Untitled Infographic-3

Blahopřejeme! Máte někoho, kdo od vás chce koupit… Co teď?

Máte 2 možnosti:

  1. Necháte ho projít nákupem tak, jako to dělají ostatní konkurenti…, nebo
  2. úplně ho ohromíte tím, jak věnujete pozornost detailům a umíte z nákupu udělat zábavu a skvělou zkušenost s vaší značkou.

Která z nich myslíte, že bude mít dopad na zvýšení pravděpodobnosti, že od vás klient opakovaně koupí?

Srovnávací studie říkají, že průměrný internetový obchod získá až 43 % svých příjmů z opakovaných nákupů. Ale nepředbíhejme. Získat klienta k tomu, aby od vás koupil podruhé, začíná u jeho zkušenosti s prvním nákupem.

 

Pohrajte si s „Děkovací“ stránkou

Co se stane hned poté, co klient dokončí zaplacení?

Vidí stránku, jako je tato…

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 11.59.51

Samozřejmě na této stránce není nic špatného. Ukazuje logo značky a říká „děkuji“. Ale mohlo by to být mnohem lepší.

Ačkoli je věta „Děkujeme za váš nákup!“ v pořádku, nemusí ani zdaleka odrážet atmosféru vaší značky. Přitom jednoduchá úprava může změnit nudný text ve skvělý zážitek a posunout klienta od nákupu k dalšímu kroku.

Co třeba přidat produktovou fotku na oživení, nebo fotku vašeho týmu a produkt tak personalizovat a propojit ho s těmi, kdo za ním stojí? A co takhle doporučit další produkt videem a kontinuálně tak budovat vaši značku? Nebo klienta odkázat na Facebook a blog, aby mohl sledovat, co je u vás nového?

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 15.06.45

FAPI – eshop nové generace nabízí dvě možnosti, jak s „Děkovací“ stránkou pracovat. Buď použijete předpřipravenou šablonu přímo ve FAPI, kam umístíte fotku a krátký text.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 12.28.14

Nebo si vytvoříte vlastní děkovací stránku ve vašem webovém editoru a do FAPI vložíte URL stránky. Tady můžete být více kreativní a opravdu klientovu zkušenost posunout o několik levelů výš.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 12.32.28

Objednávka se nezdařila? Chybová stránka

Uuuups. Něco se pokazilo.

Není to příjemná situace, ale může se stát, že se klientovi objednávka z nějakého důvodu nepodaří dokončit. Nezoufejte, i takto nepříjemnou situaci můžete pomocí dobře udělané chybové stránky zvrátit ve váš prospěch.

Co je třeba na chybovou stránku umístit, abyste neztratili klientovu trpělivost a důvěru nadobro? Samozřejmě omluvu a vysvětlení, že se jeho objednávku nepodařilo zpracovat. Klíčové ale je umístit na ni link, který klienta přesměruje zpět do prodejního formuláře, aby mohl znovu vyplnit své údaje a objednávku odeslat.

Chybová stránka je přesně tím místem, kde můžete uplatnit svůj humor. Namísto toho, abyste klienta naštvali technickou chybou, ho rozesmějete vtipným designem. Tady je pár inspirativních příkladů chybových stránek 404.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.28.46

        Chybová stránka firmy Titleist prodávající golfové vybavení.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.29.57

         Na chybové stránce Blue Fountain Media si můžete zahrát hru Pac-Man.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.30.07

       Roztomilá chybová stránka firmy Lego.

Ve FAPI můžete při nezdařilém zpracování objednávky opět volit mezi dvěma možnostmi.

Jednodušší, kdy si nastavíte stránku přímo ve FAPI, použijete obrázek a krátký text.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.46.11

Nebo pokud chcete mít víc prostoru a být tvořivější, jako například Blue Fountain Media, která na svou chybovou stránku umístila hru Pac-Man, vytvořte si vlastní webovou chybovou stránku a do FAPI umístěte její URL.

Snímek obrazovky 2015-07-24 v 14.46.22

Napište skvělý e-mail potvrzující objednávku

Po úspěšném objednání by měl váš klient obdržet e-mail s potvrzením objednávky a daňovým dokladem. Tradičně jsou tyto e-maily pěkně nudné a většinou nestojí za otevření, mám pravdu?

S prvním nákupem se to ale má tak, že chcete nového zákazníka nadchnout a posílit jeho důvěru, že nákup u vás byla dobrá volba. Už s e-mailem potvrzujícím objednávku klienta trénujete k tomu, aby vaše budoucí e-maily otevíral, nebo je ignoroval. Nenechávejte tyto e-maily jen tak a místo toho vtáhněte klienta ještě víc do srdce vaší značky.

Do e-mailu můžete zahrnout:

I kdyby představení sebe a své značky bylo to jediné, co prostřednictvím tohoto e-mailu chcete docílit, udělejte to zajímavě a s humorem. I tohle může být místo, kde se odlišíte od konkurence, klient si vás zamiluje a bude s radostí otvírat i jakékoli další e-maily od vás.

Ve FAPI si můžete vytvořit šablonu takového e-mailu a FAPI ji za vás bude automaticky zasílat s každou realizovanou objednávkou.

Co z toho vyplývá?

Nepodceňujte malé detaily.

Existuje mnoho malých nejistot a pochybností, které přicházejí s nákupem u neznámého obchodníka. A vy jste v té nejlepší pozici, abyste překročili klientova očekávání a nadchli ho něčím nečekaným.

Každý detail má tu moc, změnit obyčejného klienta v evangelistu, který se nemůže dočkat, až přijdete s novým produktem a on znovu objedná.

„Co by mělo být to hlavní při prodeji online?“ vrtá hlavou mnohým prodejcům. Odpověď skloňujeme každý den nesčetněkrát. Je to promyšlená cesta zákazníka ukončená konverzí. Proces, kterého se zákazník účastní, než vykoná svou objednávku. Víte, čím vším musí váš zákazník projít, aby u vás nakoupil? Je to cesta trnitá plná svízelu anebo procházka růžovým sadem?

banner_mioweb_clanek

Naučte se klást tyto otázky: Čím můžu pomoci svému zákazníkovi tak, že bude nakupovat rád? A co mu mohu dát, aby byl nadšený a nakupoval jako divý? Čeho bych se měl vyvarovat, aby nevzal nohy na ramena? Otazníků už máme spoustu, pojďme se pověnovat odpovědím. Je jich plný článek, plus 10 praktických tipů navrch.

