ProcSeLideSkutecneOdhlasuji (1)

PersonalizaceSAutomatizaci

cta_se

JakProdavatBezNatlaku2

Vyzkoušejte si zdarma na 14 dní Smartemailing.

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

V roce 2010 jsem o e-mail marketingu nevěděl vůbec nic. A 2010 byl pro mě ten rok, kdy se mi otevřel úplně nový svět toho, co je možné na internetu díky e-mailu a e-mail marketingu dělat, co je možné dosáhnout, jak je možné akcelerovat a rozrůst váš vlastní byznys, pokud pochopíte principy korektního, poctivého a chytrého e-mail marketingu. Tehdy jsem už deset let pracoval jako manažer e-shopů, ale otevřel se mi úplně nový svět toho, co je díky e-mailu možné.

Dneska se chci zastavit jenom u malinké věci, ale možná o to důležitější. Jsou to tři jednoduché věci, které poté, co mi prošlo tisíce lidí tréninkem EmailAcademy, považuji za nejdůležitější v tom, abyste nedělali chybu v rozesílání e-mailů.

Jak zaručeně pokazit e-mail. Podíváme se na tři možná primitivní věci, ale sami si udělejte takový test a podívejte se na váš poslední newsletter nebo e-mail, zda se náhodou tyhle nešvary u vás neobjevují.

Neosobní styl

Jaká je ta první věc, na kterou je třeba dbát, abyste nepokazili e-mail? Tou první věcí je neosobní styl. Pokud odesíláte e-maily neosobně, takovým tím tradičním korporátním způsobem, kdy oslovujete: Vážení zákazníci a tatatata, pak samozřejmě jen těžko vyjdete z řady a vystoupíte z těch desítek e-mailů, které každý z nás dostává denně do své e-mailové schránky.

Je potřeba vytvořit svůj vlastní styl. Osobitý, možná zábavný, možná v něčem neotřelý, ale především se pokuste něčím odlišit. Pokud posíláte e-mail vašemu kamarádovi, kolegovi z práce nebo vašemu tátovi, jak vypadá tento e-mail? Možná to zní divně, ale já vám doporučuji, abyste následovali tento styl e-mailů, pokud to jen trošičku jde, i ve vaší obchodní komunikaci.

Pokud totiž váš e-mail bude neosobní, o to méně osobní bude i váš obchodní vztah. Čím více se vám podaří do e-mailu dostat jakousi osobitost, privátnost, velmi intimní rozměr v komunikaci mezi vámi a vaší databází, o to silnější vztah vytvoříte s vaší komunitou a o to efektivnější bude vaše e-mail komunikace.

Proto si dejte pozor na řekněme ten tradiční korporátní styl e-mailové komunikace. Zkuste se alespoň trošičku odlišit od tohoto stylu a přidat více svých osobních věcí, trošku více emocí, vašich osobních příběhů a zkušeností z vaší firmy. Čím více se vám to podaří, o to méně budete posílat e-maily, které jsou tzv. pokažené.

Složitý design

Jaká je druhá věc? Druhou věcí je složitý design. Pokud máte složitý design vašich e-mailů, jsou obrovsky nepřehledné. Složitost, komplikovanost, přílišná komplexnost e-mailových šablon způsobuje to, že ve chvíli, kdy člověk od vás dostane e-mail, je tzv. ztracen.

Možná víte, že lidé e-maily nečtou, ale spíše je skenují a během dvou tří vteřin zjistí, zda v tom e-mailu pro ně něco je, nebo není. Jestliže je šablona e-mailu s několika sloupci, mnoha obrázky, je komplikovaná a složitá, stejně jako například složitá webová stránka, nefunguje. Lidé mají rádi jednoduché věci.

Vždycky si vzpomeňte na nejdražší a nejvýnosnější stránku na internetu. Jaká je ta stránka a jak vypadá? Zadejte si www.google.cz. A vidíte naprosto primitivní a jednoduchou stránku a je to nejlepší inspirace pro to, když budete vytvářet váš web anebo v tomto případě budete vytvářet vaši novou e-mailovou šablonu nebo styl komunikace, který budou následovat vaše newslettery a e-maily.

