ProcSeLideSkutecneOdhlasuji (1)

Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Dostáváme se do zajímavé etapy vývoje marketingové komunikace. Marketing je mrtev, ať žije marketing. Tak zní název tohoto článku a také fáze v evoluci marketingové komunikace, jak ji v současné době vnímám.

Existují totiž dva velké světy. Ty dva velké světy proti sobě stojí, navzájem se inspirují, kopírují od sebe, přitom každý z těch světů je úplně jiný. Mluvím o marketingu pro velké firmy, velké společnosti a korporace a marketingu pro malé firmy, podnikatele, střední firmy a živnostníky. Tyhle dva světy od sebe často kopírují. Především ty malé firmy se dívají na ty velké a někdy vědomě, někdy spíše nevědomě přebírají techniky, postupy a způsoby, jak dělají marketing a reklamu právě ti velcí.

Bohužel pro ty malé je to tak trošku cesta do pekel. Oni totiž nemají marketingové oddělení, nemají ani rozpočty, které mají velké firmy, nemají všechno to pozadí a možnosti, které umožňují dělat tzv. neefektivní marketing ve velkém stylu.

A proto je velké neštěstí, když vidím malé firmy a podnikatele, jak si kupují billboardy, jak investují do tradičních reklamních ploch, jak kupují na internetu bannery a dělají ty věci, které samozřejmě kolem sebe vidí. A není se čemu divit, protože dnes a denně to vidí ve městě, v televizi, na internetu a snaží se jenom napodobovat to, co kolem sebe vnímají.

Je však třeba pochopit, jak funguje evoluce marketingu, a pochopit velký rozdíl mezi těmito dvěma světy. Velké firmy si tak trošku žijí svůj vlastní život. Ale my menší se potřebujeme chytře zorientovat v tom, jak funguje byznys, jak funguje marketing, jak funguje psychologie prodeje.

A tak vnímám evoluci v tom smyslu, že je důležité, abychom opustili ten starý způsob. Starý způsob je, že jste křičeli do světa: hej, kupte si moje věci. Dnešní marketing funguje jinak. Je potřeba přidat mezi naši snahu získávat návštěvnost, v našem případě na internetu, a prodávat některé mezikroky.

Souhlasný marketing

Jen získávat návštěvnost a okamžitě prodávat už není platný způsob prodeje na internetu. Potřebujete mezi tyhle dvě věci vložit něco, čemu se říká souhlas. Seth Godin tohle nazývá souhlasným marketingem. Naprosto souhlasím. Pokud totiž budete jenom plošně šířit mezi vaše potenciální zákazníky vaši informaci, bude to drahé, nedoplatíte se a na konci nevyjdete v černých číslech.

Je důležité, abyste z těch všech klientů tam venku vybrali přesně ty, které váš byznys zajímá. Potřebujete udělat to, aby lidé zvedli ruku a přihlásili se a řekli: ano, vy mě zajímáte, od vás chci informaci, řekněte mi víc, s vámi chci spolupracovat. To je ten souhlas, který potřebujete jako firma získat. Souhlas znamená jinak řečeno to, že budujete databázi kontaktů. Budovat databázi kontaktů znamená získávat souhlas od vašich potenciálních klientů, abyste s nimi mohli komunikovat.

A tak pokud vložíte dovnitř mezi tyhle dvě věci, získávat návštěvnost a prodávat, vaši schopnost budovat databázi e-mailů, budovat souhlasnou databázi, se kterou můžete následně komunikovat, získáváte obrovskou výhodu. Výhodu budovat důvěru a budovat vztah.

Budování vztahu a důvěry s klientem

Jako chytrý podnikatel totiž víte, že prodat můžete jenom ve chvíli, kdy máte dostatečnou důvěru a dostatečný vztah s vaším klientem. A to se neděje při první schůzce, první informaci, prvním setkání. Statistiky říkají, že se to děje u pátého, sedmého kontaktu, a tak potřebujete zůstat ve spojení, potřebujete se připomínat a na to potřebujete souhlas, na to potřebujete databázi vašich potenciálních kontaktů, abyste s nimi mohli komunikovat dál a dál.

