Budovat podnikání a přitom být stále zaměstnaný není jednoduché. V týdnu přijdete domů po dlouhém dni v práci, strávíte trochu času s rodinou a přáteli, a než jdete spát, ještě narychlo uděláte pár věcí, aby se vaše podnikání posunulo alespoň o krůček dál.

Víkendy vám naproti tomu umožní udělat mnohem více práce ve větších celcích. Ale jak z nich vymáčknout maximum? A jakou strukturu by vlastně měl produktivní víkend mít?

Přepněte do jiného módu

První věc, kterou je třeba změnit, je způsob, jak přemýšlíte o svých víkendech.

Co děláte v průběhu týdne, by vám mělo pomoci k tomu, abyste udělali více práce o víkendu. Nepoužívejte své víkendy k tomu, aby podpořily věci, které děláte v týdnu. Místo toho se ujistěte, že kdykoli přijdete domů z práce a začnete pracovat na svém vlastním businessu, tak tím podporujete to, co máte v plánu dělat o víkendu.

Například pokud se chystáte přes víkend řešit online prodejní nástroj pro váš web, tak v týdnu vytvořte webovou stránku, kam později umístíte objednávkový formulář, vyberte vhodný online prodejní nástroj a rozmyslete si, jak bude vypadat vaše produktová nabídka. Díky tomu se pak můžete o víkendu soustředit na nejdůležitější úkol – implementaci e-shopu na váš web.

Jak v týdnu podpořit aktivity, které budete dělat o víkendu

Kdykoliv vám na mysl přijde nějaký úkol nebo nápad, ale nezvládnete si na něj udělat čas během týdne, přidejte si ho na seznam „dalších akcí“. Pokud máte seznam věcí, které chcete pro své podnikání udělat, podpoří vás to v rychlejším a jasnějším rozhodování.

Jak strukturovat svůj víkend

Pátek

Vzhledem k tomu, že v pátek nemáte čas udělat tolik práce jako v sobotu nebo v neděli, je to dobrá příležitost popřemýšlet nad tím, čeho jste během týdne dosáhli a co máte v plánu na víkend.

Zamyslete se

Než začnete plánovat svůj pracovní čas, je dobré se na pět minut posadit a zamyslet se nad tím, co vám jde dobře a co ne.

Neudělat si pravidelně čas na reflexi toho, kde jste šlápli vedle a kde jste na dobré cestě, může velmi zpomalit váš růst jako podnikatele. Vaše firma poroste jen tehdy, když porostete vy. Každý týden se sami sebe zeptejte na tyto otázky:

Plán útoku

Nyní je čas naplánovat časové úseky pro každý úkol a seřadit si priority.

Vezměte si k ruce kalendář, ze seznamu „dalších akcí“ vytáhněte úkoly s nejvyšší prioritou a začněte si je plánovat v čase. Pokud máte nějaký úkol, který můžete udělat do 5 minut, tak ho udělejte hned (ano hned, zatímco si plánujete čas), namísto toho, abyste ho nechávali na víkend.

Tady je příklad, jak může váš plán na víkend vypadat:

Snímek obrazovky 2015-08-29 v 14.32.26

Obecně platí, že nejprve budete řešit nejtěžší nebo časově nejnáročnější úkoly. Nejvyšší prioritu mají úkoly, které musí být hotovy ihned nebo mají okamžitý dopad na vaše podnikání.

Sobota

Využijte vzrušení a motivaci z páteční reflexe a plánování a začněte řešit nejdůležitější sobotní úkoly.

„Airplane Mode“

Klíč k tomu, abyste z víkendů získali maximum, je „fokus“. Zní vám to povědomě?

Přepněte se do „Airplane Mode“, podobně jako přepínáte svůj telefon. To vám umožní odstřihnout věci, které by vás mohly od práce rušit.

Řekněte své rodině, co máte v plánu a od kdy do kdy jim nebudete k dispozici. Vytvořte si takový pracovní prostor, kde vás nebude nikdo rušit, a vypněte si telefon, pokud je to třeba.

Ačkoli je dost nepravděpodobné, že v dnešní době toho mnoho uděláte bez internetu, internet a jeho lákadla jsou právě jednou z věcí, které vás mohou od efektivní práce odvádět. Existují ale nástroje, které vám v této prokrastinaci mohou zabránit.

