Audio verze

 

Být lídrem. Vést. Skutečný lídr potřebuje dvě věci. Potřebuje vizi a potřebuje energii vést. Vede sebe a tím vede druhé. Skrz silnou vizi inspiruje další lidi a ti ho mohou následovat, nechat se vést. Ne každý je lídr, ne každý chce být lídr. Ne každý má vizi lídra, ne každý má energii na to, být lídrem. Berte věci tak, jak jsou. Ale pokud cítíte, že lídr uvnitř na vás ťuká, dejte mu prostor, dejte mu vizi a energii a on se projeví.

Veďte sebe silně a vědomě, tím povedete druhé. Lídr následuje hlas svého srdce. Nemůže si pomoci a dělá věci tak, jak považuje za správné. Někdy si ťukají na hlavu, někdy ho zrazují, někdy ho omezují. To vše je součást hry. Lídra to nezastaví.

Strategický podnikatel má schopnosti lídra.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

4_StrategickyPodnikatel_Leadership_DavidKirs3

Audio verze

 

Jsme z ní stvořeni. Jsme energie. Jsme malá továrna na elektřinu a životní energii. Zpracováváme energie mnoha věcí, abychom ji použili pro náš život. Jak a co zpracujeme rozhodne o množství energie, kterou máme. Jak zpracováváme a vážně bereme naše myšlenky a to, co se nám honí hlavou ovlivňuje naši energii. Jak se stravujeme a jíme a jak kvalitní jídlo zpracováváme ovlivňuje o naší energii. Jak cvičíme naše tělo a trénujeme jeho sílu, výdrž a vitalitu rozhoduje o množství životní energie, kterou máme k životu. Jak dodržujeme pitný režim a co pijeme ovlivňuje míru naši energie dělat věci. Bez energie nelze nic.

Strategický podnikatel dbá a pečuje o svou energii, pečuje o energii svého těla, pečuje o energii své mysli. Udržuje a zvyšuje proud své energie.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

3_StrategickyPodnikatel_Energie_DavidKirs3

Audio verze

Co vidíte? Kam jdete? Jaký máte směr? A kdo jde s vámi? Přežíváte v „Každodni“, slovy Jana Procházky? Nebo máte vizi a problémy všedních dní jsou jen zastávkami za vašimi sny, přáními a touhami? Jsou ve vašem životě problémy proto, abyste je řešili a zabývali se jimi nebo proto, abyste jimi procházeli za něčím větším? Za něčím co vás skutečně přitahuje, co má vaši pozornost, za čím jdete. Mějte vizi. Malou nebo velkou. To je jedno, ale dovolte si ten luxus vidět na obzor. Nemusíte znát cestu, stačí jen vědět, kam vede. Vesmír se pak otočí, aby vám pomohl. A v tu chvíli nepůjdete sami, k vaši vizi se přidají další s podobnou vizí a pak už nejdete nikdy sami. Jste pak součástí větší vize, vize Života.

Strategický podnikatel má vizi. Tu sdílí se zákazníky a skrz tu slouží. Skrz tu je v kontaktu, skrz jeho vizi, jeho proč totiž skutečně prodává.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

2_StrategickyPodnikatel_Vize_DavidKirs4

Audio verze

„Jste hledačem příležitostí nebo vědomým a strategickým podnikatelem? Běháte jen kolem nebo jasně vidíte, kam jdete a proč?“

Před 2 lety jsem sestavil PDF 10 dovedností strategických podnikatelů. (Nakonec, asi na vás vyskočí okno níže, kde si ho můžete stáhnout.) Dnes je čas přidat NOVÝCH 10 dovedností strategických podnikatelů. Jsou dovednosti nezbytné pro váš naplněný, bohatý a šťastný život, pro váš úspěch v práci, kariéře i podnikání, pro vaši osobní svobodu, svobodu žít svůj vlastní život, potkat se s tím, kdo doopravdy jste.

Jak plni jste v těchto dovednostech? Jak vědomě s nimi pracujete? Jak často je trénujete? Jak je žijete?

Tak pak vypadá váš život… (a váš byznys, firma, podnikání…)

„Nikdy nenechte své strachy, aby vás stáhly na zem. Nikdy nenechte strachy druhých lidí, aby vás stáhly na zem.“

Vědomí

Být si vědom. Vědomý si sebe, vědomý si druhých. Vědomý si věcí, situací, vztahů. Není dovednost, která by šla do hlubší podstaty života. Bez vědomí jste automat, stroj, nástroj druhých. Ovce, která následuje příkazy a hlas druhých. Nevědomý člověk zatím nenašel sebe. Pravou esenci uvnitř.