Opusťte tedy ten starý marketing velkých firem. Opusťte přístup, který vypadá líbivě a lákavě, ale buduje spíše značku a povědomí o značce, než že by vám přinášel peníze do vaší banky. Vy totiž jako menší a střední podnikatelé potřebujete vydělávat peníze, potřebujete prodávat. Vaším úkolem není budovat světovou značku, která bude mít hodnotu miliardu dolarů. Pro vás je mnohem důležitější získat klienta, který přijde do vaší prodejny nebo na vaše stránky a tam si něco koupí. A to je rozdíl mezi marketingem staré a nové generace.

Marketing nové generace podnikatelů

Marketing nové generace vede k tomu, aby vedl maximálně k prodeji, abyste vedli váš kontakt cestou zákazníka ideálně k tomu, že se o vás na jedné straně dozví a chytře si ho provedete tak, aby na druhé straně od vás koupil. Nejde tak o brand a o značku, ale jde o to, abyste dodali dobrou službu a užitek vašemu klientovi a tím vydělali peníze.

Pokud totiž jenom násilím budete kupovat reklamní prostor a komunikovat, prodávat skrz tradiční kanály, možná je to důvod, proč utrácíte mnohem více peněz, než byste museli.

Věnujte myšlenku této evoluci v marketingu, v online komunikaci a zeptejte se sami sebe, zda byste se nemohli s touto evolucí posunout dál, možná k výsledkům, které i ve vaší firmě čekáte.

V tomto příspěvku vám dáme praktický návod, jak pomocí pěti prodejních strategií získat první zákazníky. Pro každou strategii jsme připravili plán, takže se nemusíte bát, prvních sto objednávek vám na stole přistane jedna dvě.

Kromě získání prvních zákazníků bude vaším úkolem pochopit, jak pro vás a vaši značku každý z prodejních kanálů funguje, a odhalit úroveň jejich obtížnosti.

Váš cíl…

… je získat dvacet prodejů prostřednictvím každé z následujících metod.

 

Strategie č. 1: E-mail na databázi kontaktů

A pak měřte, měřte, měřte.

 

Strategie č. 2: Prodej přátelům a rodině osobně

Cílem této strategie je získat kvalitní zpětnou vazbu na váš produkt, marketing a online prodejní nástroj. Pokud zatím žádný prodejní nástroj nemáte, zkuste se podívat, co vám může nabídnout FAPI – e-shop nové generace.

Co o vašem produktu, marketingu a prodejním nástroji přátelé řekli?

Snímek obrazovky 2015-05-27 v 9.29.52

 

Strategie č. 3: Soutěž nebo něco zdarma

 

Strategie č. 4: Strategický prodej přátelům přes sociální sítě

 

Strategie č. 5: Placená reklama na Facebooku

A opět měřte, měřte, měřte.

 

U každé strategie si nezapoměňte odpovědět dvě důležité otázky. 

Snímek obrazovky 2015-05-27 v 14.09.08

Když začínáte podnikat, jsou vaše první prodeje jedny z nejdůležitějších. Přinesou vám nejen další chuť do práce, ale hlavně vám pomohou vyladit marketingovou, provozní a zákaznickou strategii. Ukážeme si několik cest, jak oslovit zákazníky a získat vaše úplně první objednávky. Roztlačíte jimi těžký vlak, na kterém jste měsíce pracovali, a konečně se rozjedete.
Jste připraveni začít? Jdeme na to.

Zašlete e-mail na svou databázi kontaktů

Tvorba e-mailové databáze je důležitým prvním krokem, když spouštíte nový business. Databázi můžete vybudovat například tak, že na svou webovou stránku umístíte sběrný formulář.

„Nabídněte lidem výměnou za e-mail něco hodnotného zdarma – e-book, článek nebo třeba video.“

Fapi – e-shop nové generace například nabízí zdarma e-book, jak za 15 minut udělat z webových stránek prodejní automat.

 Snímek obrazovky 2015-05-10 v 19.25.52

Pokud jste si list kontaktů již vytvořili, je načase na něj zaslat první zprávu. Udělejte to dříve, než použijete jakoukoli jinou prodejní taktiku. Lidé na vašem seznamu jsou totiž vašimi nejpravděpodobnějšími zákazníky. Sami přece vyjádřili zájem o to, vědět o vašich produktech více.

K vytvoření a rozeslání e-mailů na vaši databázi můžete použít jednu ze šikovných online aplikací.

