„Co by mělo být to hlavní při prodeji online?“ vrtá hlavou mnohým prodejcům. Odpověď skloňujeme každý den nesčetněkrát. Je to promyšlená cesta zákazníka ukončená konverzí. Proces, kterého se zákazník účastní, než vykoná svou objednávku. Víte, čím vším musí váš zákazník projít, aby u vás nakoupil? Je to cesta trnitá plná svízelu anebo procházka růžovým sadem?

banner_mioweb_clanek

Naučte se klást tyto otázky: Čím můžu pomoci svému zákazníkovi tak, že bude nakupovat rád? A co mu mohu dát, aby byl nadšený a nakupoval jako divý? Čeho bych se měl vyvarovat, aby nevzal nohy na ramena? Otazníků už máme spoustu, pojďme se pověnovat odpovědím. Je jich plný článek, plus 10 praktických tipů navrch.

Konverze může nabývat mnoha podob.

Může se jednat například o:

a podobně.

Na internetu za konverzi považujeme situaci, kdy návštěvník našich webových stránek vykoná námi žádanou akci, většinou takovou, která má pro nás nějaký užitek. Dá se tak obrazně říci, že návštěvníka obracíme na svou víru – přejeme si, aby v nás věřil, měl v nás důvěru. Věrný návštěvník se stává zákazníkem.

Co je konverzní poměr?

Konverzní poměr vyjadřuje procento návštěvníků, kteří na webu vykonají námi požadovanou akci (například se přihlásí k odběru novinek).

Na úspěšně konvertující web se můžeme dívat jako na obrovský trychtýř na návštěvníky, který usměrní a profiltruje veškerý ruch a dopravu na webu a svede ji do jednoho cílového místa. Část webových návštěv se zachytí na hrubém sítu – přišla na stránku náhodou, a tak ji většinou opustí. Patří sem lidé všech věkových i zájmových kategorií, nedá se na ně tedy přesně cílit. Zbytek návštěvnosti proteče trychtýřem a je složen z uživatelů, kteří již hledali související produkt anebo byli na web odkázáni z jiné stránky. Mohou se také dívat po koupi, kterou nabízíte. A tento „uživatelský filtrát“ je naše nejdrahocennější alchymistická substance, kterou konverze promění na zlato.

Tipy, jak zvýšit konverzní poměr

Stavebním kamenem vysoké konverze je správné použití slova. A konkrétně toho, které skloňují zájemci o vaše služby. Vyzkoušejte si bleskurychlou anketu mezi vašimi příznivci a klienty – jaká slova byste zadali do vyhledávače, kdybyste hledali mé služby/zboží? Výsledkem budou „keywords“, klíčová slova. Pokud je získáte přímo od svých zájemců a zákazníků v různých podobách a obměnách, budou o to klíčovější.

Keywords zahrňte do textů na své stránce.

V internetových vlnách se brouzdá nespočet zájemců, a věřte, dychtí po vašich službách a produktech. Dveře k nim odemykají klíčová slova.

Co dále tedy nejvíce ovlivňuje konverzní poměr vaší prodejní stránky?

1. Nadpis

Titulní text přitahuje, chytá pozornost. Koneckonců je to jeho účel – známe ho z novin, časopisů, knih a článků – takže by měl koukat ho splnit. Velmi dobrý nadpis vás chytne a ještě popíchne k chroustání následujících řádků. Namotivuje vás.

Nadpis by se měl blýsknout svou poutavostí. Pár slovy zaujme a předejme to, co v písmenech přijde dál. Následující podmínka zní humorně, ale je totálně nezbytná – nadpis musí být čitelný. Když není, není nadpisem.

Mezi často používané „chytlavé“ fráze nadpisů patří:

Nadpis našeho článku se také chlubí deseti tipy.

2. Prodejní tlačítko

Prodejní tlačítko konvertuje spolehlivě, neboť jde přímo k cíli. Velké tlačítko „Buy Now“ nebo „Add to Cart“ se osvědčuje jak v USA, tak i v české mutaci u nás, což potvrzují i mnohé průzkumy. Existuje dokonce konkrétní typ tlačítka, tzv. „Belcher Button“, které jeho „tvůrce“ Perry Belcher nechal testovat v desítkách tisících transakcí a které v testech porazilo všechna ostatní tlačítka o 35 % až 320 % (!). Zde je příklad jeho tlačítka s popisem:

 

belcherb

„The Belcher Button“

Taky se divíte? Primitivní vzhled drásá duši všem vizuálně citlivým. Design, až by nejeden grafik uronil slzu… A právě díky tomu vděčí za své prvenství. Nestane se, že byste jej přehlédli, právě naopak. Hrozí nebezpečí, že vám tlačítko udělá do oka vryp…

Podrobný návod, jak na to nejlepší tlačítko, najdete v našem článku Vytuňte svoje tlačítka a začněte díky nim prodávat.