Vědomí toho, jak Život skutečně funguje dává totiž hojnost dvěma nejpodstatnějším věcem, které lidstvo vždy hledalo. Bezpečí a Svobodu. Ve chvíli, kdy je bezpečno, je postaráno o naše přežití, automaticky toužíme po svobodě. Svobodě projevu, ducha, peněz, tvoření. Být si vědom znamená poznat skutečné bezpečí života. Být si vědom dává naprostou svobodu žít náš život.

Strategický podnikatel žije život vědomě a hraje svou podnikatelskou hru vědomě.

Celou sérii videí i s ebookem a bonusy najdete na www.10dovednosti.cz

1_StrategickyPodnikatel_Vedomi_DavidKirs3

Pokud se člověk vydá na podnikatelskou cestu, znamená to také zažít havárky a bouračky. Zažít si ty menší a poučit se z nich je fajn. Být v těch, které znamenají smrt, bankrot, už tak fajn není.

Podívejme se na pět oblastí, kde k bouračkám dochází často. Pokud navíc bouráte v těchto několika oblastech najednou, pak se blíží vaše celkem jistá podnikatelská smrt.

Omlouvám se za dnes trošku morbidnější úvod, ale myslím, že vy stejně jako já víte, že podnikání není jen úspěch a nekonečný zisk. Také díky těmto bouračkám jsem se hodně naučil a díky bohu zatím smrt nezažil 🙂

Zde je 5 oblastí, kde David Kirš dříve sám havaroval.

To, že jsem jim dal pozornost a napravil je v posledních letech, dostalo moje podnikání z průměru a šedi. Přeji vám to samé.

Projdeme si podrobně všech pět:

  1. Prodej, bez procesu “očkování”
  2. Útěk poté, co slyšíte NE
  3. Chybějící automatický marketingový proces
  4. Nulová ROI z reklamy
  5. Žádná List-Building strategie

 

1. Prodej, bez procesu “očkování”

Co znamená očkování v byznyse? Kdo znáte mou mantru – Cestu zákazníka (Vědět, Věřit, Koupit, Doporučit) víte, že pokud některou část cesty přeskočíte, neprodáte a nevyděláte.

Vědět
A. Když o vás nikdo neví, jak můžete někomu představit, co pro něj máte?

Věřit
B. Když vám nikdo nevěří, jak vám pak může dát své peníze?

Koupit
C. Když se bojíte prodat, nebo prodávate špatně, jak pak můžete prosperovat?

Doporučit
D. Když vás nikdo nedoporučí dál, tak se jednou marketingově uhoníte k smrti.

A očkování znamená spojení A.+ B.  Dát o sobě vědět takovým způsobem, aby si vás lidé všimli a hned v druhé části si k vám vybudovali vztah a získali důvěru.

To se udělá jen tak, že znáte svého ideálního zákazníka. Víte, kdo je naproti vám a podle toho vedete rozhovor. Budování vztahu a důvěry není nic jiného než rozhovor. Nejlepší očkování je rozhovor, při kterém:

  1. vzbudíte zájem
  2. poskytnete informace, radu, vzdělání, nějakou formu řešení a know-how, které okamžitě pomáhá
  3. prezentujete svou kredibilitu
  4. ukážete další krok

Co dělá většina firem a byznysů? NEočkuje. Hned prodává. Tlačí. Přesvědčuje. Jenže tímhle procesem se pak diví, že prodá velmi málo, snaží se pak zlepšovat produkt, snaží se snížit cenu, ale to vše jen stojí další peníze a přitom chyba se děje před procesem vlastního prodeje, při přípravě na prodej, v očkování.

 

2. Utěk poté, co slyšíte NE

I pokud očkujete, uslyšíte od zákazníků NE. To je v pořádku, to je totiž součástí hry. Obchodník se musí naučit slyšet ne, resp. s ním dál pracovat.

Většina obchodníků slyší ne a odchází. Nebuďte takoví. Vzpoměňte na všechny ty moudrosti, že prodej se děje až po sedmém kontaktu, že šálek důvěry se naplňuje pomalu a nikdy nevíte, kdy přeteče. Prostě vytrvejte.

„67 % zákazníků, kteří vám dnes řekli ne, jsou ochotni nakoupit do roka.“
Gartner Research

Najděte způsob, jak se nenaštvat a nezanevřít na někoho, kdo vám řekl ne. Jak se usmát, poděkovat (živě nebo online) a brzy se vrátit a připomenout se. Hrát znovu.