StayFocused – Blokuje stránky, které vás okrádají o čas (třeba Facebook :-)), a vy tak můžete pracovat na tom, co je podstatné.

Neděle

Je škoda ztrácet dynamiku práce, kterou jste vytvořili v pátek a sobotu, ale každý asi chápeme, že existují i jiné věci, které je třeba o víkendu dělat. 🙂 Od toho je tu neděle.

Pokud máte v neděli čas, dokončete z plánovaných aktivit, co je potřeba. Pokud čas nemáte, přesuňte nedokončené úkoly zpět na seznam „příštích akcí“, nebo je jednoduše přeplánujte na následující víkend.

Naplánujte si úkoly na následující týden

Díky plánování na nadcházející týden budete přesně vědět, co byste měli dělat, až se vrátíte domů z práce, a nebudete tak mrhat časem. Prostě přijdete domů a uděláte to.

Stanovte si cíle

Pokud jste to ještě neudělali, tak vám doporučuji, abyste si napsali a sledovali týdenní cíle vašeho podnikání. Tady jsou příklady cílů:

Sepsání cílů vám pomůže získat jasnost v tom, co děláte, a být akčnější.  

Opakování matka moudrosti

Návod, jak plánovat svou práci, už máte. Teď je vše jen otázka opakování a schopnosti operativně si návod přizpůsobit aktuální situaci.

Věřte, že všechny vaše snahy začnou časem přinášet ovoce, a než se nadějete, můžete mít vaše vlastní online prodejní impérium.

Jak už jsme si říkali v minulém článku, prodejní stránka je jednou z pěti, které je dobré mít na vašem webu, pokud chcete opravdu vydělávat peníze.

Stojíte na křižovatce důležitého rozhodnutí. Chcete webem informovat, nebo prodávat? Pokud chcete mít web, který informuje, vydáte se tou první a nejvíce obvyklou cestou. Zařadíte se do davu 99,9 % podnikatelů, kteří jen utrácejí své peníze za úpravy a optimalizace webů, aniž by se jejich investice reálně zhodnotila. 

U nás ve Firmě 2.0 máme mnoho prodejních webů, které nám generují desítky milionů ročně. Trvalo to pár let, než jsme přišli na to, jak efektivně prodávat online, a nyní značnou část našeho „know-how“ předáváme dalším podnikatelům. Tento článek je návodem, jak na to, a pomůže vám proniknout do reality prodeje na webu. Dostat se čtenáři do hlavy.

 

Pracovat správně s psychologií prodeje je základ.
Cílem je „dostat se vašemu potenciálnímu klientovi do hlavy“:

1. Zaujmout ho titulkem, který zabrnká na jeho strach či touhu.

2. Hned v úvodu mu dát motivaci k tomu, aby četl dál.

3. Nabídnout mu řešení jeho problému a příležitost, kterou třeba dosud neviděl.

4. Ujistit ho o vaší věrohodnosti, kvalitě produktu.

5. Dát mu nabídku včetně bonusů, které nemůže odmítnout.

6. Odhalit cenu.

7. Nakonec zrekapitulovat v jedné větě, co dostane a co mu to přinese.

8. Dát mu garanci vrácení peněz a vůbec ho zbavit všech pochybností, které může mít.

 

Přitom neustále pracujte s představivostí čtenáře, zároveň však i s jeho racionální částí.

Emoce sice prodávají, to ví každý dobrý markeťák nebo prodejce, ve finále to je ale často hlava, která rozhodnutí zablokuje např. námitkou: „Tady něco nesedí, co všechno tedy vlastně kupuji?“ nebo „Je tento člověk opravdu expert, nebo to o sobě jen tvrdí?“

Potřebujete strukturované odpovědi pro hlavu. 😉

Nejdůležitější na celém procesu tvorby je zodpovědět maximum potenciálních otázek a námitek, které se budoucímu zákazníkovi honí hlavou. Pokud to uděláte, máte vyhráno.

Máte-li svůj produkt, možná si teď říkáte: „To je všechno hezké, ale jak to teď dostanu na web?“

Na to se zaměříme právě teď. Podívejme se nyní na konkrétní elementy prodejní stránky v MioWebu. Ukázky jsou postaveny na webu Petry Mikuláškové, která prodává elektronickou knihu pro majitele e-shopů, ale stejný postup můžete aplikovat na prodej jakéhokoliv jednoduchého produktu, ať už videa, nebo i fyzických věcí. Princip je totiž stále stejný.