Konverze může nabývat mnoha podob.

Může se jednat například o:

a podobně.

Na internetu za konverzi považujeme situaci, kdy návštěvník našich webových stránek vykoná námi žádanou akci, většinou takovou, která má pro nás nějaký užitek. Dá se tak obrazně říci, že návštěvníka obracíme na svou víru – přejeme si, aby v nás věřil, měl v nás důvěru. Věrný návštěvník se stává zákazníkem.

Co je konverzní poměr?

Konverzní poměr vyjadřuje procento návštěvníků, kteří na webu vykonají námi požadovanou akci (například se přihlásí k odběru novinek).

Na úspěšně konvertující web se můžeme dívat jako na obrovský trychtýř na návštěvníky, který usměrní a profiltruje veškerý ruch a dopravu na webu a svede ji do jednoho cílového místa. Část webových návštěv se zachytí na hrubém sítu – přišla na stránku náhodou, a tak ji většinou opustí. Patří sem lidé všech věkových i zájmových kategorií, nedá se na ně tedy přesně cílit. Zbytek návštěvnosti proteče trychtýřem a je složen z uživatelů, kteří již hledali související produkt anebo byli na web odkázáni z jiné stránky. Mohou se také dívat po koupi, kterou nabízíte. A tento „uživatelský filtrát“ je naše nejdrahocennější alchymistická substance, kterou konverze promění na zlato.

Tipy, jak zvýšit konverzní poměr

Stavebním kamenem vysoké konverze je správné použití slova. A konkrétně toho, které skloňují zájemci o vaše služby. Vyzkoušejte si bleskurychlou anketu mezi vašimi příznivci a klienty – jaká slova byste zadali do vyhledávače, kdybyste hledali mé služby/zboží? Výsledkem budou „keywords“, klíčová slova. Pokud je získáte přímo od svých zájemců a zákazníků v různých podobách a obměnách, budou o to klíčovější.

Keywords zahrňte do textů na své stránce.

V internetových vlnách se brouzdá nespočet zájemců, a věřte, dychtí po vašich službách a produktech. Dveře k nim odemykají klíčová slova.

Co dále tedy nejvíce ovlivňuje konverzní poměr vaší prodejní stránky?

1. Nadpis

Titulní text přitahuje, chytá pozornost. Koneckonců je to jeho účel – známe ho z novin, časopisů, knih a článků – takže by měl koukat ho splnit. Velmi dobrý nadpis vás chytne a ještě popíchne k chroustání následujících řádků. Namotivuje vás.

Nadpis by se měl blýsknout svou poutavostí. Pár slovy zaujme a předejme to, co v písmenech přijde dál. Následující podmínka zní humorně, ale je totálně nezbytná – nadpis musí být čitelný. Když není, není nadpisem.

Mezi často používané „chytlavé“ fráze nadpisů patří:

Nadpis našeho článku se také chlubí deseti tipy.

2. Prodejní tlačítko

Prodejní tlačítko konvertuje spolehlivě, neboť jde přímo k cíli. Velké tlačítko „Buy Now“ nebo „Add to Cart“ se osvědčuje jak v USA, tak i v české mutaci u nás, což potvrzují i mnohé průzkumy. Existuje dokonce konkrétní typ tlačítka, tzv. „Belcher Button“, které jeho „tvůrce“ Perry Belcher nechal testovat v desítkách tisících transakcí a které v testech porazilo všechna ostatní tlačítka o 35 % až 320 % (!). Zde je příklad jeho tlačítka s popisem:

 

belcherb

„The Belcher Button“

Taky se divíte? Primitivní vzhled drásá duši všem vizuálně citlivým. Design, až by nejeden grafik uronil slzu… A právě díky tomu vděčí za své prvenství. Nestane se, že byste jej přehlédli, právě naopak. Hrozí nebezpečí, že vám tlačítko udělá do oka vryp…

Podrobný návod, jak na to nejlepší tlačítko, najdete v našem článku Vytuňte svoje tlačítka a začněte díky nim prodávat.

3. Font

Styl vašeho písma také drží svou sféru vlivu. Font by měl být snadno čitelný a měl by hezky zapadat do celkového vzhledu stránky. Je smyslem písma šokovat a uchvacovat? Rozhodně ne! Kratochvílí všech amatérů „rychlodesignérů“ je přehnaná hra s fonty.

Raději dejte důraz na jednoduchost a čitelnost. S vědomím a využitím selského rozumu můžete samozřejmě najít nový styl písma zkrášlující nadpisy a podnadpisy, ale nebude to váš hlavní úkol. Cílem fontu je čitelnost a úhledná forma.

Nejrozšířenější a zároveň nejlépe čitelné jsou tyto druhy písma:

Velikost písma by se měla pohybovat v klasickém rozmezí 12–14 pt. Takto velké písmo je ideální k tomu, aby se četlo pohodlně. Toto pravidlo však platí pouze pro text odstavců a popisků, nadpis si samozřejmě může dovolit větší rozlet nad webovými poli…

4. Obrázek

Doporučení: Používejte obrázky související s vaším produktem nabízeným na vaší stránce. Kroutíte hlavou, jaké jiné obrázky bych měl přece používat? Mnozí z nás však děláme to samé – dáme zavděk rychlému řešení a obrázky ulovíme z online webových galerií. To by bylo v pořádku, pokud by si fotografie držely kvalitu i kontext. Při nesprávné volbě může náš zákazník fotce nerozumět, vnímat ji jen jako záplatu, či hůř, odhalit její cizí původ. A to v něm značně podrývá důvěru. Nám jde o opak. Oslnit návštěvníkovy oči v maximálním kontextu a originalitě. Snažme se tedy o nejvyšší možnou formu relevance – souvislost obrázku s naší nabídkou.