 

3. Chybějící automatický marketingový proces

Zde se láme chleba, protože pokud se pustíte do očkování a nechcete odejít po prvním NE, pak potřebujete najít způsob, jak to udělat, aby to nestálo majlant a abyste to vůbec zvládli zůstat dále v kontaktu a připomínat se.

A to dělá marketingová komunikační automatizace.

Pokud vám teď neběží v pozadí automatizovaný prodejní proces, pak jste něco v podnikání přehlédli. Pokud vám přes web nevcházejí do náruče noví klienti, se kterými pak emailem komunikujete, někde jste na něco pozapomněli.

A. Aktivujte si SmartEmailing.cz nebo jinou službu na email marketing a začněte komunikovat.
B. Budujte fanouškovskou základnu na vašich sociálních sítích, kde se můžete připomínat.
C. Pokud děláte obchod přes obchodníky, vytvořte systém, jak se pravidelně připomínat, volat, navštěvovat.

 

4. Nulová ROI z reklamy

Inzerce, reklama, propagace. Na internetu se tomu říká způsoby, jak získat návštěvnost na váš web. Z nějakého důvodu je mysl podnikatelů nastavena tak, že ji nezajímá, zda se výdaje do reklamy vrací. Měl jsem to stejně. Dostal jsem dříve nabídku na super nákup bannerů, inzerci v časopise, nebo super PR článek. Má mysl zacítila příležitost být vidět, šup a vydal jsem peníze. Kolik mi dané bannery vydělaly peněz zpět? Kolik klientů přitáhla inzerce v časopise? Kolik kontaktů do databáze mi přinesl PR článek? To jsem už nevěděl. A tak David Kirš prodělával peníze.

Běžnou havárií tak je nikoliv nulová ROI (návratnost investice), ale záporná. Proděláváme nevhodnou investicí do špatné reklamy, která cílí na špatné publikum přes špatný kanál a tím proděláváme peníze.

Tomu se vyhněte.

A. Vždy vytvořte systém, který vám umožní vyhodnotit úspěšnost reklamy.
B. Jasně definujte na koho cílíte a proč, co cílovou skupinu trápí a k tomu upravte sdělení.
C. Vyberte kanál, kde se taková cílová skupina nachází a ve správný čas ji oslovte.
D. Udělejte test takové kampaně s minimem prostředků, až poté, co vám vydělá, zvyšte vaši investici.

 

5. Žádná List-Building strategie

Poslední pátou oblastí je kritické místo. Databáze. Je to smrt pro mnoho byznysů. Nemít databázi je smrt. Nemít komu prodávat je smrt podnikání. Nemít komu sloužit je slepá podnikatelská cesta. Služba potřebuje příjemce služby.

Databáze je v dnešní době email. To je adresa vašeho zákazníka. Jakou teď máte strategii budování databáze (List-Building)? Jak vzbudíte důvěru, aby vám někdo poskytl emailový kontakt? Co hodnotného poskytnete, abyste zaujali pozornost návštěvníka stránky? Co vyměníte za email? Informace, slevu, dárek, vzorek, část vašeho know-how? Pro každý byznys je to něco jiného. Co máte vy?

A. Vyberte, na jakých místech, web stránkách, prodejně, výstavě atd. budete získávat kontakty na potenciální zákazníky.
B. Co se pak stane s takovým kontaktem, kde ho uchováte a jak s ním budete dále v kontaktu.
C. Jak můžete budování databáze automatizovat použitím web formulářů na webu.
D. Jak velká bude vaše databáze za 3 měsíce. Za rok. Rozhodněte se.

 

SOS při havárii…

Existuje více míst, kde lze v bynyse havarovat. Ale těchto pět je za mne klíčových. A způsobují z mé zkušenosti nejvíce škody podnikatelům, kteří mají skvělé produkty, dávají do podnikání srdce a přitom se jim nedostává výsledků.

Pokud se vám nějaká havárie a bouračka už děje, zastavte se. Nesypte si popel na hlavu, ale klidně si vyberte jednu oblast a na tu se další měsíc zaměřte.

David Kirš

PS: Pokud vás oblasti zaujaly a chcete jít dále doporučuji videa na webu EmailAcademy nebo se naučte jak postavit Miliónový web zde.

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Mám v životě rád zdánlivě náhodné situace, které nás mají něco naučit. Taky situace, kdy se v našem životě objeví nějaký člověk a přinese nám nějakou informaci, nějakou zprávu, něco pro nás důležitého.

Nedávno jsem se potkal s člověkem, který se jmenuje Jan Procházka, a ten mi ne náhodou přinesl zprávu o jednom slově. To slovo mi přišlo tak úžasné, že se o něj chci dneska s vámi podělit.