Elementy, bez kterých se na vaší prodejní stránce neobejdete

Platí, že obrázky prodávají. Čím hezčí bude obrázek vašeho produktu, tím více budete mít prodejů. Podíváte-li se na velké e-shopy, zjistíte, že máte možnost si jejich produkty prohlížet pod lupou ze všech možných úhlů a v různých barevných kombinacích. Musíte uznat, že byste se v tom také cítili dobře. Přehánět to však nemusíte, úplně postačí, když umístíte na svou prodejní stránku alespoň jednu profesionální fotku vašeho produktu.

I v případě infoproduktu je vizuál velice podstatný. Vytvořte si obrázek, tzv. „cover“, vašeho e-booku a zvyšte tak návštěvníkův pocit „hmatatelnosti“.

jak_na_vydelecnou_prodejni_stranku

Existují služby, např. http://www.boxshotking.com/ nebo http://www.myecovermaker.com/, kde si takovou 3D grafiku vyrobíte sami bez grafických znalostí a často i zdarma.

Pak už stačí fotku nahrát do galerie MioWebu, potom zvolit element „obrázek“ a MioWeb se postará o to, aby se správně nadimenzoval na velikost bloku, do kterého ho vkládáte.

Sociální tlačítko pod fotkou produktu je dobré mít z toho důvodu, že vám pomůže virálně šířit produkt skrz Facebook a jiné sítě. Když na něj uživatel klikne, má možnost okomentovat váš produkt a dalším klikem jej poslat na svoji zeď, kde tuto informaci uvidí jeho přátelé.

I toto tlačítko je funkcí MioWebu. Stačí uvést adresu vaší Facebook stránky a o zbytek se postará MioWeb.

2. Tlačítko vedoucí na stránku s objednávkou

Tlačítko obsahující výzvu k akci (Call to Action) je na vaší prodejní stránce nezbytností. Jak jinak byste totiž chtěli návštěvníka odvést na objednávku?

Tlačítko by z designu vaší stránky mělo výrazně vystupovat, tj. ideálně jinou barvou než okolí, nebo jej aspoň udělat veliké. Dáte-li mu stín, případně změnu barvy po najetí myši, tím lépe. Existují různé testy, jaké barvy konvertují nejlépe, výsledky se nedají zobecnit – stačí se řídit pravidlem „výrazné = lepší“. Extrém v podobě kombinací křiklavé růžové, červené a fialové však dojem profesionality rozhodně nevytvoří. 😉

Stejnou písničkou je i výzva k akci. MioWeb obsahuje funkci A/B testování, tj. můžete měřit, která varianta výzvy k akci konvertuje nejlépe.

Tlačítko v MioWebu lze nastavit na pár kliků. Definujete si barvu, velikost, tvar, textový obsah i jeho font, URL, kam má odkazovat, a pak už stačí jen uložit. Pokud používáte více tlačítek na jedné stránce, což doporučuji, je možné tlačítka duplikovat, abyste je nemuseli definovat víckrát.

Podívejte se na krátké video, jak jednoduše lze v MioWebu přizpůsobit stránku tak, aby vypadala podle vašich představ. Stačí zvolit vhodnou šablonu a zbytek už je „klikačka“.

3. Blok o autorovi

Informace o vás jako autorovi produktu jsou něčím, co zvyšuje vaši kredibilitu a tím pomáhá prodeji. Ideální je blog, dostačující je umístit na svůj prodejní web jednoduchý element s vaší fotkou a krátkým textem o vás.

V MioWebu tento element najdete pod názvem Autor/lidé:

obr1-autor-lide

4. Vlastnosti produktu

Výčet vlastností produktu v MioWebu zobrazíte díky elementu Vlastnosti.

Celý design včetně ikonek je již pro vás připravený v rámci šablony stránky, kterou jste si zvolili. Stačí jen vepsat nadpisy, krátký popis vlastností a zvolit předdefinovanou ikonku, která danou vlastnost opticky ilustruje. Pokud by náhodou 270 ikonek nestačilo, můžete si vložit vlastní:

obr2-vlastnosti

5. Fotogalerie – náhled vašeho produktu

Fotogalerie je běžným jevem dnešních webů. Vy ji však můžete využít i netradičně – uložte si do ní náhledy vašeho (elektronického) produktu. Čtenáři to tak usnadní rozhodování, zda je váš produkt pro něj, či ne. Získá tak totiž dobrý přehled o obsahu a formě toho, co nabízíte.