 

Prodávejte svým přátelům a rodině osobně

Nejjednodušší způsob, jak uskutečnit několik prvních objednávek, je získat na svou stranu rodinné příslušníky nebo přátele. To neznamená, že chudáka maminku vmanipulujete do koupě něčeho, co nikdy nevyužije!

To, o co vám jde, je najít blízkého člověka, který by váš produkt skutečně ocenil. Zkontaktujte ho osobně, představte mu svůj produkt a zeptejte se na dojmy z vašeho webu, prodejního procesu a samozřejmě z vašeho produktu. Získáte tak nejen objednávku, ale i neocenitelnou zpětnou vazbu.

 

Uspořádejte soutěž nebo poskytněte něco zdarma

Buďme upřímní, ZDARMA je kouzelné slovíčko, které otevírá jakékoli dveře. Nabídnout něco zdarma je skvělý způsob, jak upoutat pozornost na váš nový produkt. Pokud to uděláte dobře, může například soutěž přilákat plno zvědavců a rozšířit povědomí o vás.

„Nabídněte něco zdarma lidem, kteří o vás šíří informace na sociálních sítích.“

 

Strategicky prodávejte přátelům, přes sociální sítě

Už jste si vyzkoušeli, jaké to je, prodávat přátelům osobně. Možná jste je odchytli na večírku nebo je pozvali na kávu, nyní je načase smočit prsty v sociálních sítích a oslovit širší publikum.

Před tím, než na Facebooku vykřičíte, že jste zbrusu novými online podnikateli, zamyslete se, jak byste to mohli udělat chytřeji a lépe cílit na své koncové zákazníky.

Pomocí Facebook vyhledávání můžete mezi svými přáteli najít lidi, které váš produkt nejpravděpodobněji zaujme a koupí si jej. Uděláte to pomocí klíčových slov, která se s produktem pojí.

„Když takové lidi najdete, pošlete jim OSOBNÍ zprávu a představte jim, na čem právě pracujete.“

Dalším krokem je připravit vlastní facebookovou stránku, začít psát o produktech na svou zeď a získat tak širší skupinu fanoušků.

Zkuste placenou reklamu na Facebooku

Facebook je jedním z nejpřesnějších a nejcílenějších prodejních nástrojů vůbec. Je to reklamní kanál, který by měli vyzkoušet všichni online podnikatelé.

Abyste svou reklamou skutečně oslovili správnou skupinu zákazníků, je třeba se poctivě zamyslet nad tím, kdo jsou vaši klienti, jaký mají životní styl, co mají a naopak co nemají rádi. Jedině pak bude vaše reklama fungovat.

„Měřte úspěšnost své reklamy a neustále ji vylepšujte. Upravujte cílovou skupinu, měňte magnety (nadpisy a obrázky), experimentujte, buďte vynalézaví a živelní.“

První prodeje nejsou o zisku

Pamatujte, vaše první prodeje nejsou o zisku. Jsou o tom, nalézt své místo na trhu a dovést do dokonalosti marketing, zákaznickou péči a celkově vymazlit zákazníkův dojem z prodejního a poprodejního servisu.

Jedna věc je přilákat klienty na vaši webovou stránku a druhá je provést je prodejním procesem tak, aby ani nemrkli a už k jejich rukám putoval váš zbrusu nový produkt.

K tomu potřebujete nejen super marketing, ale i super online prodejní nástroj, který v ideálním případě obslouží klienta 365 dní v roce. Ať jste v práci, spíte, jste na pláži, věnujete se dětem, nebo houbaříte.

FAPI – e-shop nové generace spojuje budoucnost s přítomností. Přijímá objednávky, vystavuje faktury, páruje platby, upomíná klienty, když nezaplatí, a automaticky zasílá (online) produkty. Myslíte, že sníte? Podívejte se sami, jak vám FAPI zjednoduší podnikání a život!!!

Mám špatnou zprávu: počet emailů ve vaší databázi klesá přibližně o 22,5% ročně. E-mailové adresy vašich kontaktů se mění při přechodu z jednoho zaměstnání do druhého, kontakty se z vaší databáze odhlašují nebo začnou používat novou emailovou adresu.

Vaší prací podnikatele je starat se o to, aby neustále narůstaly nové kontakty do vaší emailové databáze a vy jste si tak udrželi počet svých kontaktů ve stoupající křivce.