Je to nový pojem a možná i nové slovo, které v českém jazyce vzniklo. Tohle slovo slouží k tomu, aby popsalo náš všední, obyčejný den, každodenní fungování. To slovo je každoden a chci vám teď říct, co představuje, co znamená.

Každoden

Každoden je situace, kdy se ráno probudíme, vyčistíme si zuby, dáme si snídani, pak nastoupíme do auta nebo do autobusu, jedeme do práce, tam pracujeme, jdeme na oběd, pak se pobavíme s kolegy, večer jdeme na večeři, přijdeme domů, pohrajeme si s dětmi, pomilujeme se se ženou, jdeme do postele, jdeme spát.

Tohle může být každoden. Pro někoho je to možná ideální každoden, pro někoho naprosto průměrný každoden. Jinak řečeno, každoden je něco, co děláme každý den opakovaně znova a znova, a taky to může být něco, co se po čase stane dost nudnou záležitostí. Každoden se po čase může stát něčím, co už nás vůbec nevzrušuje, vůbec nepřitahuje, kde nevnímáme žádný zápal, žádnou chuť, je to něco, u čeho se tak trošku nudíme a co nás vlastně už vůbec nebaví.

V každodni bohužel funguje většina společnosti. V každodni často fungujeme my všichni, když zapomeneme, že mimo každoden je tady spousta jiných věcí. A spousta jiných věcí možná není ten přesný výraz, protože mám na mysli spíše jednu věc a té jedné věci se říká vize.

Vize

Pokud v našem životě zapomeneme na to, že je tam jedna velmi důležitá věc – vize, nějaký náš záměr, nějaký náš cíl, nějaké naše směřování, tak se může stát, že se v každodni ztratíme tak, že se v něm točíme jako v nějakém bludišti. Chodíme tam a zase zpátky, točíme se v kruhu, jednou jdeme jedním směrem, pak dalším, jednou jdeme dopředu, pak se vracíme, a vlastně nikam nesměřujeme, točíme se v tom každodni a točíme se v něm ve chvíli, kdy zapomeneme na vizi. Kdy zapomeneme, že mimo to kolo každodne je ještě něco mnohem většího, co je ale za hranicemi každodne. A my si to musíme připomínat, abychom věděli, kam v tom každodni směřujeme, jaký hledáme směr, kudy v tom každodni jít.

Jestliže nemáme vizi, pak se ztratíme v každodni. Pokud nemáme vizi, chybí nám i energie k tomu, abychom každodnem šli. Když nám chybí vize, která je mimo ten každoden, tak nám chybí schopnost vidět, kam jdeme, chybí nám schopnost vidět někam za obzor. To neznamená, že musíme vidět úplně donekonečna a úplně všechno, ale potřebujeme vidět aspoň nějakou další část, která nás přitahuje, která nás baví, která nás vzrušuje, kterou bychom chtěli dělat, kam bychom se chtěli přiblížit.

Směr, naplnění, smysl

Protože ve chvíli, kdy uděláme první krok k té naší vizi, tak se o něco přiblížíme a ukáže se nový obzor, ukáže se nová situace, objeví se nový člověk a my můžeme najednou pokročit dál. Pokud ale zapomeneme, kam směřujeme, jaká je ta naše vize, chybí nám tahle energie.

Všichni potřebujeme v životě vizi. Každý z nás potřebuje v životě to směřování, nějaký ten provázek, skrz který nás jakoby tahá někam. Pokud totiž to táhnutí nemáme nebo nás z nějakého důvodu opustí, pak nám chybí v životě něco, čemu říkáme naplnění, taky něco, čemu říkáme smysl. Jdeme životem a možná v tom každodni dosahujeme různých věcí. Dosahujeme v každodni úspěchu, dosahujeme toho, že máme nový dům, lepší ženu, skvělé děti, zabezpečení, jenže neustále po něčem toužíme. A to, po čem toužíme, je rozpoznat, že neexistuje jenom každoden, ale že za každým dnem je něco mnohem jiskřivějšího, že je tam něco, k čemu směřujeme a nemůžeme si pomoct, a je vlastně naším životním posláním to něco objevit a tohle hledání nikdy nevzdávat.

ZivotaFirma20_22_Kazdoden_DavidKirs1

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Řešíte problémy, anebo skrz problémy procházíte? Jdete životem, anebo život řešíte? Možná je v těchto dvou věcech na první pohled jen malý rozdíl, ale ve skutečnosti tahle malá věc dělá obrovský rozdíl v tom, jak se nám v životě, v byznyse daří. Jak se nám daří procházet skrz každodenní životní situace. Jak se nám daří vyrovnávat se situacemi, které do našeho života, do našeho byznysu přicházejí.