3. Font

Styl vašeho písma také drží svou sféru vlivu. Font by měl být snadno čitelný a měl by hezky zapadat do celkového vzhledu stránky. Je smyslem písma šokovat a uchvacovat? Rozhodně ne! Kratochvílí všech amatérů „rychlodesignérů“ je přehnaná hra s fonty.

Raději dejte důraz na jednoduchost a čitelnost. S vědomím a využitím selského rozumu můžete samozřejmě najít nový styl písma zkrášlující nadpisy a podnadpisy, ale nebude to váš hlavní úkol. Cílem fontu je čitelnost a úhledná forma.

Nejrozšířenější a zároveň nejlépe čitelné jsou tyto druhy písma:

Velikost písma by se měla pohybovat v klasickém rozmezí 12–14 pt. Takto velké písmo je ideální k tomu, aby se četlo pohodlně. Toto pravidlo však platí pouze pro text odstavců a popisků, nadpis si samozřejmě může dovolit větší rozlet nad webovými poli…

4. Obrázek

Doporučení: Používejte obrázky související s vaším produktem nabízeným na vaší stránce. Kroutíte hlavou, jaké jiné obrázky bych měl přece používat? Mnozí z nás však děláme to samé – dáme zavděk rychlému řešení a obrázky ulovíme z online webových galerií. To by bylo v pořádku, pokud by si fotografie držely kvalitu i kontext. Při nesprávné volbě může náš zákazník fotce nerozumět, vnímat ji jen jako záplatu, či hůř, odhalit její cizí původ. A to v něm značně podrývá důvěru. Nám jde o opak. Oslnit návštěvníkovy oči v maximálním kontextu a originalitě. Snažme se tedy o nejvyšší možnou formu relevance – souvislost obrázku s naší nabídkou.

Zde pár příkladů excelentního využití obrázků:

pasted image 0

Česká a světová slacklinerka Anna Kuchařová vás o(c)hromí ihned při vstupu na její stránku. Více vypovídající a působivé fotografie už snad ani nešlo vybrat.

pasted image 0 (1)

Ukázka z nabídky prodejce Markol na Fler.cz. Maximálně ilustrující fotka. Celá nabídka je skvěle postavená a působí velmi důvěryhodně.

5. Detaily produktu

Prodejní stránka by měla mít spád, a to krom vizuálu zajistí hlavně skvěle napsané čtivé texty. Do nich patří i detailní popis produktu. Po jejich přečtení má zákazník přesnou představu o nabídce. Na posledním obrázkovém příkladu se pod namlsanou fotografií tyčinky dočteme přesné složení a místo výroby. Vidíme taky profil prodejce Markol s počtem zobrazení a udělených srdíček.

6. Zaměření

Prodejní stránka by se měla zacílit na produkt. Rozhodně se vyplatí vyvarovat se roztříštěného obsahu stránky, reklamám a prvkům, které by odvedly pozornost návštěvníka. Představte si, že prodáváte e-book a vaše prodejní stránka má všechny informace, které návštěvník potřebuje k tomu, aby koupil. Mezitím, co tyto informace nasosává a už už se schyluje k tomu, aby klikl na tlačítko „Koupit“, si všimne reklamy v postranní liště, která ho zaujme. Klikne na ni, začte se do jiné nabídky nebo článku, a na vaši stránku mezitím zapomene.

7. Cílená návštěvnost

Nárůst návštěvnosti ocení snad každý web. Zvyšuje se šance dalších nákupů, registrací a objednávek. To, co je však doopravdy uskuteční, je až konkrétní čin lidí rozhodnutých pro koupi vašeho produktu. Nejlepší roli v tomto boji o návštěvnost sehraje reklama cílená. Přitáhne surfaře s konkrétním zájmem odpovídajícím vašim klíčovým slovům. A když jim vmžiku odpovíte na jejich otázku – jaké řešení mého problému váš produkt nabízí – máte vyhráno.