Zde pár příkladů excelentního využití obrázků:

pasted image 0

Česká a světová slacklinerka Anna Kuchařová vás o(c)hromí ihned při vstupu na její stránku. Více vypovídající a působivé fotografie už snad ani nešlo vybrat.

pasted image 0 (1)

Ukázka z nabídky prodejce Markol na Fler.cz. Maximálně ilustrující fotka. Celá nabídka je skvěle postavená a působí velmi důvěryhodně.

5. Detaily produktu

Prodejní stránka by měla mít spád, a to krom vizuálu zajistí hlavně skvěle napsané čtivé texty. Do nich patří i detailní popis produktu. Po jejich přečtení má zákazník přesnou představu o nabídce. Na posledním obrázkovém příkladu se pod namlsanou fotografií tyčinky dočteme přesné složení a místo výroby. Vidíme taky profil prodejce Markol s počtem zobrazení a udělených srdíček.

6. Zaměření

Prodejní stránka by se měla zacílit na produkt. Rozhodně se vyplatí vyvarovat se roztříštěného obsahu stránky, reklamám a prvkům, které by odvedly pozornost návštěvníka. Představte si, že prodáváte e-book a vaše prodejní stránka má všechny informace, které návštěvník potřebuje k tomu, aby koupil. Mezitím, co tyto informace nasosává a už už se schyluje k tomu, aby klikl na tlačítko „Koupit“, si všimne reklamy v postranní liště, která ho zaujme. Klikne na ni, začte se do jiné nabídky nebo článku, a na vaši stránku mezitím zapomene.

7. Cílená návštěvnost

Nárůst návštěvnosti ocení snad každý web. Zvyšuje se šance dalších nákupů, registrací a objednávek. To, co je však doopravdy uskuteční, je až konkrétní čin lidí rozhodnutých pro koupi vašeho produktu. Nejlepší roli v tomto boji o návštěvnost sehraje reklama cílená. Přitáhne surfaře s konkrétním zájmem odpovídajícím vašim klíčovým slovům. A když jim vmžiku odpovíte na jejich otázku – jaké řešení mého problému váš produkt nabízí – máte vyhráno.

Necílená reklama je čirým plýtváním, zejména pokud platíte za její zobrazení. Drtivá většina náhodných kolemsurfujících zase odpluje nebo se zachytí na prvním sítu zmíněného trychtýře, vaše téma je logicky nezajímá, pokud si jej sami nenašli.

Facebook dnes nabízí neskutečné možnosti cílení. Od pohlaví, věku, vzdělání, přes výši příjmů až po fanoušky konkrétních stránek, nebo dokonce na lidi, kteří se chovají podobně jako vámi definovaný „avatar“.

8. Reference

Zákazníci přirozeně důvěřují nezávislému hodnocení druhých lidí. To, co vychvaluje majitel firmy, je samozřejmě nezajímá tolik jako ohlasy jiných zákazníků. Reference spokojených klientů jsou tak skvělým potvrzením dobrého jména firmy. Pokud tedy máte k dispozici ohlasy, obohaťte jimi svou prodejní stránku.

Chcete-li se inspirovat a naučit se, jak využívat ohlasy a komentáře druhých lidí při prodeji online, přečtěte si článek Zvyšte konverzi webu díky „Social Proof.

9. Cena

Výzkum o vlivu číslic ukázal, že cena končící na číslo 5 nebo 9 zvyšuje konverzní poměr. Zmíněné tři částky jsou skoro stejné, avšak lépe bude konvertovat první a druhá:

Umíte-li aspoň trochu anglicky, tento článek o efektivní cenotvorbě byste neměli minout!

10. Omezená nabídka

Jedna z nejrozšířenějších marketingových taktik je omezení nabídky (scarcity). Při prodeji hmotného zboží můžete uvést počet zbývajících kusů, vznikne tak dojem a obava, že při dalším čekání už na vás nemusí zbýt.

Jak na to prakticky? V MioWebu ve spolupráci se SmartEmailingem si nastavíte element umožňující automaticky sledovat počet prodaných kusů a odečítat ho od maximálního množství, které je k dispozici:

ebX

Výsledek na webu je potom tento:

eb

Krom množstevního omezení můžete využít i to časové.

Co dodat na závěr? Vědět znamená konat. A pak taky testovat, testovat, testovat. Zkuste si tedy zmíněných deset rad v praxi, a sami uvidíte, jak to promění vaše stránky a jejich účinnost. Pokud máte jakékoli připomínky a další tipy, oceníme je, napište nám je do komentářů hned pod blogem.

Nebo rovnou pokračujte na free trénink mimo jiné o tom, jaké další 4 stránky na svém webu potřebujete mít kromě těch prodejních.

 mioweb-banner-2-clanek

Akvizice-retence main

Útok hraje váš business prostřednictvím akvizičních strategií. Akvizice jsou taktiky, které používáte k přilákání zákazníků na vaše stránky a zahrnují nástroje jako Google AdWords, Facebook reklamy a jiné. Na druhé straně stojí vaše obrana, jinak řečeno retence. Retence slouží k tomu, aby od vás stávající klienti kupovali znovu a častěji.

Nejlepší online marketingová strategie je balanc mezi obranou (akvizicí) a útokem (retencí). A jejich správná rovnováha závisí na charakteru vašeho podnikání. Pojďme společně najít vaši vítěznou strategii!

 

Váš útok (akvizice)

Přesvědčování potenciálního zákazníka o návštěvě vašeho webu prostřednictvím vnější komunikace a jeho následná přeměna v platícího zákazníka.

Čím více potenciálních nakupujících přilákáte, tím více potenciálních prodejů můžete udělat. Mnoho lidí vnímá akvizici jako pouhý „marketing“ a často zcela ignoruje druhou polovinu vítězné strategie, retenci.

 

Vaše obrana (retence)

Snaha o zvýšení množství opakovaných nákupů a ziskovosti každého stávajícího zákazníka.