Pokud totiž nepochopíme rozdíl mezi těmihle dvěma věcmi, stává se, že se začneme zaplétat. Přestaneme vidět situace takové, jaké ve skutečnosti jsou, a začneme kolem nich vytvářet různé příběhy a situace, začneme věci řešit jiným způsobem, než bychom ve skutečnosti měli.

Problém

Je totiž velký rozdíl, pokud se objeví nějaký problém a my ten problém uvidíme, jsme si ho vědomi a skrz ten problém pak projdeme k nějakému našemu cíli, k nějaké naší vizi, anebo zda zapomeneme, že máme náš cíl, že máme nějakou vizi, kam jdeme, ale najednou ten problém se stane tím okamžikem, tou situací, kterou začneme řešit.

Začneme problém studovat, začneme se ho ptát, začneme jít do hloubky toho problému, začneme v něm vytvářet další problémy, protože ve chvíli, kdy začneme něco studovat a ptát se kolem toho, objeví se samozřejmě další a další věci, a my často zapomeneme na to, že mimo ten problém je tam náš cíl. Je tam to, kam jdeme, kam směřujeme. A tahle situace nám bere obrovské množství energie. Ztrácíme tam energii, kterou pak nemáme k tomu, abychom do našeho cíle došli.

Možná byl tenhle příklad složitý na pochopení, ale vezměte si obyčejnou situaci, kdy jdeme do obchodu nakoupit. Obchod je za rohem, ale musíte tam jít přes křižovatku. Je to rušná křižovatka, kde jsou auta, jezdí tam cyklisté, autobusy, tramvaje, jsou tam různé situace, dopravní značení, jsou tam semafory, a vyřešit problém, jak projít skrz tu křižovatku, musíte pro to, abyste se dostali do obchodu.

Ale máte dvě možnosti. Buď začnete tu křižovatku řešit, začnete si všímat situací, začnete se rozčilovat na řidiče, který jede, začnete vidět to, že někdo nedal někomu přednost, že se nějak chová, a začnete se nořit do problémů té křižovatky. Anebo na tu křižovatku přijdete, přejdete skrz přechod a půjdete do obchodu, kam jste původně šli.

Tahle situace je možná jednoduchá a děláme ji každý den, jdeme do toho obchodu a často křižovatku neřešíme, ale v běžném životě, třeba v byznyse, se často do problému zaplétáme.

Problémy ve vztazích a řešení

A zaplétáme se do problému třeba také ve vztazích. Vezměte si Tomáše a Jitku, kteří chtějí dnešní večer strávit spolu. Jenže Tomáš chce jít do restaurace a Jitka chce jít do kina.

Začnou diskutovat, kde byli posledně, co je lepší, kde ušetří více peněz, kde se jim to bude více líbit, a začnou tak moc diskutovat, že se začnou za chvíli hádat. Nakonec se hádají a řeší to, proč se hádají, a jsou v problému až po uši. Najednou oba zapomněli, že spolu chtěli strávit pěkný večer, a řeší problém, který si v danou chvíli vytvořili. Místo toho, aby skrz tyhle věci prošli a viděli, že důležité je, že chtějí být večer spolu, ztratili mnoho energie v dané situaci, v řešení daného problému a nezbyla jim energie, aby do té restaurace zašli.

Začněte pozorovat tahle místa ve vašem životě. Pokud totiž v těchto místech, kdy byste měli skrz problémy spíše procházet, tyhle situace řešíte tím způsobem, že se u problému zastavíte, rozpitváváte ho a příliš jej řešíte, možná tam ztrácíte energii a ta vám pak chybí v tom, abyste došli do cíle, do toho místa, kam v životě směřujete.

 Vize

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Pokud ve vaší firmě potřebujete rozpohybovat energii, rozproudit energii, být ve flow, aby se věci děly, abyste měli výsledky, abyste dotáhli nějaké věci, které se možná nedějí, aby vás ty věci i bavily, aby byly taky v tempu, kdy se věci dějí, kdy se dějí opakovaně, kdy to má všechno takovou správnou šťávu, tak k tomu je třeba si uvědomit, jaké součásti ve firmě jsou, a skrz ně pak spustit ten tok, spustit skrz ně vaše flow. Protože to, co se děje, je, že podnikatelé všechno hodí do jednoho hrnce. Na jeden stůl hodí všechny činnosti, které v byznyse, v podnikání, ve firmě dělají, a pak se diví, že to nějak nedává smysl, věci se nedějí, nějak to nehraje dohromady, že ten celek není harmonický.

