Audio
Nechci dnes mluvit o radách týkajících se brandingu a značky, které najdete v marketingových knížkách, jako jsou, že musíte mít logo, firemní barvy, vizi, motto. Rád bych se dneska věnoval tomu, jak budovat značku, která bude na trhu vidět a bude dlouhodobě rozeznatelná mezi všemi ostatními, a vy takzvaně vystoupíte z řady a budete jasně zřetelní, pojmenovatelní a jasní pro vaše klienty a zákazníky, kterým nabízíte své služby. Chtěl bych se zkrátka zmínit o tom, co opravdu dělá rozdíl, co dostane vaše podnikání tam, kam si představujete a kde vám osobně dává smysl.
Existují dva typy značek – osobní brand a firemní brand.
Osobní brand, pokud jste expert na nějakou oblast nebo jdete se svou kůží na trh, je něco, co se buduje o něco rychleji a je to jednodušší cesta, než pokud se rozhodnete vytvořit známý kvalitní brand kolem firmy, kolem vašeho podnikání, protože to si žádá trošku delší dobu a více nástrojů. Je tomu tak proto, že lidé se ze své přirozenosti lépe identifikují s lidmi, s osobami než s firmami. Ale samozřejmě obě značky mají svůj relevantní podíl na trhu brandingu. Která slova v angličtině jako branding, positioning, messaging a podobně jsou pro vás nejdůležitější? Pojďme si říct definici, v čem všechna ta slova spočívají, kde je hlavní podstata značky jako takové. A tohle platí jak pro firemní značku, tak pro osobní značku. Principy, o kterých tady teď budu mluvit, jsou společné pro oba typy.
Značka není nic jiného než příběh, který si o vás vyprávějí vaši klienti. Jednoduše je to příběh v hlavách vašich zákazníků. To, co si o vás klienti a zákazníci myslí, je vaše značka. To, co o vás říkají, je vaše značka. To, jakou s vámi mají zkušenost, vytváří vaši značku. A vy tak potřebujete mít naprosto jasno v tom, co chcete, aby byl ten příběh, co chcete, aby si o vás lidé mysleli, co chcete, aby byl ten příběh v hlavách jiných lidí. Stává se, že lidé neví. Jak se ale pak může stát, že o vás ví někdo tam venku, když sami nevíte, co chcete, aby se o vás říkalo?
Když jsem tohle slyšel poprvé, byl to můj velký aha moment v tom, jak definovat svůj brand, svoji značku, jak definovat sebe jako někoho, kdo vstoupí na trh a nabízí a prodává své produkty a služby.
Představte si, že stojíte na pódiu a před vámi je deset tisíc lidí. Nebo si představte, že máte dvě minuty v televizních novinách a sleduje vás jeden milion lidí. Co jim řeknete? Jaká je vaše zpráva pro ně? Jak ve dvou minutách popíšete vaši značku? Tohle musíte mít napsáno, měli byste to mít naučeno a tohle by měl být ten nejvnitřnější popis toho, co děláte, čemu věříte a co je to vaše podnikání, vaše živnost, vaše činnost, vaše práce.
Položím vám teď několik otázek, které si nejlépe napište a pak si na ně odpovězte, protože tyhle otázky vám pomůžou přijít k tomu příběhu a definovat vaši značku.
První otázkou je: Pro co chcete být známí na trhu? Co jsou věci, pro které jste, nebo jste byli, známí mezi lidmi?
Například já bych rád, aby se o mně mluvilo jako o někom, kdo u nás v Čechách zvedl vlnu info marketingu a info podnikání, o někom, kdo se prosazuje za to, aby poctivý e-mail marketing byl správně chápán, aby nebyl spojován se spamem. A taky bych rád, aby mě lidé spojovali s tím, že se v dnešní době dá podnikat velmi autenticky a díky technologiím tak, abyste se nemuseli dřít, ale abyste jednoduše dělali to, co vás baví, aby to pomáhalo dalším lidem a vám to přinášelo peníze. Zkrátka že princip nějakých svobodných firem, spolupráce lidí, kteří jsou nadšení, mají chuť do práce, existuje a je to nová forma vůči některým zastaralým technikám, které se ve firmách používají. Tohle jsou věty, které definují moji značku.
Druhou otázkou, kterou si položte, je: Co chcete, aby se o vás říkalo? To znamená, jaký je ten příběh, který by o vás měli vyprávět ostatní lidé, jací jste, co jste dokázali, jaké máte úspěchy, co se vám povedlo, co jsou ty věci, za které by vás lidé měli rozpoznat, co jsou hlavní milníky ve vaší práci, ve vaší činnosti, o kterých by měli lidé vědět?