Složitost designu zkomplikuje pak i to, aby se ta zpráva, kterou chcete, dostala k vašemu příjemci. Potřebuje ji najít okamžitě a potřebuje být jasná. Takže nepřehánějte to s příliš složitými korporátními firemními šablonami.

Mnoho zajíců

A třetí věcí, na kterou je třeba si dát pozor, abyste nepokazili váš e-mail, je, abyste v e-mailu neměli mnoho zajíců. Co tím myslím? Mnoho zajíců znamená, že často se do jednoho e-mailu snažíme dát mnoho věcí. Chápu. Chceme sdělit spoustu informací našim klientům, chceme jim prodat všechny naše produkty, chceme jim říct o téhle akci a o tom, že mají přijít sem a koupit si ještě něco.

Jenže na to není e-mail stavěn. V e-mailu potřebujete jasně definovat jednu klíčovou věc, jeden hlavní záměr vašeho e-mailu a na ten se zaměřte. Nikdy nedávejte více odkazů na různé věci do vašeho e-mailu. Zaměřte se vždycky na jednu hlavní věc a na tu umístěte více odkazů, ale mějte vždycky jasno, co je ta první, nejhlavnější věc, na kterou chcete, aby lidé proklikli a dostali se z vašeho e-mailu.

Je to jako s těmi zajíci. Pokud honíte tři zajíce, nejspíš nechytnete ani jednoho. A tak se soustřeďte na to, co v daném e-mailingu, v daném newsletteru je pro vás to nejdůležitější, na co se chcete zaměřit. Tenhle jeden odkaz nebo jedna věc ve více odkazech je to, na co se v dalším e-mailu zaměřte.

Snad vám tyhle tři věci pomůžou k tomu, aby váš další e-mailing byl trošku jednodušší, efektivnější a úspěšnější. Držím vám v tom palce.

 ZivotaFirma20_30_JakPokazitEmail_DavidKirs3

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Dostáváme se do zajímavé etapy vývoje marketingové komunikace. Marketing je mrtev, ať žije marketing. Tak zní název tohoto článku a také fáze v evoluci marketingové komunikace, jak ji v současné době vnímám.

Existují totiž dva velké světy. Ty dva velké světy proti sobě stojí, navzájem se inspirují, kopírují od sebe, přitom každý z těch světů je úplně jiný. Mluvím o marketingu pro velké firmy, velké společnosti a korporace a marketingu pro malé firmy, podnikatele, střední firmy a živnostníky. Tyhle dva světy od sebe často kopírují. Především ty malé firmy se dívají na ty velké a někdy vědomě, někdy spíše nevědomě přebírají techniky, postupy a způsoby, jak dělají marketing a reklamu právě ti velcí.

Bohužel pro ty malé je to tak trošku cesta do pekel. Oni totiž nemají marketingové oddělení, nemají ani rozpočty, které mají velké firmy, nemají všechno to pozadí a možnosti, které umožňují dělat tzv. neefektivní marketing ve velkém stylu.

A proto je velké neštěstí, když vidím malé firmy a podnikatele, jak si kupují billboardy, jak investují do tradičních reklamních ploch, jak kupují na internetu bannery a dělají ty věci, které samozřejmě kolem sebe vidí. A není se čemu divit, protože dnes a denně to vidí ve městě, v televizi, na internetu a snaží se jenom napodobovat to, co kolem sebe vnímají.

Je však třeba pochopit, jak funguje evoluce marketingu, a pochopit velký rozdíl mezi těmito dvěma světy. Velké firmy si tak trošku žijí svůj vlastní život. Ale my menší se potřebujeme chytře zorientovat v tom, jak funguje byznys, jak funguje marketing, jak funguje psychologie prodeje.

A tak vnímám evoluci v tom smyslu, že je důležité, abychom opustili ten starý způsob. Starý způsob je, že jste křičeli do světa: hej, kupte si moje věci. Dnešní marketing funguje jinak. Je potřeba přidat mezi naši snahu získávat návštěvnost, v našem případě na internetu, a prodávat některé mezikroky.

Souhlasný marketing

Jen získávat návštěvnost a okamžitě prodávat už není platný způsob prodeje na internetu. Potřebujete mezi tyhle dvě věci vložit něco, čemu se říká souhlas. Seth Godin tohle nazývá souhlasným marketingem. Naprosto souhlasím. Pokud totiž budete jenom plošně šířit mezi vaše potenciální zákazníky vaši informaci, bude to drahé, nedoplatíte se a na konci nevyjdete v černých číslech.