Jestliže totiž vaše podnikání nerozdělíte do samostatných celků a na tyhle celky se nepodíváte jako na samostatné úseky nebo oblasti, kudy plyne energie, a neuvolníte bloky, které se v těch oblastech vyskytují, tak pak možná je to místo, kde máte jakoby hráz na té vaší řece a voda nemůže proudit.

Podívejme se tedy na to, kudy energie ve firmě proudí a jak uvolnit tu hráz, aby mohla proudit k tomu, aby se naplnila vaše vize a váš cíl. Tohle je kruh a v něm jsou čtyři části. A podívejte se na to jako na váš projekt, jako na váš byznys, vaši firmu, vaši značku, cokoliv, co teď řešíte, tak si představte jako něco, co má tyhle čtyři části, ve kterých potřebujete rozběhnout energii.

Tvořit

Aby se nějaké podnikání událo, aby se něco stalo, tak v té horní části musíme začít první věcí a tou první a jednoduchou věcí je něco vytvořit. Musíte mít nějaký nápad. Takže první energií, kterou potřebujete, je energie tvořit. Pokud máte nějakou ideu, nějaký nápad, tak ji potřebujete zrealizovat a potřebujete z ní vytvořit nějaký produkt, nějakou službu, něco, co nabídnete klientům, co nabídnete trhu. Pokud ve vašem byznyse nic nevytvoříte, těžko můžete něco prodat. Takže tady jsou ideje, tady jsou nápady a tady je taky vytvoření vašeho produktu.

Komunikace

Abyste ale to, co vytvoříte, co vygenergujete, vyprodukujete, dostali mezi lidi, potřebujete použít druhou část ve flow firmy, a to je komunikace. Potřebujete totiž dostat informaci o tom, co jste vytvořili, mezi lidi, potřebujete prodat vaše věci, potřebujete se spojit s lidmi. Tahle část je o lidech. Protože možná máte lidi u vás ve firmě, kteří vám pomáhají ty věci dělat, ale bezesporu jsou lidé, kterým chcete prodat ty vaše věci, a s nimi potřebujete komunikovat. Na téhle úrovni potřebujete otevřít vaši firmu a otevřít se světu.

Takže tady vytváříte váš skvělý produkt, tady se otvíráte světu a přemýšlíte nad tím, jak dostat informaci o tom, co máte, do světa, jak co nejvíce lidem říct, co jste vytvořili. Pokud ale tady skončíte a začnete tady jenom prodávat ty věci, které jste vytvořili, ale neposunete se dál, tak se tady zaseknete a je to důvod, proč pak nevyděláváte tolik peněz, jako chcete, a proč vaše firma neroste a nerozvíjí se dál.

Péče

Třetí část tady dole je péče. Co se stane, je, že vy dodáte produkt, pošlete fakturu, obdržíte peníze, ale dál nepečujete. A tím se zastaví flow. Vy totiž potřebujete hýčkat, potřebujete opečovávat, potřebujete se zeptat, jestli lidé, kterým jste tady odkomunikovali váš produkt a prodali jste jim ho, jestli jim něco nechybí, jestli něco nepotřebují, jestli mají dostatečnou podporu. Potřebujete je podporovat. Péče neboli podpora je tady v té spodní části a pokud zanedbáte podporu a péči, tak si o vás tady lidé začnou říkat, že jste jim sice něco prodali, ale že jste nedodrželi třeba slib, nebo že to nefunguje tak, jak chtěli, nebo se nedozvíte, že nejsou spokojení. Potřebujete tady hýčkat a pečovat taky proto, abyste prodali opakovaně.

Měření

Jenže zbývá ještě čtvrtá část. Po tvoření, komunikaci a péči je to měření. V téhle části si myslím havaruje největší počet firem, havaroval jsem v téhle oblasti hodně dlouho i já a naše firma, protože jsme dostatečně neměřili, dostatečně jsme nevytvořili systém, který nám řekl a změřil, jak se nám daří v těchto předchozích třech oblastech.

Vy totiž tady potřebujete nastavit systémy a procesy, které zjistí, jak efektivně tvoříte, jak efektivně komunikujete a děláte váš marketing a dostáváte vaši zprávu k lidem, jak efektivně tady prodáváte a co vede k nejvýkonnějšímu prodeji. No a taky potřebujete měřit, jak efektivně pečujete, kolik zákazníků si od vás dále koupí, kolik zákazníků přichází na vaše stránky a co tam dělají. Potřebujete znát tyhle informace a potřebujete je měřit, a ne jen měřit ty účetní věci, finanční věci, tok peněz, tok ve firmě, ale i další součásti těchto předchozích tří částí. Měření, technologie, systémy, procesy, to je ta poslední část, čtvrtá část, kterou potřebujete zaintegrovat do firmy.