Pokud máte video o vás a vašem produktu, tohle je jedno z možných míst, kam jej uložit. Stačí jen zadat adresu vašeho videa na YouTube či Vimeo do elementu Video, případně omezit jeho šířku, a máte hotovo:

obr3-fotogalerie

6. Reference

Dle průzkumu Nielsen Norman Group vám uvěří až 70 % návštěvníků, uvedete-li reference jiných lidí (a to překvapivě i těch, o kterých vaši potenciální klienti nikdy neslyšeli). Proto byste tento blok rozhodně neměli vynechat.

Nemáte-li reference, stačí si o ně napsat vašim současným klientům. Pokud jste jim dobře posloužili, věřte, že to pro vás udělají rádi. 😉 Dejte jim za úkol max. dvěma větami popsat největší přínos vašeho produktu a takovou referenci s fotkou potom zveřejněte. (Nebojte se referenci vhodně stylisticky upravit.)

Na webu to uděláte jednoduše pomocí elementu Reference, kde vložíte fotky lidí, jejich citace, jména, případně pozici a firmu, zvolíte si jeden z definovaných vzhledů a uložíte. Víc není třeba:

obr4-reference

7. Bonusy

Každá správná nabídka by měla obsahovat bonusy, a to ideálně natolik lákavé, aby si návštěvník koupil hlavní produkt už kvůli nim. 😉

Bonusy je dobré popsat, a to včetně jejich přínosů (nikoliv jen jejich vlastnosti), ideálně vložit jejich náhled jako obrázek, a nezapomeňte taky uvést jejich finanční hodnotu. Vysoký součet cen bonusů je vždycky fajn a nějakým způsobem „ospravedlňuje“ cenu vašeho hlavního produktu. Není cílem cenu hlavního produktu uměle nafouknout, spíše maximalizovat celkovou vnímanou hodnotu celého setu.

Bonusy můžete vložit v MioWebu např. pomocí elementu Obrázek s textem. Je možné zvolit nejen umístění obrázku vpravo, či vlevo od textu, ale taky proporci textové části vůči obrázku:

obr5-bonusy

8. Garance vrácení peněz

Ostřílení weboví prodejci doporučují umístit pod poslední „nákupní“ tlačítko na stránce krátký text s garancí ubezpečující nakupující, že se nemusí bát o své peníze. Věrohodnost této části s garancí vrácení peněz zvýšíte „pečetí“, která je pro vás v MioWebu připravena hned v několika provedeních. Stačí si zvolit tu, která vám designově sedí nejvíce, případně si můžete vložit svůj vlastní vzhled pečeti pomocí už známého elementu Obrázek:

obr6-garance

Závěr

Pokud jste rozhodnutí prodávat přes web, jenž generuje peníze, zatímco vy spíte, jste na pláži, s dětmi nebo třeba v kině, tento článek je jednoduchým výčtem toho, co byste měli mít na vaší prodejní stránce.

Další informace o tom, jak postavit prodejní web a začít vydělávat dokonce bez investic do návštěvnosti, najdete v třídílném tréninku zdarma.

V jiném článku přinášíme rozhovor s Petrou, odbornicí na e-shopy, která provozuje již několik prodejních stránek na MioWebu a generuje tak tisíce Kč měsíčně pasivního příjmu. Dozvíte se, co jí funguje, co ne, a jak se se vším prakticky vypořádává.

mioweb-banner-2-clanek

Taky jste už někde slyšeli, že byste měli investovat do návštěvnosti na webu? Návštěvnost je dnes mantra internetu. Stejně jako PPC, SEO, Facebook – stačí si jen vybrat způsob, jak utratit peníze tak, aby vás bylo více vidět. Vtip je v tom, že „být viděn“ vám úspěch nezaručí. Sama návštěvnost vám peníze nevydělá. Je pro vás lepší, když na váš web připluje 100 surfařů týdně a zase odplují? Anebo vás více potěší 10 solidních jmen, z nichž každý udělá týdenní tučnou objednávku? Druhá varianta je výsledkem úspěšné konverze, proměny ledabylých surfařů na nakupující zákazníky. A co je k tomu třeba?