Je důležité, abyste z těch všech klientů tam venku vybrali přesně ty, které váš byznys zajímá. Potřebujete udělat to, aby lidé zvedli ruku a přihlásili se a řekli: ano, vy mě zajímáte, od vás chci informaci, řekněte mi víc, s vámi chci spolupracovat. To je ten souhlas, který potřebujete jako firma získat. Souhlas znamená jinak řečeno to, že budujete databázi kontaktů. Budovat databázi kontaktů znamená získávat souhlas od vašich potenciálních klientů, abyste s nimi mohli komunikovat.

A tak pokud vložíte dovnitř mezi tyhle dvě věci, získávat návštěvnost a prodávat, vaši schopnost budovat databázi e-mailů, budovat souhlasnou databázi, se kterou můžete následně komunikovat, získáváte obrovskou výhodu. Výhodu budovat důvěru a budovat vztah.

Budování vztahu a důvěry s klientem

Jako chytrý podnikatel totiž víte, že prodat můžete jenom ve chvíli, kdy máte dostatečnou důvěru a dostatečný vztah s vaším klientem. A to se neděje při první schůzce, první informaci, prvním setkání. Statistiky říkají, že se to děje u pátého, sedmého kontaktu, a tak potřebujete zůstat ve spojení, potřebujete se připomínat a na to potřebujete souhlas, na to potřebujete databázi vašich potenciálních kontaktů, abyste s nimi mohli komunikovat dál a dál.

Opusťte tedy ten starý marketing velkých firem. Opusťte přístup, který vypadá líbivě a lákavě, ale buduje spíše značku a povědomí o značce, než že by vám přinášel peníze do vaší banky. Vy totiž jako menší a střední podnikatelé potřebujete vydělávat peníze, potřebujete prodávat. Vaším úkolem není budovat světovou značku, která bude mít hodnotu miliardu dolarů. Pro vás je mnohem důležitější získat klienta, který přijde do vaší prodejny nebo na vaše stránky a tam si něco koupí. A to je rozdíl mezi marketingem staré a nové generace.

Marketing nové generace podnikatelů

Marketing nové generace vede k tomu, aby vedl maximálně k prodeji, abyste vedli váš kontakt cestou zákazníka ideálně k tomu, že se o vás na jedné straně dozví a chytře si ho provedete tak, aby na druhé straně od vás koupil. Nejde tak o brand a o značku, ale jde o to, abyste dodali dobrou službu a užitek vašemu klientovi a tím vydělali peníze.

Pokud totiž jenom násilím budete kupovat reklamní prostor a komunikovat, prodávat skrz tradiční kanály, možná je to důvod, proč utrácíte mnohem více peněz, než byste museli.

Věnujte myšlenku této evoluci v marketingu, v online komunikaci a zeptejte se sami sebe, zda byste se nemohli s touto evolucí posunout dál, možná k výsledkům, které i ve vaší firmě čekáte.

Jak už víte, základem úspěšného online podnikání je kvalitní email marketing. Pojďme se ale posunout dál. Chcete vytvářet zajímavé e-maily pro vaše klienty, ale nejste si jisti, jak má vypadat taková struktura úspěšného e-mailu? Přečtěte si dnešní infografiku, která Vám poradí, na co nezapomenout při tvorbě e-mailu a jak má vypadat jeho struktura. 

infografika_tajemstvi_dokonaleho_emailu

Připravila jsem pro vás checklist, díky kterému si můžete zkontrolovat, jestli váš email splňuje všechny požadavky dokonalého emailu. Přeji vám mnoho úspěchů při tvorbě vašich obchodních emailů 🙂

infografika_tajemstvi_dokonaleho_emailu_checklist

Chcete si vytvořit krásnou profesionální šablonu vašeho obchodního emailu? Chcete měřit, kdo otevírá a kliká na vaše emaily? Chcete nástroj na efektivní sběr nových kontaktů? 

Vyzkoušejte zdarma českou aplikaci Smartemailing. 