Představte si je taky jako energii, kdy tady (tvořit) se věci vytvářejí, tady je kreativita, tady se tvoří nové nápady, tady (komunikace) se dostávají mezi lidi a je to hodně o komunikaci, není to tak o řádu, systému, je tady hodně rozhovor, je tady důvěra, je tady partnerství, dostáváte se mezi lidi, tady (péče) v pečování to je energie, kdy se věci často dějí opakovaně, pokud chcete pečovat, podporovat, potřebujete to dělat neustále, současně, pravidelně, důsledně, je to tempo, ve kterém musí fungovat firma. No a tady (měření) to je taková ocelová energie, která hodně řeže, je hodně striktní, je hodně logická, ale je potřeba v každé firmě, protože nám dává zase obraz toho podnikání a my tady můžeme dělat rozhodnutí k tomu, abychom se mohli vrátit a vytvořit něco nového.

A pokud tenhle koloběh ve vaší firmě je a já vás zvu k tomu, abyste se teď zastavili u každé z těchto čtyř částí a řekli si, jakou pozornost dáváte těmto čtyřem částem odděleně, jaké setkání nebo firemní mítinky máte na tvoření, jaké máte na komunikaci, jaké máte na péči, kdy řešíte měření. Oddělte tyhle energie, protože pokud řešíte všechno dohromady a máte to v jednom hrnci, pak je to velmi nepřehledný systém a možná to je důvod, proč není flow energie ve vaší firmě.

 ZivotaFirma20_20_FiremniEnergie_DavidKirs1

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

 10x, tahle myšlenka, tenhle koncept není z mojí hlavy. Nakonec co je vlastně z naší hlavy? Všechno už bylo někdy dříve vymyšleno. Každopádně tohle jsem poprvé slyšel od Dana Sullivana, což je anglický kouč, a ten prezentoval tuhle myšlenku nebo techniku pokládání otázek 10x. V čem spočívá, jak vám může posloužit?

Pokud chceme mít ve firmě větší obrat, pokud chceme více zákazníků, pokud chceme něco zjednodušit, tak si začneme věci plánovat. Řekneme si, že příští rok budeme mít obrat větší o 15 %. Nebo si řekneme, že zefektivníme naši technickou podporu o 25 % další měsíc. Začneme si plánovat, začneme přemýšlet nad tím, jak věci dělat jinak, jak je zlepšit, o něco je zefektivnit a třeba je zrychlit nebo nějak zjednodušit.

Jenže to, co se stane, je, že začneme pracovat na tom vstupu, abychom měli jiný výsledek, začneme ten vstup opracovávat, nějak ho měnit. Jenomže ne vždycky dojdeme k výsledkům, které nás uspokojí, které by byly takové, které opravdu chceme, které by způsobily větší rozdíl. Je to proto, že růst deset patnáct procent nás často vůbec neinspiruje, ale často je to spíše o tom, že tenhle přístup ke změně, k růstu neaktivuje něco, co v nás opravdu skutečně je. Neaktivuje v nás to nejlepší, ten nejlepší způsob, ty nejlepší nápady, nejlepší myšlenky, naše nejlepší schopnosti a vědomosti.

Potřebujeme totiž položit jinou otázku. A tohle je právě 10x. Musíme se začít ptát, ne jak něco změnit o deset, patnáct, padesát procent, potřebujeme se zeptat úplně jinak. A Dan Sullivan říká: „Zeptejte se, jak něco změnit desetkrát.“ Jak desetkrát víc získat a nadchnout vaše klienty, jak desetkrát víc zjednodušit to, co právě děláte, jak mít stejné výsledky, ale mít desetkrát více času, jak prodávat stejně, ale dělat to za desetkrát méně nákladů.

Tohle je otázka, kterou si musíte položit. Protože pokud si tuhle otázku položíte, tak často musíte úplně opustit ty vaše předchozí koncepty. Potřebujete opustit to, jak jste to dělali doteďka, potřebujete zapomenout na to, jak jste věci dělali doposud, a potřebujete najít úplně nový způsob. Potřebujete vytvořit nový přístup k věcem, potřebujete se na ně podívat úplně z jiné části. A tohle právě vytvoří úplnou živost a svěžest nových myšlenek, nových nápadů, inovačních věcí do vaší firmy, do vaší práce, do vašeho dělání věcí.

