Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

V roce 2010 jsem o e-mail marketingu nevěděl vůbec nic. A 2010 byl pro mě ten rok, kdy se mi otevřel úplně nový svět toho, co je možné na internetu díky e-mailu a e-mail marketingu dělat, co je možné dosáhnout, jak je možné akcelerovat a rozrůst váš vlastní byznys, pokud pochopíte principy korektního, poctivého a chytrého e-mail marketingu. Tehdy jsem už deset let pracoval jako manažer e-shopů, ale otevřel se mi úplně nový svět toho, co je díky e-mailu možné.

Dneska se chci zastavit jenom u malinké věci, ale možná o to důležitější. Jsou to tři jednoduché věci, které poté, co mi prošlo tisíce lidí tréninkem EmailAcademy, považuji za nejdůležitější v tom, abyste nedělali chybu v rozesílání e-mailů.

Jak zaručeně pokazit e-mail. Podíváme se na tři možná primitivní věci, ale sami si udělejte takový test a podívejte se na váš poslední newsletter nebo e-mail, zda se náhodou tyhle nešvary u vás neobjevují.

Neosobní styl

Jaká je ta první věc, na kterou je třeba dbát, abyste nepokazili e-mail? Tou první věcí je neosobní styl. Pokud odesíláte e-maily neosobně, takovým tím tradičním korporátním způsobem, kdy oslovujete: Vážení zákazníci a tatatata, pak samozřejmě jen těžko vyjdete z řady a vystoupíte z těch desítek e-mailů, které každý z nás dostává denně do své e-mailové schránky.

Je potřeba vytvořit svůj vlastní styl. Osobitý, možná zábavný, možná v něčem neotřelý, ale především se pokuste něčím odlišit. Pokud posíláte e-mail vašemu kamarádovi, kolegovi z práce nebo vašemu tátovi, jak vypadá tento e-mail? Možná to zní divně, ale já vám doporučuji, abyste následovali tento styl e-mailů, pokud to jen trošičku jde, i ve vaší obchodní komunikaci.

Pokud totiž váš e-mail bude neosobní, o to méně osobní bude i váš obchodní vztah. Čím více se vám podaří do e-mailu dostat jakousi osobitost, privátnost, velmi intimní rozměr v komunikaci mezi vámi a vaší databází, o to silnější vztah vytvoříte s vaší komunitou a o to efektivnější bude vaše e-mail komunikace.

Proto si dejte pozor na řekněme ten tradiční korporátní styl e-mailové komunikace. Zkuste se alespoň trošičku odlišit od tohoto stylu a přidat více svých osobních věcí, trošku více emocí, vašich osobních příběhů a zkušeností z vaší firmy. Čím více se vám to podaří, o to méně budete posílat e-maily, které jsou tzv. pokažené.

Složitý design

Jaká je druhá věc? Druhou věcí je složitý design. Pokud máte složitý design vašich e-mailů, jsou obrovsky nepřehledné. Složitost, komplikovanost, přílišná komplexnost e-mailových šablon způsobuje to, že ve chvíli, kdy člověk od vás dostane e-mail, je tzv. ztracen.

Možná víte, že lidé e-maily nečtou, ale spíše je skenují a během dvou tří vteřin zjistí, zda v tom e-mailu pro ně něco je, nebo není. Jestliže je šablona e-mailu s několika sloupci, mnoha obrázky, je komplikovaná a složitá, stejně jako například složitá webová stránka, nefunguje. Lidé mají rádi jednoduché věci.

Vždycky si vzpomeňte na nejdražší a nejvýnosnější stránku na internetu. Jaká je ta stránka a jak vypadá? Zadejte si www.google.cz. A vidíte naprosto primitivní a jednoduchou stránku a je to nejlepší inspirace pro to, když budete vytvářet váš web anebo v tomto případě budete vytvářet vaši novou e-mailovou šablonu nebo styl komunikace, který budou následovat vaše newslettery a e-maily.

Složitost designu zkomplikuje pak i to, aby se ta zpráva, kterou chcete, dostala k vašemu příjemci. Potřebuje ji najít okamžitě a potřebuje být jasná. Takže nepřehánějte to s příliš složitými korporátními firemními šablonami.

Mnoho zajíců

A třetí věcí, na kterou je třeba si dát pozor, abyste nepokazili váš e-mail, je, abyste v e-mailu neměli mnoho zajíců. Co tím myslím? Mnoho zajíců znamená, že často se do jednoho e-mailu snažíme dát mnoho věcí. Chápu. Chceme sdělit spoustu informací našim klientům, chceme jim prodat všechny naše produkty, chceme jim říct o téhle akci a o tom, že mají přijít sem a koupit si ještě něco.

Jenže na to není e-mail stavěn. V e-mailu potřebujete jasně definovat jednu klíčovou věc, jeden hlavní záměr vašeho e-mailu a na ten se zaměřte. Nikdy nedávejte více odkazů na různé věci do vašeho e-mailu. Zaměřte se vždycky na jednu hlavní věc a na tu umístěte více odkazů, ale mějte vždycky jasno, co je ta první, nejhlavnější věc, na kterou chcete, aby lidé proklikli a dostali se z vašeho e-mailu.

Je to jako s těmi zajíci. Pokud honíte tři zajíce, nejspíš nechytnete ani jednoho. A tak se soustřeďte na to, co v daném e-mailingu, v daném newsletteru je pro vás to nejdůležitější, na co se chcete zaměřit. Tenhle jeden odkaz nebo jedna věc ve více odkazech je to, na co se v dalším e-mailu zaměřte.

Snad vám tyhle tři věci pomůžou k tomu, aby váš další e-mailing byl trošku jednodušší, efektivnější a úspěšnější. Držím vám v tom palce.

 ZivotaFirma20_30_JakPokazitEmail_DavidKirs3