Akvizice vytváří základnu zákazníků, na které pak můžete použít retenční strategii k jejich udržení a k maximalizaci vašich zisků. Kolik času a zdrojů byste ale měli každé z nich věnovat? Odpověď na tuto otázku závisí na charakteru vašeho podnikání.


Je akvizice důležitější než retence, nebo naopak?

Je možné vyhrát fotbalový zápas pouze útokem nebo obranou? Ne! Může se stát, že se tým při hře zaměřuje více na jednu strategii, pokud ale bude tu druhou zcela ignorovat, nevyhraje. Totéž platí v online prodeji.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 20.40.14

Akvizicí je třeba rozšiřovat zákaznickou základnu, a zvyšovat tak prodeje. Nicméně populární PPC akviziční techniky jsou stále dražší a dosah neplacené reklamy na sociálních sítích začíná být sporný.

To znamená, že retencí, ve srovnání s akvizičními snahami, které vás každý rok stojí víc a víc peněz, jednoznačně dosáhnete vyšší návratnosti vašich investic. Ve skutečnosti je až 7x dražší zákazníka získat než si ho udržet. Retence pomáhá snížit marketingové náklady a zvýšit ziskovost!

Retenční roli hraje i klientův dojem z nákupu, tedy jaký je jeho zážitek z objednání, platby a vaší komunikace s ním v průběhu a po dokončení prodeje. Kvalitní a spolehlivý prodejní nástroj, jako je FAPI, vám může přinést úžasné výsledky. Automaticky za vás přijme objednávku, nabídne klientovi širokou paletu platebních metod, odešle produkt a prostřednictvím automatických e-mailů s klientem i komunikuje.

 

Jak poznám, na kterou z nich se zaměřit?

Nejčastěji byste měli používat kombinaci obou. Proměnlivé je ale množství pozornosti, kterou byste měli v čase každé z nich věnovat. Vaše zaměření je ovlivněno jednak tím, co prodáváte, a také tím, v jaké fázi životního cyklu se váš business nachází.

 

V jaké fázi jste?

Online prodej, který se rozjel teprve včera, je diametrálně odlišný od toho, který již funguje 3 roky. Podívejte se na časovou linku, z níž vyčtete konkrétnější informace reflektující individuální potřeby vašeho online podnikání.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 21.00.30

  1. Začínáte: Pokud jste právě začali prodávat online, existuje jen jedna věc, na kterou se musíte zaměřit: získat zákazníky. V tomto okamžiku životního cyklu by měly akviziční snahy zcela trumfnout ty retenční.
  1. Nabíráte na rychlosti: Nyní máte dobrou návštěvnost na webu a již jste získali i pár prodejů. V této fázi můžete začít zavádět retenční prvky. Mé doporučení je začít s e-mailovou kampaní podporující další nákup.
  1. Máte solidní základ: Sice ještě nejste online moloch, ale máte zákaznickou základnu a prodeje rostou. Je čas, abyste začali přemýšlet o tom, jak ke svým akvizičním snahám přimíchat více retence. Můžete popřemýšlet o spuštění věrnostního programu a zároveň začít seriózněji využívat retenčních e-mailových automatizací.
  1. Jste zavedený e-shop: Častým problémem v této fázi je najít způsoby, jak dále pokračovat v růstu. Akvizice může vést k mnoha jednorázovým nákupům, na druhou stranu retence může klienty získat k častějšímu nákupu.
  1. Velmi zavedený e-shop: Zvládli jste to, v tuto chvíli jste již stabilní e-shop, který využívá spolehlivý prodejní nástroj a má spoustu zavedených a fungujících procesů a automatizací. V tomto bodě budete silně cílit na retenci. Je jednodušší zvyšovat obrat tím, že od vás stávající zákazník znovu koupí, než přesvědčovat nového klienta. Dovolte mi malou ilustraci.

V grafu níže má každý e-shop 100 zákazníků kupujících měsíčně produkt za 500 Kč. Šedý e-shop si každý měsíc retencí udrží 5 % těchto zákazníků a červený 10 %. Jak je vidět, 5% nárůst retence vede k rychlému růstu, který je obtížné získat pouhou akvizicí.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 21.20.00

Kromě toho, v jaké fázi životního cyklu se nacházíte, musíte své strategie přizpůsobovat také tomu, s čím obchodujete.

 

Co prodáváte?

Co prodáváte, má obrovský vliv na to, na jakou strategii byste se měli zaměřit. Obchodník prodávající luxusní kožený nábytek bude mít úplně jinou strategii než web, který prodává software, DVD nebo třeba online vzdělávání.

E-shop prodávající zboží vysoké hodnoty bude mít velmi vysoký koeficient customer lifetime value (= kolik u vás zákazník za svůj život utratí, pokud s vámi bude spokojený). Tento typ e-shopu bude mít ze solidní retenční strategie největší prospěch. Naopak e-shop prodávající zboží nižší hodnoty bude muset investovat více do akvizičních taktik.

Pamatujte, klíčem k úspěchu je taková rovnováha, která dává vašemu podnikání smysl a je pro něj přínosem.

 

Výzva k akci („Call to Action“, CTA) bývá přes svůj ohromný potenciál často opomíjena, obzvláště u nováčků. Škoda, že na její pravou sílu zapomínají i zkušení weboví designéři. Část z nich vnímá výzvu k akci jako doplněk stránky, nikoli jako základ, kolem kterého by se mělo vše točit. Pokud totiž chcete, aby váš web prodával (případně plnil jinou úlohu, jako je registrace, odeslání dotazu, poptávky, stáhnutí ceníku, e-booku atd.), výzva k akci se musí stát nezbytnou součástí designu webu.

0

Dokonalá výzva k akci je kouzelný drahokam a zároveň základní kámen webu. Provádí návštěvníky tam, kde je chcete mít. Správné umístění a podoba tlačítka není žádná věda. Stačí se zamyslet a přizpůsobit tlačítko tak, aby dostatečně upoutalo. Nabídnout čtenářům to nejlepší v dokonalém kabátku.