Pokud jste ještě nezačali budovat svou emailovou databázi nebo vám zkrátka jen došly nápady, jak získávat nové emailové kontakty, inspirujte se těmito 30 způsoby, jak si mnohonásobně navýšit počet kontaktů ve své databázi.

30_jednoduchych_zpusobu_diky_kterym_vzroste_vase_emailova_databaze


Jak zdarma navýšit svou e-mailovou databázi?

1) Vytvořte hodnotný obsah svých e-mailů. Váš obsah musí přinášet zákazníkům vysokou hodnotu, pokud chcete, aby ho lidé pravidelně odebírali a přeposílali svým přátelům, rodině či kolegům, kteří ještě nejsou na vašem mailing listu.

2) Vyzvěte současné odběratele svých emailů, aby je sdíleli a přeposílali pomocí sociálních tlačítek na webu nebo pomocí tlačítka „poslat příteli“. Tímto způsobem můžete získat přístup ke kontaktům svých kamarádů a kolegů, kteří by se mohli přihlásit do vašeho emailového seznamu. Ve spodní části e-mailu mějte text nebo tlačítko „Přihlásit se k odběru“.

3) Vyhlašte on-line soutěž a darujte něco zdarma. Nechte účastníky zaregistrovat se do soutěže pomocí jejich e-mailové adresy (nezapomeňte propagovat svou soutěž také na sociálních sítích).

4) Vytvořte více typů e-mailů, které pošlete cíleně na specifický segment kontaktů ve své databázi. Je větší pravděpodobnost, že příjemci emailů kliknou na email, který je individuálně zacílen na jejich aktuální potřeby a také, že se přihlásí k odběru emailů, které budou zaměřeny na téma, které je konkrétně zajímá.

5) Oživte svou zastaralou databázi e-mailů z opt-in kampaní.
Máte starší seznam kontaktů, o který jste se dlouhou dobu nestarali? Vytvořte poutavý email a pošlete ho na tento starý seznam kontaktů. Odkažte například na ebook zdarma ke stažení na svém webu. Díky tomu si vyfiltrujete kontakty, které nereagují.

hand pressing e-mail icon

 

 

6) Přidejte odkaz do podpisů svých zaměstnanců, který povede lidi na vaši vstupní stránku, kde se mohou přihlásit do vašeho mailing listu.

7) Vytvořte nový obsah k získávání emailů – například ebook, článek nebo video – a vyžadujte od návštěvníků, aby vám poskytli svou e-mailovou adresu výměnou za přístup k vašemu hodnotnému obsahu.

social_028) Používejte svou Facebook stránku, abyste podpořili povědomí o svém webu a magnetech (= obsahy zdarma jako ebooky, články, videa, které nabízíte výměnou za návštěvníkův email). Přidejte na svou vstupní stránku také sociální tlačítka na sdílení vašeho obsahu.

9) Přidejte tlačítko – výzvu k akci do horní části své Facebook stránky. Vložte odkaz na vstupní stránku, která vyžaduje e-mailovou adresu pro přístup.

10) Publikujte na svém účtu na LinkedIn nebo ve vhodných a příslušných skupinových diskusích LinkedIn, odkaz vedoucí na vaši vstupní webovou stránku.

11) Použijte Pinterest na podporu své nabídky, která vyžaduje emailovou registraci. Například můžete vytvořit zeď obrázků z obalů svých ebooků, které budou odkazovat na registrační stránku pro stáhnutí ebooku na vašem webu.

12) Využijte svého kanálu na YouTube. Přidejte výzvu k akci do svých videí. Ke konci videa vložte odkazy na svou vstupní stránku.

13) Odkazujte na svou nabídku na různých místech svého webu.
Nenechte návštěvníky jen tak odejít ze svých stránek, aniž byste na ně získali kontakt. Zahrňte různé výzvy k akci na téměř každé stránce svých webových stránek. Klíčová místa na vašich webových stránkách jsou: homepage, hlavní stránka vašeho blogu, „O nás/O mě“ stránka a „Kontaktujte nás/mě“.

14) Při vytváření obsahu pro jiné (hostovské) blogy využijte také příležitosti a zahrňte do článku výzvu k akci, jakož i odkaz pro čtenáře, aby se přihlásili k odběru článků na vašem blogu.