Naučit se principům konverze.
Nemá přece smysl, abyste platili za nové a nové návštěvníky bez viditelného efektu. A to se děje, pokud nemáte na webu vytvořenou cestu zákazníka, která konvertuje. Konverze je klíč k tomu, abyste začali na webu vydělávat peníze. Jakmile má váš web cestu, která mění návštěvníka na zákazníka, váš prodej prudce stoupne.

 

Z vlastní zkušenosti víme, že 95–98 % návštěvníků z webu odchází, pokud je něčím nezaujmete a nechytíte jejich pozornost. 

Co je to tedy konverze?

Jakákoliv změna stavu, kterou chceme, aby návštěvník prošel. A tato změna může být jak krátkodobá – během jedné návštěvy webu, tak dlouhodobá, v rámci několika týdnů či měsíců. Někdy není třeba spěchat a méně znamená více. Nicméně ty nejčastější akce, jež marketingoví profesionálové chtějí po návštěvnících webu, jsou tyto dvě:

K tomu, aby konverze nastala, je nutné mít správnou anatomii webu. Ta zabezpečuje, aby každý návštěvník, který se na vašem webu objeví, prošel cestou, na jejímž konci je dříve nebo později nákup.

 5_stranek_ktere_na_vasem_webu_nesmeji_chybet_pokud_nechcete_prodelat_kabat

Co je k tomu potřeba?
Těchto 5 stránek provede návštěvníka webem chytře a s kýženým efektem:

  1. Úvodní
  2. Obsahová
  3. Prodejní
  4. Objednávací
  5. Děkovací

 

1. Úvodní stránka

Je to první stránka, na které se ocitne váš návštěvník. Je tak nezbytně důležité, aby upoutala a působila důvěryhodně, jinak svého surfaře okamžitě ztrácíte. V tomto článku se dočtete, že na to máte přibližně 59 vteřin. A to je dost málo na to, abyste ten čas proplýtvali.

Anglicky se tomuto druhu stránky říká „landing page“, přistávací stránka, často se setkáme se specifičtější stránkou, tzv. „squeeze page“, která má za úkol „vymáčknout“ z návštěvníka jeho e-mailovou adresu.

Pokud v momentě přistání svého potenciálního klienta nezaujmete a neubezpečíte, pak jste ho ztratili. Naopak, když s ním budou rezonovat vaše texty a nadpisy, rád bude pokračovat dál.

Uvědomte si, komu svou zprávu píšete. Co by zaujalo vás na jeho místě? Inspirujte se následujícím přehledem:

Úvodní výrazný nadpis – např.:

  1. Chcete se naučit opravdu mluvit anglicky bez nudného memorování slovíček?
  2. Chcete mít přirozeně silnou imunitu tak, že nedostanete chřipku ani nachlazení?
  3. Chcete si půjčit peníze, ale bojíte se, že naletíte podvodníkům?

PRO KOHO. Oslovení konkrétního čtenáře s vypíchnutím jeho problému.

  1. Taky vás nebaví nudná gramatika a biflování slovíček? Rádi byste se učili s lehkostí a zábavně?
  2. Trápíte se častými „rýmičkami“, které vám berou vaši životní energii? Toužíte ztratit strach z toho, že se někde můžete nakazit? Chcete mít silnou obranyschopnost?
  3. Potřebujete větší obnos, ale bojíte se vysokých úroků, kreditních karet a lichvářských společností?

 

PROČ. Co přínosného můžete čtenáři nabídnout? Co dostane, když bude pokračovat?

  1. Pošlu vám jedinečný postup s metodologií, díky které mě studium angličtiny začalo vážně bavit a za 3 měsíce jsem se naučil jazyk tak, že jsem se konečně nebál v zahraničí promluvit.
  2. Obdržíte návod na vědecky ověřený „dobrozvyk“, silně posilující imunitu a zvyšující zdraví.
  3. 10 tipů, jak si bezpečně a co nejvýhodněji půjčit peníze.