EmailvsSocialniSite_new

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

V e-mail marketingu mám heslo, které je se mnou posledních pět let. Je to heslo: Pomáhej, pak prodávej. Rád bych vám vysvětlil, jak se týká e-mail komunikace a jaký má vliv na to, jak e-mailem dneska prodáváte.

Podívejte se na svoji e-mailovou schránku. Jaké zprávy, newslettery a obchodní informace tam jsou? Většina e-mailů, které máte teď ve své schránce, je obchodní prodejní spam. Možná je to škaredé spojení, ale myslím, že přesně vypovídá o tom, co se teď nachází v našich schránkách. Je to totiž e-mail, který je z 90 % prodejní. Většina firem ve chvíli, kdy komunikuje se svými kontakty, se svými zákazníky, a teď mluvím především o e-shopech, tak jejich komunikace je prodejní.

To znamená, že každý týden, každých 14 dní vygenerují nový e-mail, který pošlou na svoji databázi, a snaží se v něm nabídnout nový produkt, nový set produktů, chtějí ukázat svoje akce, slevy, to, co se aktuálně děje, jinak řečeno, prodávají. Tohle je standardní přístup a e-mailová komunikace většiny současných firem.

Jiný přístup k prodeji

Doporučuji, abyste zvážili jiný přístup. Tento přístup mluví o tom, že nejdříve je třeba pomáhat, abyste pak mohli prodávat. A v e-mail komunikaci to znamená, abyste začali střídat e-maily, které jsou tzv. prodejní a tzv. neprodejní.

Co jsou to neprodejní e-maily? Jak vystavět, napsat a odeslat e-mail, který primárně neprodává, ale spíše pomáhá vaší databázi, vzdělává ji, informuje, baví? Tohle je styl a tohle jsou e-maily, které byste měli také zařadit do vaší komunikace.

Pokud totiž posíláte jenom prodejní e-maily, je to tzv. tvrdé tlačení, neustále a dokola. Co se stane na druhé straně? Člověk si zvykne na tento váš styl a jeho pozornost klesá. Jeho zájem o tyhle prodejní a obchodní informace vlastně opadne. A je velká pravděpodobnost, že tyto e-maily už od vás dále číst nebude.

Co poskytnout odběrateli vašich emailů

Jestliže však mezi tyto vaše tradiční prodejní e-maily občas vložíte e-mail, který odkazuje na zajímavý článek, odkazuje na zajímavý e-book, kde jste popsali nějakou situaci, nebo odešlete e-mail s odkazem na váš YouTube kanál, kde je zajímavé video nebo nějaká případová studie vašeho klienta, nebo začnete vkládat další užitečné věci, někdy něco zábavného, někdy návody, postupy, někdy více jemnější obsah a materiály, tak tohle způsobí u vašich příjemců mnohem větší zájem a vznikne tzv. rozmanitost, kterou budou vaši příjemci vítat. Nebudou tak hned očekávat, co bude váš další e-mail příští týden. Budou se tak trošičku těšit na to, co zase připravíte, co zajímavého pošlete.

Jak komunikovat emailem

Perioda, se kterou posíláte, je na vás, zda to bude týden, 14 dní. Záleží, jak často jste schopni takovýto obsah vygenerovat. Ale rozhodněte se pracovat s tou myšlenkou, že jenom posílat prodejní e-maily není způsob, který by byl aktuálně in. Vzpomeňte na heslo pomáhat, pak prodávat. Začněte do vašich prodejních e-mailů integrovat jemnější část komunikace. E-maily, které jenom pomáhají a až ve druhé části prodávají.

Každý máme nějaké své e-mailové rituály. Někdo posílá e-maily brzy ráno, někdo naopak pozdě v noci. Někdo vytváří šíleně dlouhé předměty e-mailů a někdo naopak žádné nebo velmi krátké. Každý zkrátka preferujeme něco jiného. Chtěli byste ale vědět, co opravdu funguje v e-mail marketingu a co jsou jen mýty?

Yesware, což je společnost se sídlem v Bostonu, která měří a vyhodnocuje e-mailové informace, studovala více než 500.000 e-mailů, aby rozeznala skutečné, nebo falešné e-mailové mýty.

 

1. Mýtus: Pondělí je nejlepší den na posílání e-mailů.

Pravda? Je nám líto – v pondělí nemá smysl posílat marketingové e-maily.