Když budete tlačítko vytvářet a přidávat na vaše stránky, sami si jej vyzkoušejte. Pracujte s několika variantami. Která vás nejvíce vybízí ke kliknutí a zapojení se? Hrajte si, použijte humor. Statistiky ukazují, že originální a vtipné výzvy k akci mají dvakrát větší poměr konverze než ty suché. Přitáhnou ke kliknutí dvakrát více lidí.

Hlavním účelem každého byznysu je vydělávat. Dává tedy smysl věnovat CTA maximální pozornost – je to právě tlačítko s výzvou, které provádí návštěvníky vaším webem a ukazuje jim to, co nabízíte.

A právě ty nejlepší weby se blyští tím pravým klenotem – do dokonalosti vybroušenou výzvou k akci.

Vyšperkování tlačítka

Vizuálně nejlepší je tlačítko dostatečně velké, aby chytilo pozornost a zároveň hezky zapadlo do celkového designu stránky. Příliš velké tlačítko je většinou nedůvěryhodné, velmi malé se ztratí na stránce s dalšími elementy. Střední cesta je zlatá.

buttony2

A co dále umožní našemu vyzývavému prvku stát na výsluní?

Barva

Je skvělým a prostým nástrojem.

Čtenářům webu naservírujte příjemně barevný chod, po kterém rádi sáhnou… či v našem případě spíše – kliknou. Snažte se, aby barva hezky zapadla do celkového vzhledu stránky. Příliš křiklavé barvy působí jako pěst na oko, jemné tóny zase zanikají.

I tak by barva tlačítka měla být dostatečně jasná, což naopak neplatí pro jeho stín. Se stínem je třeba nakládat opatrně (Pamatujete ještě na weby z devadesátých let? Koukněte na stránky Seznamu z roku 1997 – takto prosím ne. ;)). Pokud je však vaše stránka dostatečně jednoduchá a „plochá“, jemné použití stínu u tlačítka zvýrazní právě to, co má smysl zvýraznit.

Výzva musí být vidět – pochlubte se jí, představte ji jako významného člena vaší internetové prezentace. Buďte sebevědomí a čitelní, ale nevnucujte se násilným, barevně excentrickým vizuálem.

Návodné obrázky

V okolí tlačítek můžete na některých webech často vidět obrázky, které jakoby „navádějí“ uživatele ke kliku. Pokud je tato technika prováděna jemně a neodvede tak pozornost od samotného tlačítka, může být velmi efektivní.

Proč nezkusit zapojit pár šipek, nebo dokonce obrázek člověka dívajícího se ve směru tlačítka?

buttony3

Hádejte, co se stane, když si doprostřed náměstí stoupne člověk a začne okázale pozorovat třeba oblohu. Naše instinkty zabezpečí, že většina lidí se podívá stejným směrem, aby zjistila, co je předmětem takového zájmu. A přesně tohoto efektu se někdy využívá v designu stránek.

buttony4

Najděte si svou formu CTA, nebojte se toho. Protněte nápad a originalitu s brandem vaší společnosti. Finální vzhled by měl odrážet i vás, vaši firmu.

Hotovou stránku s výzvou si následně vyzkoušejte sami jako návštěvník. Nasbírejte i zpětnou vazbu od vašich spolupracovníků. Ve finále můžete využít A/B testování. Návštěvníkům vašeho webu se budou střídavě zobrazovat varianty stránky a vy budete sledovat, která je efektivnější. Toto je ideální a profesionální postup.

Síla slova

buttony5

CTA má ráda stručnost, jasnost, pochopitelnost. Správná výzva je rychle čitelná a ve zlomku sekundy návštěvníkovi řekne to, co je třeba.

Zde se nebojte být direktivní, přímí. Rozvitá souvětí se vám na tlačítko nevejdou. Často používané výrazy jsou např. Klikněte zde, Přihlaste se, Zavolejte nám, Registrujte se a Odebírejte novinky, můžete si však vymyslet i vlastní výzvu v kontextu obsahu vašeho webu. Přitom kombinace vtipu a stručnosti většinou vyhrává.

Pověnujte se i velikosti fontu. Text výzvy by měl být znatelně větší než text zbytku stránky. Vše do té míry, aby působil v celkovém dojmu kontrastně, stále si však zachoval příjemnost a čitelnost.

Prozraďte, co bude po kliku

buttony6

Návštěvníkům taky můžete prozradit malé tajemství – kam se po kliknutí na CTA dostanou. Předjímáte tak další postup. Je to opět krok k jasné komunikaci. Být transparentní je důvěryhodné. Popis, co očekávat, je většinou používaný u nabídky typu stáhnutí e-booku zdarma, popř. vyzkoušení nabízené aplikace na omezenou dobu.

Mějte na zřeteli váš cíl, a i když k vaší nabídce přidáte ještě něco extra, komunikujte to hlavní. Dostaňte se do jádra sdělení.

Umístění tlačítka

Je logické umístit CTA v přibližném středu, těžišti úvodní stránky. Existují i výjimky, například při nabídce dražších seminářů a akcí, kde se nejdříve vyjmenují benefity a přínos a až později přijde na řadu nabídka s cenou.

Jak dole, tak nahoře. Designérská finta. Zkuste umístit tlačítko jak nahoře, tak úplně dolů. Samozřejmě jen v případě, že je vaše stránka delší a vyžaduje si zascrollování dolů – toto se většinou využívá u single page prodejních stránek, které mají svoji danou strukturu a vyprávějí „prodejní příběh“.

A jak zaručit, aby vám návštěvníci věřili a rádi klikli? Referencemi. Lehkou vizuální formou ozdobte váš web ohlasy zákazníků a logy firem využívajících vaše služby.

Síla čistého prostoru

buttony7

A teď se podívejme na CTA v širším kontextu stránky. Máte vyšperkované tlačítko. A co prostor kolem něj, jaký má vliv? Není leckdy ještě důležitější než samotná výzva? Jaké pozadí zvolit, aby podpořilo výzvu k akci?

Čím více volnosti výzvě dáte, tím víc vynikne. Pohled bude přirozeně nasměrován právě na ni.