15) Najděte si affiliate partnery a domluvte se s nimi na vaší propagaci na jejich webových stránkách nebo v jejich emailových kampaních. Díky tomu můžete získat velký příliv nových kontaktů do své emailové databáze a váš affiliate partner provizi od vás za doporučení a prodej vašich produktů nebo služeb.

16) Sbírejte e-mailové adresy na offline akcích jako jsou například veletrhy, semináře, konference apod. a importujte je poté do své databáze. Ujistěte se, že mají zájem být ve vaší databázi a pošlete jim uvítací e-mail, ve kterém potvrdí zájem o příjem vašich pravidelných informací.

17) Uspořádejte online webinář a sbírejte e-mailové adresy při registraci. Po webináři poděkujte za účast a pošlete účastníkům webináře prezentaci nebo jiný slíbený obsah na jejich email.

18) Přidejte QR kód do tištěných marketingových materiálů, které lidé mohou skenovat a přihlásit se do vaší e-mailové databáze, aby získali zajímavý obsah zdarma.

19) Uspořádejte soutěž na offline akcích. Účastněte se nebo vystavujte na veletrzích nebo jiných událostech a uspořádejte soutěž o zajímavé ceny pro své návštěvníky. Mějte na akci iPad nebo jiné zařízení a oslovte návštěvníky, aby se zaregistrovali do vaší soutěže.

20) Navažte spolupráci s místními obchodními komorami, informujte o svých produktech a službách, a zahrňte do své prezentace odkaz na přihlášení se k odběru vašeho zajímavého obsahu.

21) Uspořádejte vlastní akci (přednášku, odborný workshop, výstavu, prezentaci vašeho softwaru či aplikace) a vyzvěte lidi, aby se zaregistrovali na tuto akci nebo k odběru informací o dalších akcích.

business woman giving presentation

 

22) Udělejte narozeninovou nabídku pro své klienty. Připravte vlastní věrnostní klub a darujte něco speciálního pro ty, kteří mají narozeniny a zaregistrují se do vaší databáze emailů.

23) Motivujte své zaměstnance. Dejte jim finanční odměny za sběr platných e-mailových adres.

24) Darujte vzorky, prohlídku zdarma, konzultaci, ebook zdarma či záznam z vaší akce výměnou za email Vašich návštěvníků.

25) Získejte doporučení. Požádejte své zákazníky, aby na vaši nabídku odkazovali a doporučili vás svým kontaktům a výměnou jim dejte slevu na váš produkt.

26) Na konec každého článku na blogu, vložte výzvu k akci – odkaz nebo registrační formulář, díky kterému získají čtenáři hodnotné doplňující informace k článku, slevový poukaz na váš produkt apod.

27) Řekněte si o email při hovoru. Pokud hovoříte se zákazníky, kteří se zajímali o vaše služby, nezavěšujte dokud se nezeptáte, zda si můžete přidat email klienta do svého emailového zpravodaje a informovat ho tak cíleně o tom, co ho zajímá a co by mu mohlo pomoci v souvislosti s vaším produktem nebo službou.

28) Máte kamennou prodejnu? Vyhlašte nějakou zajímavou soutěž! Dejte na pult skleněnou mísu a zeptejte se návštěvníků své prodejny na vizitku a povolení k registraci do e-mailového seznamu. Díky tomu se mohou zapojit do slosování o zajímavou výhru.

29) „Postujte“ fotografie svých produktů, zajímavý obsah či infografiku na Instagram včetně odkazu na váš web a požádejte lidi, aby se zaregistrovali k odběru vašich zajímavostí a novinek.

30) Použijte Pop-upy (vyskakovací okna na webu). Když někdo přijde na vaše webové stránky, vyskočí mu okno pro získání emailu výměnou za zajímavý ebook, video apod.

 

Tak to bylo 30 tipů, jak zvýšit o 200% počet kontaktů ve Vaší databázi.

Doporučuji aplikovat co nejvíce způsobů získávání emailů vašich návštěvníků (budoucích klientů).

Máte nějaký vlastní tip, který se Vám osvědčil pro získávání kontaktů do Vaší emailové databáze a který Vám zde chyběl? Podělte se o něj s dalšími čtenáři a napište nám ho do komentářů pod článkem.

Přeji Vám mnoho spokojených odběratelů a zákazníků ve Vaší databázi!