 

JAK. Webový formulář neboli magnet

Formulář je místo, kde získáte kontakt potenciálního klienta výměnou za váš cenný materiál (video, e-book, PDF report atd.). Ten by měl řešit část problému vašeho možného zákazníka. Měl by se setkat s jeho potřebou. Když tento krok vynecháte, ztratíte to nejcennější – kontakt. Surfař odpluje pryč a bez nového lákadla se už nevrátí.

 1. Úvodní stránka

2. Obsahová stránka

– informuje, vzdělává, baví

Zde se musí návštěvník velmi mile překvapit a zažít „AHA“ moment. Musí zjistit něco, co ještě neví a co má pro něj velkou hodnotu. Dejte mu něco, o čem řekne: Tohle je totální bomba – to jsem neznal. A moc se mi to hodí! Obsahová stránka by měla předat hodnotný materiál lehce stravitelnou formou a ještě vzbudit pozitivní emoce.

Vaším „info magnetem“ může být článek, video, PDF, audio. Popřemýšlejte, co by vaší cílové skupině lahodilo nejvíce. Úkolem obsahové stránky je získat si svého surfaře, vybudovat v něm důvěru a posílit kredibilitu vás jako odborníka.

2. Obsahová stránka

3. Prodejní stránka

Jednoduché pravidlo říká – pokud chcete prodávat, musí jít vidět, že prodáváte. Do této stránky tedy zahrňte tyto body:

PROČ ČÍST? Proč bych měl ztrácet svůj drahocenný čas čtením této stránky?

PRO KOHO? Čím lépe „zamíříte na terč“ své cílové skupiny, tím líp.

PROBLÉM? Co je to, co je trápí?

PROČ VY? V čem jste jedineční (jiní než ostatní)? Jaké máte zkušenosti? Co vše umíte? Jak můžete lidem pomoct?

ŘEŠENÍ? V čem je vaše nabízené řešení nejlepší/rychlé/pohodlné?

CO DÁL? Předznamenejte a popište zákazníkův další krok. Jasně a s lehkostí.

 Ukázku prodejní stránky naleznete zde.

Clipboard01

4. Objednávací stránka

Objednávací stránka občas bývá součástí té prodejní. V praxi jsou vidět obě řešení a každé má svá pro a proti. Podrobněji o tom někdy příště – teď jen to, co je nejdůležitější.

Objednávka by měla jít co nejsnadněji vyplnit. Je to koncovka, která musí být pro uživatele samozřejmostí. Je to přece ten důležitý moment, kdy se váš návštěvník posouvá v evoluci o jednu úroveň výše – na platícího zákazníka.

Nabízí se zde analogie se supermarketem: žádného zákazníka nepotěší, musí-li stát desítky minut ve frontě, aby pak zjistil, že na jednom z produktů chybí čárový kód, který musí pokladní vytelefonovávat. Aby toho nebylo málo, doma potom zjistí, že mu započítali jedno zboží dvakrát.

Faktem je, že jsme pohodlní a rádi šetříme čas. Další nezbytností je tedy platba kartou a expresní platba přes účet. Málokomu se dnes chce přepisovat číslo účtu a variabilní symbol z e-mailu do elektronického bankovnictví. Kromě toho každou takovou akcí, kterou necháte své zákazníky dělat, riskujete chybu lidského faktoru. Výsledkem je, že vyděláte méně.

4. Objednávací stránka

5. Děkovací stránka

Nejvíce podceňovaná stránka je ta poslední. Mám už přece vrabce v hrsti, směje se vlastník webu. Usnout však tímto způsobem na vavřínech je velká škoda. Ve chvíli, kdy si od vás člověk poprvé nakoupí, potřebuje podpořit a utvrdit v tom, že udělal dobře. 

Touto větou rozhodně nezabodujete: „Děkujeme za objednávku, informace jsme poslali do e-mailu.“

Buďte kreativní. Napište, co se bude dít dál. Ukažte, že máte radost. Natočte krátké video.

 

Osvěžující příklady:

 5. Děkovací stránka

Nezapomeňte – napřed konverze a až potom návštěvnost. Těchto 5 stránek vám vytvoří kompletní prodejní cestu na vašem webu. Doporučuji vám ji vytvořit dříve, než se toho chopí vaše konkurence.

Více informací o tom, jak a proč pracovat s anatomií webu a jak postavit web, který prodává, najdete zde: www.mioweb.cz/trenink

mioweb-banner-2-clanek