Třeba u mě bych byl moc rád, aby si lidé pamatovali, že jsem vytvořil Email Academy jako nástroj pro firmy, jak využívat e-mail v podnikání, a že jsem vytvořil Milionové impérium, což je návod, jak to, co umíte, znáte a máte v sobě, můžete změnit v něco, co pomůže jiným lidem, a jak o tomhle dát vědět na internetu. Jak využít právě info marketing k tomu, abyste se podělili o váš životní příběh, a udělat to tak, že vám budou ochotní druzí lidé za to platit. Tohle jsou věci, které se mi podařily. Jako například nejspíš rekord v prodeji během třiceti dní, kdy jsme v Email Academy prodali za 5,3 milionu korun. To jsou milníky, o kterých bych chtěl, aby lidé věděli, pro které bych měl být známý, a to jsou také výsledky, které se mi podařily, a tak je chci sdílet v rámci své značky.
Jaké jsou ty vaše milníky? Jaké jsou vaše výsledky na trhu? Co vám se povedlo? Řekněte to vašim klientům, vytvořte i z těchto informací vaši značku.
Další otázkou, kterou si položte při budování značky, je: Za čím si stojíte? Co je to, čemu věříte? Jakou filozofii vyznáváte? Co je váš životní přístup? O tohle se podělte s vašimi klienty. Nejen o to, jak skvělé jsou vaše produkty, jaké mají funkce, vlastnosti, ale podělte se o váš takzvaný světonázor. Co si myslíte o té vaší oblasti, čemu v ní věříte, co oproti jiným například chápete a děláte jinak? Nebojte se vymezit.
A to je poslední otázka, kterou si položte: V čem jste jiní? Nejen za čím si stojíte, ale taky proti čemu stojíte. Co je to, co vás naopak nedefinuje? Co je to, proti čemu v uvozovkách bojujete, respektive jdete příkladem tím, že děláte jiné věci? I tohle jasně definuje vaši značku a to, jestli vás na jedné straně budou lidé milovat, anebo se také připravte na to, že vás budou nenávidět.
Když totiž začnete jasně komunikovat, kdo jste, v co věříte, co děláte, stane se, že některým lidem se to nebude líbit. A to nejspíš nebudou vaši zákazníci, kteří vám budou dávat peníze. Ale pokud se nepodělíte o tyhle věci, nebudete mít ani tu skupinu, kterou chcete, a to lidi, kteří vás budou mít rádi, budou vás milovat a podporovat, stanou se vašimi fanoušky, zákazníky a budou vám dávat peníze. Tohle jsou lidé, kteří vás zajímají, a získáte je ve chvíli, kdy se podělíte o to, čemu věříte, za čím si stojíte, proti čemu stojíte, pro co jste známí a co jste zatím dokázali. Tohle všechno vytvoří značku, brand, který bude na trhu rozpoznatelný a se kterým se lidé budou moci identifikovat.
Jedno nádherné rčení, které znám od Joea Vitaleho zní: There is a customer born every minute. – Každou minutu se rodí nový zákazník.
Tohle je obrovsky důležité právě ve spojení s vaší značkou, s marketingem, s tím, abyste do světa hlásali a volali to, co děláte a kdo jste. Protože každou minutu se tady rodí lidé, kteří díky bohu naštěstí o vás nic neví, a tak jsou to vaši potenciální zákazníci.
Jednoduše řečeno, na jedné straně lidé umírají, na druhé straně se rodí. Nevím, jestli díky bohu, že o vás nic neví, bylo by samozřejmě skvělé, aby každý, kdo se narodí, hned věděl o každém z nás, to je však váš úkol jako obchodníka, marketéra, podnikatele, někoho, kdo se chce ve světě prosadit. Ať už děláte cokoliv, nebo jste jenom zaměstnanec ve firmě, tak nezapomeňte, že tam venku se každý den, každou minutu rodí zákazníci, celosvětově tisíce zákazníků, kteří zatím o vás nic neví.
A tak nezapomeňte vaši značku, vaši zprávu opakovat dokola a dokola. Možná si někteří budou klepat na hlavu a budou si říkat, proč to říká pořád znova, ale třeba i já říkám ve videích některé věci pořád znova právě proto, že to video teď sleduje nejspíš mnoho lidí, kteří mě vidí poprvé, kteří nic neslyšeli o mé práci, neznají firmy, které jsem vybudoval, softwary, vzdělávací programy, které tvořím. Tohle je úkol nás marketérů. Ať už máte firemní, nebo osobní značku, ať budujete jakoukoliv z nich, vaším úkolem je, abyste nepřestávali opakovat a opakovat to, co děláte, a sdíleli váš příběh se světem.