Společnost Yesware zjistila, že míra e-mailové reakce (otevření e-mailu, kliknutí na odkaz, odpověď na e-mail) je skutečně podstatně vyšší o víkendu. Je to pravděpodobně proto, že lidé jsou o víkendu více v klidu a mají více času na odpověď. Během týdne byla míra e-mailové reakce skoro stejná každý den.

Podívejte se na infografiku – Nejlepší a nejhorší čas na posílání vašich e-mailů.

Proč tedy neposílat e-maily v pondělí? Protože je to na začátku pracovního týdne. Lidé dohánějí resty z minulého týdne a do toho se jim v poště hromadí jiné povinnosti od kolegů, obchodních partnerů, dodavatelů apod. Toto je obecné doporučení. Samozřejmě je třeba brát ohled na vaše cílové publikum. Pokud posíláte e-maily přes nějakého chytrého klienta (nejznámější zahraniční je například MailChimp nebo český nejznámější e-mail klient SmartEmailing), můžete si pomocí statistik zjistit, jak lidé reagují na vaše e-maily v průběhu jednotlivých hodin, dnů, měsíců apod.

 

 

2. Mýtus: Na e-mail dostanete rychlejší odpověď ráno.

PRAVDA? No… tak nějak.

U e-mailů odeslaných mezi 6. hodinou a 7. hodinou ranní bylo zjištěno, že mají rychlé odpovědi. Nicméně zhruba 40 % e-mailů odeslaných večer okolo 20. hodiny dostalo také rychlou odpověď. Opět platí, že pokud vaše publikum dobře znáte, určitě se rozhodnete správně, kdy jim odeslat e-mail a kdy můžete čekat na odpověď. U maminek na mateřské to bude jiné než třeba u manažerů firem.

 

3. Mýtus: Předměty e-mailů by měly být krátké.

Pravda: Vlastně to vůbec nehraje roli.

Předmět je něco jako titulek v novinách – musí vás zaujmout v prvních vteřinách, abyste e-mail otevřeli. Avšak údaje společnosti Yesware ukazují, že délka předmětu e-mailu neměla skutečný dopad na míru otevření a odpovědí. To ale na druhou stranu neznamená, že by váš předmět měl být román. Víte, jaký byl v Americe jeden z nejúspěšnějších e-mailových předmětů všech dob? Jen slovo „Hej“ poslal Barack Obama při re-volební kampani v loňském roce. Jeho jednoduchost byla vítězným tahem celé kampaně.

Podívejte se na 50 rychlých tipů, které zatraktivní předměty vašich e-mailů.

 

4. Mýtus: Přidáním více příjemců dostanete rychleji odpověď.

Pravda: To nebude fungovat. Místo toho použijte možnost „CC“ (dát do kopie).

Odolejte nutkání zahltit pole příjemce. To, že jste poslali e-mail na více lidí, neznamená, že budete mít více odpovědí. Údaje společnosti Yesware ukazují, že uvedení jedné osoby v poli příjemce a dalšího příjemce v kopii má o 10 % vyšší míru odpovědi.

Když to uděláte, jedna osoba je povinna reagovat, protože je příjemce. Tím, že dáte dalšího člověka do kopie, tak příjemce ví, že není jediný, kdo e-mail dostal, a jeho snaha reagovat je vyšší. Především pokud tím člověkem v kopii je například jeho nadřízený. 🙂

 

5. Mýtus: Pošlu e-mail dnes, zítra dostanu odpověď.

Pravda: Ne – měli byste dostat odpověď do 24 hodin.

Společnost Yesware zjistila, že příjemci na 90 % e-mailů odpovídají ten den, kdy je dostanou, pokud je zrovna zachytíte u vyřizování e-mailů. Později nebo další dny je reakce stále méně pravděpodobná. Ale nezoufejte – připomínající e-mail dává 21% šanci na získání odpovědi.


A jaké máte vy zkušenosti s posíláním e-mailů vašim klientům? Podělte se o ně v komentářích pod článkem.