Myslím si, že my všichni můžeme tenhle koncept 10x aplikovat do firemních věcí, podnikatelských věcí, můžeme ho aplikovat i do našich rodinných vztahů, při práci s našimi dětmi, když se s nimi bavíme, když vymýšlíme hry, jak zlepšit vztah, jak zlepšit malé věci v každodenním životě, které jsme dělali nějakým způsobem, ale nepoložili jsme si otázku, jak je dělat desetkrát jinak, desetkrát svěžeji, efektivněji, jednodušeji, s desetkrát větším nadšením. Tahle otázka v nás aktivuje to nejlepší, co v nás je, aktivuje v nás něco nového, a tak si ji pokládejte co nejčastěji.

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Dnes si ukážeme velmi jednoduchou strategii, aby se věci staly, aby náš TO-DO list byl vždycky prázdný. Běžný přístup totiž je, že si na náš TO-DO list napíšeme věci a pak je děláme. Ovšem pokud je začnete dělat, ale použijete tenhle princip, kterému říkám TO-DO trojúhelník, tak se pro vás mnoho věcí nejspíš změní.

TO-DO trojúhelník má tři úrovně. My se však v běžném dni, v běžné práci zapomínáme na tenhle trojúhelník dívat právě jako na trojúhelník, který má tři části, ale díváme se jenom na jednu jeho část, a to je právě část TO-DO, což je dělání, je to výkonná část, je to ta nejširší základna trojúhelníku, je to část, kde věci skutečně děláme, kde jdeme do výkonu.

Řízení času

Jenže ta výkonná část není jediná součást celé hry k tomu, abychom TO-DO list měli prázdný. Zapomínáme totiž na dvě další velmi důležité části. Tou druhou částí je TO-MANAGE, respektive, jak věci řídit, jak věci organizovat. Často je to odpověď na otázku, jak udělat věci v té spodní základně. Jak udělat věci, které se musí stát, které se musí vykonat, které musí být hotové.

Pokud děláme věci v té spodní základně, ale vlastně nevíme, jaký je ten nejrychlejší, nejefektivnější způsob, tak tady možná ztrácíme obrovské množství energie. Možná zde dělají vaši lidé ve vaší práci, ve vašem týmu věci, které by vůbec dělat neměli, nebo je dělají způsobem, kterým by je dělat neměli. K tomu je potřeba se aspoň párkrát za den přesunout do úrovně TO-MANAGE, k tomu, abyste řídili sebe.

Vedení

Můžete si to představit jako firemní strukturu, kde je část lidí, kteří řídí, jak se věci dělají, a část lidí, kteří primárně ty věci dělají. Ale představte si to i u sebe jako váš jednoduchý den, kdy věci děláte, pak řídíte sebe, jakým způsobem věci děláte, a nesmíte zapomenout na třetí část, na špičku toho trojúhelníku, což je TO-LEAD – vedení, vést sebe, vést druhé. Tady je naše vize, tady je naše proč. Proč věci vůbec děláme? A proč je děláme tímhle způsobem? Pokud totiž zapomenete na tuhle vyšší úroveň, tak za chvíli zapomenete, proč se vůbec věci dějí, proč ve vaší firmě ty věci děláte, taky zapomenete na to, jestli je děláte efektivně, jestli byste je náhodou už neměli dělat nějakým jiným způsobem, nějakým mnohem jednodušším způsobem.

Tohle jsou tři úrovně, které vám dávají celkový obraz. Zvu vás k tomu, abyste se každý den ráno zastavili na úrovni VÉST – kam dnešní den směřuje, kam dnešní den vede, kam směřuje vaše práce, vaše kroky? Které věci na vašem TO-DO listu vedou k vaší vizi, k vašemu cíli, k vašemu proč? Jakým způsobem je budete realizovat, jakým způsobem je budete manažovat, budete je řídit, jakým způsobem je budete vykonávat? A pak je budete muset vykonat. Potom nezbude než to dělání, než vykonání toho skutečného úkolu.

Aplikujte tenhle TO-DO trojúhelník nejen na svoji práci, aplikujte ho samozřejmě pro řízení týmu, aplikujte ho ve firmě, aplikujte ho ve spolupráci. Tenhle pohled, kdy se u různých úrovní díváte na to, co potřebujete udělat, je něco, co vám obrovsky poslouží. Mně to slouží velmi dobře.

 ZivotaFirma20_18_ToDoStrategie_DavidKirs1