Akvizice-retence main

Útok hraje váš business prostřednictvím akvizičních strategií. Akvizice jsou taktiky, které používáte k přilákání zákazníků na vaše stránky a zahrnují nástroje jako Google AdWords, Facebook reklamy a jiné. Na druhé straně stojí vaše obrana, jinak řečeno retence. Retence slouží k tomu, aby od vás stávající klienti kupovali znovu a častěji.

Nejlepší online marketingová strategie je balanc mezi obranou (akvizicí) a útokem (retencí). A jejich správná rovnováha závisí na charakteru vašeho podnikání. Pojďme společně najít vaši vítěznou strategii!

 

Váš útok (akvizice)

Přesvědčování potenciálního zákazníka o návštěvě vašeho webu prostřednictvím vnější komunikace a jeho následná přeměna v platícího zákazníka.

Čím více potenciálních nakupujících přilákáte, tím více potenciálních prodejů můžete udělat. Mnoho lidí vnímá akvizici jako pouhý „marketing“ a často zcela ignoruje druhou polovinu vítězné strategie, retenci.

 

Vaše obrana (retence)

Snaha o zvýšení množství opakovaných nákupů a ziskovosti každého stávajícího zákazníka.

Akvizice vytváří základnu zákazníků, na které pak můžete použít retenční strategii k jejich udržení a k maximalizaci vašich zisků. Kolik času a zdrojů byste ale měli každé z nich věnovat? Odpověď na tuto otázku závisí na charakteru vašeho podnikání.


Je akvizice důležitější než retence, nebo naopak?

Je možné vyhrát fotbalový zápas pouze útokem nebo obranou? Ne! Může se stát, že se tým při hře zaměřuje více na jednu strategii, pokud ale bude tu druhou zcela ignorovat, nevyhraje. Totéž platí v online prodeji.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 20.40.14

Akvizicí je třeba rozšiřovat zákaznickou základnu, a zvyšovat tak prodeje. Nicméně populární PPC akviziční techniky jsou stále dražší a dosah neplacené reklamy na sociálních sítích začíná být sporný.

To znamená, že retencí, ve srovnání s akvizičními snahami, které vás každý rok stojí víc a víc peněz, jednoznačně dosáhnete vyšší návratnosti vašich investic. Ve skutečnosti je až 7x dražší zákazníka získat než si ho udržet. Retence pomáhá snížit marketingové náklady a zvýšit ziskovost!

Retenční roli hraje i klientův dojem z nákupu, tedy jaký je jeho zážitek z objednání, platby a vaší komunikace s ním v průběhu a po dokončení prodeje. Kvalitní a spolehlivý prodejní nástroj, jako je FAPI, vám může přinést úžasné výsledky. Automaticky za vás přijme objednávku, nabídne klientovi širokou paletu platebních metod, odešle produkt a prostřednictvím automatických e-mailů s klientem i komunikuje.

 

Jak poznám, na kterou z nich se zaměřit?

Nejčastěji byste měli používat kombinaci obou. Proměnlivé je ale množství pozornosti, kterou byste měli v čase každé z nich věnovat. Vaše zaměření je ovlivněno jednak tím, co prodáváte, a také tím, v jaké fázi životního cyklu se váš business nachází.

 

V jaké fázi jste?

Online prodej, který se rozjel teprve včera, je diametrálně odlišný od toho, který již funguje 3 roky. Podívejte se na časovou linku, z níž vyčtete konkrétnější informace reflektující individuální potřeby vašeho online podnikání.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 21.00.30

  1. Začínáte: Pokud jste právě začali prodávat online, existuje jen jedna věc, na kterou se musíte zaměřit: získat zákazníky. V tomto okamžiku životního cyklu by měly akviziční snahy zcela trumfnout ty retenční.
  1. Nabíráte na rychlosti: Nyní máte dobrou návštěvnost na webu a již jste získali i pár prodejů. V této fázi můžete začít zavádět retenční prvky. Mé doporučení je začít s e-mailovou kampaní podporující další nákup.
  1. Máte solidní základ: Sice ještě nejste online moloch, ale máte zákaznickou základnu a prodeje rostou. Je čas, abyste začali přemýšlet o tom, jak ke svým akvizičním snahám přimíchat více retence. Můžete popřemýšlet o spuštění věrnostního programu a zároveň začít seriózněji využívat retenčních e-mailových automatizací.
  1. Jste zavedený e-shop: Častým problémem v této fázi je najít způsoby, jak dále pokračovat v růstu. Akvizice může vést k mnoha jednorázovým nákupům, na druhou stranu retence může klienty získat k častějšímu nákupu.
  1. Velmi zavedený e-shop: Zvládli jste to, v tuto chvíli jste již stabilní e-shop, který využívá spolehlivý prodejní nástroj a má spoustu zavedených a fungujících procesů a automatizací. V tomto bodě budete silně cílit na retenci. Je jednodušší zvyšovat obrat tím, že od vás stávající zákazník znovu koupí, než přesvědčovat nového klienta. Dovolte mi malou ilustraci.

V grafu níže má každý e-shop 100 zákazníků kupujících měsíčně produkt za 500 Kč. Šedý e-shop si každý měsíc retencí udrží 5 % těchto zákazníků a červený 10 %. Jak je vidět, 5% nárůst retence vede k rychlému růstu, který je obtížné získat pouhou akvizicí.