Zdroj: http://mashable.com/2014/11/24/email-myths/

Při rozesílání e-mailů stávajícím nebo potenciálním zákazníkům byste měli pamatovat na to, že každá část sdělení nemusí fungovat jako návnada k nákupu produktů nebo služeb. Kvalitní obchodní vztahy je třeba již od prvního e-mailu budovat na důvěře. Takže jak vlastně onu důvěru vybudujete? Tím, že si budete vážit času svých zákazníků, budete jim poskytovat profesionální rady a tipy, nabídnete jim něco, co pro ně bude skutečně prospěšné, a hlavně budete upřímní.

Potřebujete příklady? Přinášíme vám tipy na šest e-mailů, které přispějí k vybudování důvěry.

 

1. Uvítací e-mail

První e-mail, který zákazníkovi odešlete, funguje podobně jako podání ruky – zapracujte tedy na tom, aby byl příjemný. Buďte struční. Pozdravte nové čtenáře, poděkujte jim za to, že se přihlásili k odběru, představte jim vaše podnikání a také sdělte, jak často se budete ozývat.

6 druhů e-mailů, jak vybudovat důvěru zákazníka

Můžete také přidat stručný seznam toho, o čem vlastně e-maily budou. Nezapomeňte odběratele e-mailů požádat, aby si vaši e-mailovou adresu přidali do seznamu kontaktů. Vaše zprávy tak nebudou padat do složky pro spam.

 

2. Výjimečná upozornění

E-mailová upozornění je dobré posílat pouze ve chvílích, kdy se to opravdu hodí. Pokud jste například alergolog, můžete rozeslat e-mail s pylovými mapami. Cestovní kancelář by zase mohla poslat upozornění o změnách počasí. Logistická společnost pak může zákazníkům posílat informace o očekávaných termínech doručení zásilek. E-mailová upozornění by měla být dobře načasovaná a informativní. Budou tak efektivně přispívat k budování kvalitních vztahů se zákazníky.

 

3. Newslettery ­

Každý rozeslaný newsletter přispěje ke zlepšení informovanosti odběratelů o vašem podnikání a současně pomůže budovat důvěru. Cílem newsletterů není jen zvýšení prodejů, ale především informování o zajímavém hodnotném obsahu, který může odběratelům vašich e-mailů opravdu pomoci.

Je dobré si zvyknout na pravidelné rozesílání newsletterů, aby vaši zákazníci již dopředu věděli, kdy je mají očekávat. Newslettery fungují podobně jako schůzky. Pomocí těchto virtuálních setkání můžete se svými zákazníky udržovat kontakt.

Víte, jaký je nejlepší a nejhorší čas na posílání e-mailů zákazníkům?

 

4. Zprávy o chybách

Udělali jste chybu? Pokud ano, přiznejte to. Omluvte se za chybnou nabídku, nepřesná fakta nebo nefunkční odkaz. Každá chyba je příležitostí pro budování důvěry. Přiznejte, že jste udělali chybu, a vysvětlete, jak jí budete v budoucnosti předcházet.

6 druhů e-mailů, jak vybudovat důvěru zákazníka

 

5. Vzdělávací e-maily

Připomínejte svým čtenářům, proč jste skutečný odborník, a to tak, že jim budete posílat krátké články, videa nebo infografiky, jež je budou zajímat. Podle Barometru důvěry 2015 společnosti Edelman jsou odborníci dvakrát důvěryhodnější než ředitelé společností. Využijete toho a zaujměte své klienty (a získejte si jejich důvěru) pomocí vašich znalostí a expertízy.

 

6. E-maily se vzorky zdarma

Pokud vaše společnost něco rozdává, dejte o tom svým příznivcům vědět pomocí e-mailu. Nyní máme na mysli věci a služby, které jsou skutečně zdarma, bez jakýchkoliv hvězdiček. Zahradní architekt by například mohl zdarma rozdat 20 lístků na veletrh o domácnosti a zahradě. Můžete zdarma nabídnout členství nebo konzultace, které se týkají vašich služeb. Mnoho firem v odvětví B2B rozdává zdarma obsah, například e-knihy.

6 druhů e-mailů, jak vybudovat důvěru zákazníka

Jaké e-maily pro podpoření důvěry posíláte svým odběratelům vy?
Podělte se o ně s námi v komentářích níže.

Zdroj: http://www.verticalresponse.com/blog/build-customer-trust-by-sending-these-6-emails/