Vytvořte pocit naléhavosti

buttony8

Pocit naléhavosti a časového omezení působí silně motivačně. Dává jasné hranice. A to je v dnešním bezbřehém světě plném surfařů často nezbytné.

Naším hlavním cílem je přimět webové surfaře najet na naši vlnu, inspirovat je k akci. A to s co nejmenším úsilím.

K tomu nám dopomůže inspirace minimalismem: osekat vše zbytečné. Nedáme tak našim návštěvníkům šanci se zastavit a dlouze přemýšlet, zda kliknout, či ne, a kam. Internet je místo, které se pohybuje velmi rychle, a vy musíte držet krok (možná spíše poklus) s ním. Máte maximálně 59 sekund na to, přeměnit anonymního návštěvníka v potenciálního zákazníka.

Dobrá výzva k akci zprostředkovává pocit naléhavosti: jediná příležitost je právě teď! Proto jsou časově omezené nabídky prostě skvělé. Návštěvník musí mít pocit, že když neudělá akci teď, o něco přijde.

Rychlé nabídky a omezení fungují nejlépe u levnějších položek, zboží, vstupenek atd. Těm cenově vyšším sluší více volnosti a prostoru. V obou dvou případech jsou vymezené hranice užitečné, použijte je ke svému prospěchu. Jen netlačte na prodej moc, při stavění hranic se nezapomeňte poradit se svým selským rozumem.

V MioWebu nabízíme několik elementů, které vám k vytvoření pocitu naléhavosti pomohou. Jedním z nich je odpočet času:

buttony9

Shrnutí na závěr

Ať už prodáváte nebo nabízíte cokoliv, vězte, že výzva k akci je to, kolem čeho se váš web musí točit. Je to kmenová buňka vašeho prodejního organismu. Chcete své návštěvníky rozhýbat, zapojit? Jedno malé tlačítko to zvládne. Jedna malá výzva dokáže mít velkou moc. Nelekněte se jí, naučte se s ní pracovat a využijte ji ve svůj prospěch!

A jak tuníme tlačítka my?

V MioWebu na pár kliků:

Pokud chcete nejen vyšperkovaná tlačítka, zadejte svůj e-mail na této stránce a my vám pošleme zdarma třídílný návod na to, jak vytvořit web, který prodává. A nebojte, není to o moc složitější než nastavit tlačítko.

mioweb-banner-2-clanek

JakProdavatBezNatlaku2

Vyzkoušejte si zdarma na 14 dní Smartemailing.

Taky jste už někde slyšeli, že byste měli investovat do návštěvnosti na webu? Návštěvnost je dnes mantra internetu. Stejně jako PPC, SEO, Facebook – stačí si jen vybrat způsob, jak utratit peníze tak, aby vás bylo více vidět. Vtip je v tom, že „být viděn“ vám úspěch nezaručí. Sama návštěvnost vám peníze nevydělá. Je pro vás lepší, když na váš web připluje 100 surfařů týdně a zase odplují? Anebo vás více potěší 10 solidních jmen, z nichž každý udělá týdenní tučnou objednávku? Druhá varianta je výsledkem úspěšné konverze, proměny ledabylých surfařů na nakupující zákazníky. A co je k tomu třeba?

Naučit se principům konverze.
Nemá přece smysl, abyste platili za nové a nové návštěvníky bez viditelného efektu. A to se děje, pokud nemáte na webu vytvořenou cestu zákazníka, která konvertuje. Konverze je klíč k tomu, abyste začali na webu vydělávat peníze. Jakmile má váš web cestu, která mění návštěvníka na zákazníka, váš prodej prudce stoupne.

 

Z vlastní zkušenosti víme, že 95–98 % návštěvníků z webu odchází, pokud je něčím nezaujmete a nechytíte jejich pozornost. 

Co je to tedy konverze?

Jakákoliv změna stavu, kterou chceme, aby návštěvník prošel. A tato změna může být jak krátkodobá – během jedné návštěvy webu, tak dlouhodobá, v rámci několika týdnů či měsíců. Někdy není třeba spěchat a méně znamená více. Nicméně ty nejčastější akce, jež marketingoví profesionálové chtějí po návštěvnících webu, jsou tyto dvě:

K tomu, aby konverze nastala, je nutné mít správnou anatomii webu. Ta zabezpečuje, aby každý návštěvník, který se na vašem webu objeví, prošel cestou, na jejímž konci je dříve nebo později nákup.

 5_stranek_ktere_na_vasem_webu_nesmeji_chybet_pokud_nechcete_prodelat_kabat

Co je k tomu potřeba?
Těchto 5 stránek provede návštěvníka webem chytře a s kýženým efektem:

  1. Úvodní
  2. Obsahová
  3. Prodejní
  4. Objednávací
  5. Děkovací

 

1. Úvodní stránka

Je to první stránka, na které se ocitne váš návštěvník. Je tak nezbytně důležité, aby upoutala a působila důvěryhodně, jinak svého surfaře okamžitě ztrácíte. V tomto článku se dočtete, že na to máte přibližně 59 vteřin. A to je dost málo na to, abyste ten čas proplýtvali.

Anglicky se tomuto druhu stránky říká „landing page“, přistávací stránka, často se setkáme se specifičtější stránkou, tzv. „squeeze page“, která má za úkol „vymáčknout“ z návštěvníka jeho e-mailovou adresu.

Pokud v momentě přistání svého potenciálního klienta nezaujmete a neubezpečíte, pak jste ho ztratili. Naopak, když s ním budou rezonovat vaše texty a nadpisy, rád bude pokračovat dál.

Uvědomte si, komu svou zprávu píšete. Co by zaujalo vás na jeho místě? Inspirujte se následujícím přehledem:

Úvodní výrazný nadpis – např.:

  1. Chcete se naučit opravdu mluvit anglicky bez nudného memorování slovíček?
  2. Chcete mít přirozeně silnou imunitu tak, že nedostanete chřipku ani nachlazení?
  3. Chcete si půjčit peníze, ale bojíte se, že naletíte podvodníkům?

PRO KOHO. Oslovení konkrétního čtenáře s vypíchnutím jeho problému.