Snímek obrazovky 2015-06-28 v 21.20.00

Kromě toho, v jaké fázi životního cyklu se nacházíte, musíte své strategie přizpůsobovat také tomu, s čím obchodujete.

 

Co prodáváte?

Co prodáváte, má obrovský vliv na to, na jakou strategii byste se měli zaměřit. Obchodník prodávající luxusní kožený nábytek bude mít úplně jinou strategii než web, který prodává software, DVD nebo třeba online vzdělávání.

E-shop prodávající zboží vysoké hodnoty bude mít velmi vysoký koeficient customer lifetime value (= kolik u vás zákazník za svůj život utratí, pokud s vámi bude spokojený). Tento typ e-shopu bude mít ze solidní retenční strategie největší prospěch. Naopak e-shop prodávající zboží nižší hodnoty bude muset investovat více do akvizičních taktik.

Pamatujte, klíčem k úspěchu je taková rovnováha, která dává vašemu podnikání smysl a je pro něj přínosem.

 

PersonalizaceSAutomatizaci

cta_se

Vytrénujte klienty-3

online_prodej_musi_byt_sprint_na_100m_ne_prekazkova_drahaNení důležité, zda jste v podnikání začátečník, nebo mazák s lety praxe. Porozumět psychologii prodeje a vyvarovat se chyb, kterými můžete zákazníka od koupě na internetu odradit, je evergreen.

Pravidlem číslo 1 úspěšných online podnikatelů je uvědomění, že online prodej není překážkový běh, ale sprint na 100 metrů. Jinými slovy, že klientovi musíte připravit takové podmínky, aby cílovou páskou – platbou za váš produkt – proběhl bez průtahů, co nejrychleji a nejhladčeji. Podívejme se společně na to, jak zvýšit pravděpodobnost, že od vás klienti koupí.

 

Všechny cesty veďte do Říma

Nenechte zákazníka, aby se prokousával nabubřelou webovou architekturou. Veďte ho co nejpřímější cestou tam, kam ho chcete dostat – K NÁKUPU A PLATBĚ.

Nefunkční odkazy nebo nepromyšlené přesměrování budou pouze hatit vaše těžce získané obchodní příležitosti. Zjednodušte strukturu webu a zefektivněte všechny kanály, kterými se zákazník dostává do nákupního košíku nebo prodejního formuláře. Docílíte tak toho, že už nebude na vašem webu jen lelkovat, ale opravdu koupí.

 

Umožněte koupi bez požadavku na zřízení účtu

Vážně vaši klienti potřebují další přihlašovací údaje a heslo, které si musí zapamatovat? Pochybuji. Proč byste jim tedy stavěli zbytečnou zeď, kterou musí na cestě k získání vašeho produktu překročit. Vynucovat zřízení účtu je pro klienta, který u vás nakupuje poprvé, více než dotěrné. Je to jedna z věcí, která dokáže zákazníka dokonale znechutit a vám na konci roku pokazit pěknou výsledovku.

Lidé mají ze zřizování účtů strach, protože očekávají, že je zahrnete hromadou reklamních materiálů. Především to ale znamená, že musí vyplnit několik dalších polí navíc, a to celý proces prodlužuje a zvyšuje šanci, že si klient nákup rozmyslí.

 

Požadujte pouze ty nejnutnější informace

Nic nezabíjí prodeje více než vyplňování polí formuláře, která jsou pro nákup naprosto zbytečná. Dlouhým formulářem plným polí zákazníkovi jen hazíte klacky pod nohy. Výzkumy ukazují, že až 10 % zákazníků upouští od online nákupu proto, že je od nich požadováno příliš mnoho informací.

 

Neodvádějte klientovu pozornost

Asi není třeba zdůrazňovat, že platba je posledním krokem prodejního procesu. V dnešní době, kdy jsou lidé schopni udržet svou pozornost pouhých několik vteřin, je klíčové, aby je od dokončení platby absolutně nic nevyrušovalo.

To znamená, v žádném případě na stránku, kde klienti platí, nevkládejte reklamu!

Tady je vaším cílem dovést lidi co nejrychleji k zaplacení, a ne jim prodávat další produkty nebo je upozorňovat na jiné informace. To si nechte na jindy.

 

Především ale…

Potřebujete prvotřídní a spolehlivý prodejní nástroj, který vašim klientům umožní bez průtahů objednat a zaplatit. Postará se o přijetí objednávky, automaticky klientovi vystaví a okamžitě odešle daňový doklad, nabídne mu širokou paletu platebních možností, spáruje došlou platbu s fakturou, a pokud prodáváte elektronické produkty, zašle mu i váš produkt.

FAPI, e-shop nové generace, je doslova revoluce v online prodeji. Vložit jej můžete jednoduše, bez programátora, do jakéhokoli webu, za méně než 60 minut. Obslouží vaše klienty automaticky za vás, klient tak nemusí na nic čekat a jeho zážitek z koupě je doslova magický. Navíc za vás udělá i špinavou práci, jako je upomínání pohledávek.

Přesvědčte se sami, jak si můžete s FAPI zjednodušit život. Dáme vám ho na 30 dní zdarma. Bez smlouvy, bez závazků, bez placení. 🙂