad je to nejcennější, co máte. Je to vaše vstupenka do online světa, do světa podnikání, kde jste svým vlastním pánem. Web a prodejní nástroj jsou vaším dopravním prostředkem, který dnes již opravdu můžete pořídit s minimální investicí a který vás a vaši vizi dopraví na druhý břeh.

Až 90 % lidí chodí na internet proto, aby tam našli informace, které jim zpříjemní nebo zjednoduší život. A přesně to může být váš zlatý důl. Každý z nás má nějakou oblast, v níž je expertem na slovo vzatým. Všichni vlastníme informace, o něž se můžeme podělit, po kterých je poptávka, které mají svého kupce.

Jak tedy bez velkých investic začít prodávat informace online? Tady je několik tipů, jak rozjet váš vlastní info-marketing, který vydělává.


Online vzdělávání

Online vzdělávání začaly nejprve propagovat univerzity, které tak udaly tón nové formě vzdělávání. Dnes už naštěstí nepotřebujete složité aplikace a systémy, abyste mohli jít s kůží na trh.

Dveřmi ke klientovu srdci a peněžence je kvalitní obsah a přidaná hodnota. Něco, co dokáže transformovat jeho život. Pokud jste nashromáždili dostatek informací na dlouhodobý trénink, skvělé, pokud ne, nevadí. Životní změnu může přinést i jedno jediné kvalitně strukturované a obsažné video.

Máte obsah? Pořiďte si kameru a dobrý mikrofon a pusťte se do toho. K videím můžete na vaše stránky připravit i dotazníky, prezentace nebo pracovní listy. Fantazii se meze nekladou. Pod videa určitě vložte sekci, kde mohou lidé vkládat komentáře či otázky.

 

E-book

Mým dalším favoritem je e-book. Je to vlastně kniha v elektronické podobě, nejčastěji ve formátu PDF. Nelekejte se, nemusíte napsat 100stránkovou bibli, stačí 10–15 stran. Cílem e-booku je vybudovat s klientem vztah a získat jeho důvěru.

E-book můžete buď prodávat, nebo ho klientům poskytnout zdarma výměnou za jejich e-mailovou adresu. Tím si začnete budovat databázi, na niž můžete později zasílat nabídky svých dalších produktů.

E-book by měl řešit jeden nebo více problémů, kvůli kterým lidé navštívili váš web. Nabídněte v něm klientovi komplexní informace na dané téma a seznamte ho s řešením, které mu nabízíte. Ukažte mu, že právě vy jste expertem v daném oboru. Dejte čtenářům vždy něco navíc, buďte zajímaví a lákejte čtenáře k dalšímu čtení. A nezapomeňte dodat e-booku šťávu pěknou grafikou a obrázky.

Online life coaching, konzultace, poradenství

Pokud máte zkušenosti s koučováním a poradenstvím nebo s ním chcete začít, není nic jednoduššího než dělat ho online. Osobní konzultace mají své kouzlo a opodstatnění, bohužel ne každý bude chtít cestovat desítky kilometrů, aby se s vámi setkal, zejména pokud vaši práci zatím nezná.

Díky nástrojům jako Google Hangouts, Skype nebo jiným webinářovým platformám můžete bez problémů koučovat jednoho klienta nebo třeba celou skupinu. Dosah vaší služby tak překoná hranice města, ve kterém bydlíte, a vy můžete své know-how předávat komukoli a odkudkoli.


Členské sekce a placený obsah

Další šampion info-marketingu je placený obsah nebo také členská sekce. Princip spočívá ve vytvoření členské sekce na vašem webu, kam umístíte atraktivní informace – články, prezentace, videa. Následně pak každý měsíc poskytujete nové užitečné a konkrétní informace komunitě lidí, která se o vaše téma zajímá.

Lidé prospívají z vaší expertizy a platí vám měsíčně, aby měli i nadále přístup k dění v komunitě a jejím zdrojům. Krása tohoto modelu je v tom, že prodáte jednou a dostáváte za to zaplaceno každý měsíc.

Nápad máte! A co web a prodejní nástroj?

Nadchli jste se pro info-marketing a chcete šířit své know-how? Nenechte se brzdit technikou. Vytvořit webové stránky je dnes už maličkost. Teď ještě potřebujete chytrý a finančně dostupný prodejní nástroj. My ve Firmě 2.0 používáme k prodeji našich info produktů FAPI – e-shop nové generace. Udělá za nás všechnu administrativu a my tak máme prostor na vymýšlení nových produktů, kreativitu a kvalitu.

 

Peníze, nebo vášeň

Cesta, která vás naplňuje, nemusí zákonitě znamenat velké množství peněz, které tečou na váš účet, ty stejně přijdou samy, pokud to uděláte dobře.

Mohou to být i e-maily, které dostanete od zákazníka o tom, jak jste změnili jeho život, nebo osobní setkání s klientem, který je vděčný, že se díky vám splnily jeho sny. Klíčem k úspěchu v info-marketingu je vášeň. Naprosté zapálení pro to, co děláte, a láska ke sdílení kvalitních informací, které mění osudy lidí.
Je to úžasný pocit a přála bych vám, abyste ho zažili také.

cta_fapi

cta_fapi2