  1. Taky vás nebaví nudná gramatika a biflování slovíček? Rádi byste se učili s lehkostí a zábavně?
  2. Trápíte se častými „rýmičkami“, které vám berou vaši životní energii? Toužíte ztratit strach z toho, že se někde můžete nakazit? Chcete mít silnou obranyschopnost?
  3. Potřebujete větší obnos, ale bojíte se vysokých úroků, kreditních karet a lichvářských společností?

 

PROČ. Co přínosného můžete čtenáři nabídnout? Co dostane, když bude pokračovat?

  1. Pošlu vám jedinečný postup s metodologií, díky které mě studium angličtiny začalo vážně bavit a za 3 měsíce jsem se naučil jazyk tak, že jsem se konečně nebál v zahraničí promluvit.
  2. Obdržíte návod na vědecky ověřený „dobrozvyk“, silně posilující imunitu a zvyšující zdraví.
  3. 10 tipů, jak si bezpečně a co nejvýhodněji půjčit peníze.

 

JAK. Webový formulář neboli magnet

Formulář je místo, kde získáte kontakt potenciálního klienta výměnou za váš cenný materiál (video, e-book, PDF report atd.). Ten by měl řešit část problému vašeho možného zákazníka. Měl by se setkat s jeho potřebou. Když tento krok vynecháte, ztratíte to nejcennější – kontakt. Surfař odpluje pryč a bez nového lákadla se už nevrátí.

 1. Úvodní stránka

2. Obsahová stránka

– informuje, vzdělává, baví

Zde se musí návštěvník velmi mile překvapit a zažít „AHA“ moment. Musí zjistit něco, co ještě neví a co má pro něj velkou hodnotu. Dejte mu něco, o čem řekne: Tohle je totální bomba – to jsem neznal. A moc se mi to hodí! Obsahová stránka by měla předat hodnotný materiál lehce stravitelnou formou a ještě vzbudit pozitivní emoce.

Vaším „info magnetem“ může být článek, video, PDF, audio. Popřemýšlejte, co by vaší cílové skupině lahodilo nejvíce. Úkolem obsahové stránky je získat si svého surfaře, vybudovat v něm důvěru a posílit kredibilitu vás jako odborníka.

2. Obsahová stránka

3. Prodejní stránka

Jednoduché pravidlo říká – pokud chcete prodávat, musí jít vidět, že prodáváte. Do této stránky tedy zahrňte tyto body:

PROČ ČÍST? Proč bych měl ztrácet svůj drahocenný čas čtením této stránky?

PRO KOHO? Čím lépe „zamíříte na terč“ své cílové skupiny, tím líp.

PROBLÉM? Co je to, co je trápí?

PROČ VY? V čem jste jedineční (jiní než ostatní)? Jaké máte zkušenosti? Co vše umíte? Jak můžete lidem pomoct?

ŘEŠENÍ? V čem je vaše nabízené řešení nejlepší/rychlé/pohodlné?

CO DÁL? Předznamenejte a popište zákazníkův další krok. Jasně a s lehkostí.

 Ukázku prodejní stránky naleznete zde.

Clipboard01

4. Objednávací stránka

Objednávací stránka občas bývá součástí té prodejní. V praxi jsou vidět obě řešení a každé má svá pro a proti. Podrobněji o tom někdy příště – teď jen to, co je nejdůležitější.

Objednávka by měla jít co nejsnadněji vyplnit. Je to koncovka, která musí být pro uživatele samozřejmostí. Je to přece ten důležitý moment, kdy se váš návštěvník posouvá v evoluci o jednu úroveň výše – na platícího zákazníka.

Nabízí se zde analogie se supermarketem: žádného zákazníka nepotěší, musí-li stát desítky minut ve frontě, aby pak zjistil, že na jednom z produktů chybí čárový kód, který musí pokladní vytelefonovávat. Aby toho nebylo málo, doma potom zjistí, že mu započítali jedno zboží dvakrát.

Faktem je, že jsme pohodlní a rádi šetříme čas. Další nezbytností je tedy platba kartou a expresní platba přes účet. Málokomu se dnes chce přepisovat číslo účtu a variabilní symbol z e-mailu do elektronického bankovnictví. Kromě toho každou takovou akcí, kterou necháte své zákazníky dělat, riskujete chybu lidského faktoru. Výsledkem je, že vyděláte méně.

4. Objednávací stránka

5. Děkovací stránka

Nejvíce podceňovaná stránka je ta poslední. Mám už přece vrabce v hrsti, směje se vlastník webu. Usnout však tímto způsobem na vavřínech je velká škoda. Ve chvíli, kdy si od vás člověk poprvé nakoupí, potřebuje podpořit a utvrdit v tom, že udělal dobře. 

Touto větou rozhodně nezabodujete: „Děkujeme za objednávku, informace jsme poslali do e-mailu.“

Buďte kreativní. Napište, co se bude dít dál. Ukažte, že máte radost. Natočte krátké video.

 

Osvěžující příklady:

 5. Děkovací stránka

Nezapomeňte – napřed konverze a až potom návštěvnost. Těchto 5 stránek vám vytvoří kompletní prodejní cestu na vašem webu. Doporučuji vám ji vytvořit dříve, než se toho chopí vaše konkurence.

Více informací o tom, jak a proč pracovat s anatomií webu a jak postavit web, který prodává, najdete zde: www.mioweb.cz/trenink

mioweb-banner-2-clanek

V tomto příspěvku vám dáme praktický návod, jak pomocí pěti prodejních strategií získat první zákazníky. Pro každou strategii jsme připravili plán, takže se nemusíte bát, prvních sto objednávek vám na stole přistane jedna dvě.

Kromě získání prvních zákazníků bude vaším úkolem pochopit, jak pro vás a vaši značku každý z prodejních kanálů funguje, a odhalit úroveň jejich obtížnosti.

Váš cíl…

… je získat dvacet prodejů prostřednictvím každé z následujících metod.

 

Strategie č. 1: E-mail na databázi kontaktů

A pak měřte, měřte, měřte.

 

Strategie č. 2: Prodej přátelům a rodině osobně

Cílem této strategie je získat kvalitní zpětnou vazbu na váš produkt, marketing a online prodejní nástroj. Pokud zatím žádný prodejní nástroj nemáte, zkuste se podívat, co vám může nabídnout FAPI – e-shop nové generace.

Co o vašem produktu, marketingu a prodejním nástroji přátelé řekli?

Snímek obrazovky 2015-05-27 v 9.29.52

 

Strategie č. 3: Soutěž nebo něco zdarma

 

Strategie č. 4: Strategický prodej přátelům přes sociální sítě

 

Strategie č. 5: Placená reklama na Facebooku

A opět měřte, měřte, měřte.

 

U každé strategie si nezapoměňte odpovědět dvě důležité otázky. 

Snímek obrazovky 2015-05-27 v 14.09.08

Když začínáte podnikat, jsou vaše první prodeje jedny z nejdůležitějších. Přinesou vám nejen další chuť do práce, ale hlavně vám pomohou vyladit marketingovou, provozní a zákaznickou strategii. Ukážeme si několik cest, jak oslovit zákazníky a získat vaše úplně první objednávky. Roztlačíte jimi těžký vlak, na kterém jste měsíce pracovali, a konečně se rozjedete.
Jste připraveni začít? Jdeme na to.

Zašlete e-mail na svou databázi kontaktů

Tvorba e-mailové databáze je důležitým prvním krokem, když spouštíte nový business. Databázi můžete vybudovat například tak, že na svou webovou stránku umístíte sběrný formulář.

„Nabídněte lidem výměnou za e-mail něco hodnotného zdarma – e-book, článek nebo třeba video.“

Fapi – e-shop nové generace například nabízí zdarma e-book, jak za 15 minut udělat z webových stránek prodejní automat.

 Snímek obrazovky 2015-05-10 v 19.25.52

Pokud jste si list kontaktů již vytvořili, je načase na něj zaslat první zprávu. Udělejte to dříve, než použijete jakoukoli jinou prodejní taktiku. Lidé na vašem seznamu jsou totiž vašimi nejpravděpodobnějšími zákazníky. Sami přece vyjádřili zájem o to, vědět o vašich produktech více.

K vytvoření a rozeslání e-mailů na vaši databázi můžete použít jednu ze šikovných online aplikací.

 

Prodávejte svým přátelům a rodině osobně

Nejjednodušší způsob, jak uskutečnit několik prvních objednávek, je získat na svou stranu rodinné příslušníky nebo přátele. To neznamená, že chudáka maminku vmanipulujete do koupě něčeho, co nikdy nevyužije!

To, o co vám jde, je najít blízkého člověka, který by váš produkt skutečně ocenil. Zkontaktujte ho osobně, představte mu svůj produkt a zeptejte se na dojmy z vašeho webu, prodejního procesu a samozřejmě z vašeho produktu. Získáte tak nejen objednávku, ale i neocenitelnou zpětnou vazbu.

 

Uspořádejte soutěž nebo poskytněte něco zdarma

Buďme upřímní, ZDARMA je kouzelné slovíčko, které otevírá jakékoli dveře. Nabídnout něco zdarma je skvělý způsob, jak upoutat pozornost na váš nový produkt. Pokud to uděláte dobře, může například soutěž přilákat plno zvědavců a rozšířit povědomí o vás.

„Nabídněte něco zdarma lidem, kteří o vás šíří informace na sociálních sítích.“

 

Strategicky prodávejte přátelům, přes sociální sítě

Už jste si vyzkoušeli, jaké to je, prodávat přátelům osobně. Možná jste je odchytli na večírku nebo je pozvali na kávu, nyní je načase smočit prsty v sociálních sítích a oslovit širší publikum.

Před tím, než na Facebooku vykřičíte, že jste zbrusu novými online podnikateli, zamyslete se, jak byste to mohli udělat chytřeji a lépe cílit na své koncové zákazníky.

Pomocí Facebook vyhledávání můžete mezi svými přáteli najít lidi, které váš produkt nejpravděpodobněji zaujme a koupí si jej. Uděláte to pomocí klíčových slov, která se s produktem pojí.

„Když takové lidi najdete, pošlete jim OSOBNÍ zprávu a představte jim, na čem právě pracujete.“

Dalším krokem je připravit vlastní facebookovou stránku, začít psát o produktech na svou zeď a získat tak širší skupinu fanoušků.

Zkuste placenou reklamu na Facebooku

Facebook je jedním z nejpřesnějších a nejcílenějších prodejních nástrojů vůbec. Je to reklamní kanál, který by měli vyzkoušet všichni online podnikatelé.

Abyste svou reklamou skutečně oslovili správnou skupinu zákazníků, je třeba se poctivě zamyslet nad tím, kdo jsou vaši klienti, jaký mají životní styl, co mají a naopak co nemají rádi. Jedině pak bude vaše reklama fungovat.

„Měřte úspěšnost své reklamy a neustále ji vylepšujte. Upravujte cílovou skupinu, měňte magnety (nadpisy a obrázky), experimentujte, buďte vynalézaví a živelní.“

První prodeje nejsou o zisku

Pamatujte, vaše první prodeje nejsou o zisku. Jsou o tom, nalézt své místo na trhu a dovést do dokonalosti marketing, zákaznickou péči a celkově vymazlit zákazníkův dojem z prodejního a poprodejního servisu.

Jedna věc je přilákat klienty na vaši webovou stránku a druhá je provést je prodejním procesem tak, aby ani nemrkli a už k jejich rukám putoval váš zbrusu nový produkt.

K tomu potřebujete nejen super marketing, ale i super online prodejní nástroj, který v ideálním případě obslouží klienta 365 dní v roce. Ať jste v práci, spíte, jste na pláži, věnujete se dětem, nebo houbaříte.

FAPI – e-shop nové generace spojuje budoucnost s přítomností. Přijímá objednávky, vystavuje faktury, páruje platby, upomíná klienty, když nezaplatí, a automaticky zasílá (online) produkty. Myslíte, že sníte? Podívejte se sami, jak vám FAPI zjednoduší podnikání a život!!!