Necílená reklama je čirým plýtváním, zejména pokud platíte za její zobrazení. Drtivá většina náhodných kolemsurfujících zase odpluje nebo se zachytí na prvním sítu zmíněného trychtýře, vaše téma je logicky nezajímá, pokud si jej sami nenašli.

Facebook dnes nabízí neskutečné možnosti cílení. Od pohlaví, věku, vzdělání, přes výši příjmů až po fanoušky konkrétních stránek, nebo dokonce na lidi, kteří se chovají podobně jako vámi definovaný „avatar“.

8. Reference

Zákazníci přirozeně důvěřují nezávislému hodnocení druhých lidí. To, co vychvaluje majitel firmy, je samozřejmě nezajímá tolik jako ohlasy jiných zákazníků. Reference spokojených klientů jsou tak skvělým potvrzením dobrého jména firmy. Pokud tedy máte k dispozici ohlasy, obohaťte jimi svou prodejní stránku.

Chcete-li se inspirovat a naučit se, jak využívat ohlasy a komentáře druhých lidí při prodeji online, přečtěte si článek Zvyšte konverzi webu díky „Social Proof.

9. Cena

Výzkum o vlivu číslic ukázal, že cena končící na číslo 5 nebo 9 zvyšuje konverzní poměr. Zmíněné tři částky jsou skoro stejné, avšak lépe bude konvertovat první a druhá:

Umíte-li aspoň trochu anglicky, tento článek o efektivní cenotvorbě byste neměli minout!

10. Omezená nabídka

Jedna z nejrozšířenějších marketingových taktik je omezení nabídky (scarcity). Při prodeji hmotného zboží můžete uvést počet zbývajících kusů, vznikne tak dojem a obava, že při dalším čekání už na vás nemusí zbýt.

Jak na to prakticky? V MioWebu ve spolupráci se SmartEmailingem si nastavíte element umožňující automaticky sledovat počet prodaných kusů a odečítat ho od maximálního množství, které je k dispozici:

ebX

Výsledek na webu je potom tento:

eb

Krom množstevního omezení můžete využít i to časové.

Co dodat na závěr? Vědět znamená konat. A pak taky testovat, testovat, testovat. Zkuste si tedy zmíněných deset rad v praxi, a sami uvidíte, jak to promění vaše stránky a jejich účinnost. Pokud máte jakékoli připomínky a další tipy, oceníme je, napište nám je do komentářů hned pod blogem.

Nebo rovnou pokračujte na free trénink mimo jiné o tom, jaké další 4 stránky na svém webu potřebujete mít kromě těch prodejních.

 mioweb-banner-2-clanek

E-mail je v současném podnikání nejčastěji využívaný komunikační nástroj. Práce s ním je snadná a rychlá a umožňuje vám komunikovat s ostatními, když jste mimo kancelář. Navíc je méně rušivý než telefonování nebo SMS, takže můžete zprávy posílat pohodlně. Většině z nás chodí denně stovky e-mailů, a stejně tak i našim zákazníkům. To je ten hlavní důvod, proč některé zprávy mohou v záplavě ostatních sdělení zůstat nepovšimnuty. Přinášíme vám 10 tipů, jejichž dodržování vám umožní udělat dobrý dojem a zvýšit pravděpodobnost, že vaše e-maily nebudou bez odezvy.

 

TIP č. 1: Předměty vašich e-mailů by měly být specifické.

Tak, jako se pro přečtení článku na internetu rozhodnete podle jeho nadpisu, se příjemci vašeho e-mailu podle jeho předmětu rozhodnou, jak moc je pro ně důležitý. Předmět e-mailu by měl být stručný, relevantní a specifický. Když někomu posílám první e-mail, vždy se snažím do předmětu uvést jméno příjemce, a také informaci o tom, odkud danou osobu znám. Například předmět „Ahoj Petře, seznámili jsme se na večírku v sobotu“ je mnohem zajímavější než „Reaguji na naši schůzku“ nebo „Rád jsem Vás poznal“.

TIP č. 2: Buďte struční.

Lidé většinou nemají moc času a také neradi čtou dlouhé a nudné e-maily. Držte se proto vašeho tématu. Pokud toho máte na srdci hodně, ušetřete raději čas a využijte telefon. V případě neformální komunikace je efektivní využívat pouze právě předmět e-mailu, jako například „Máš zítra čas na oběd?“.

TIP č. 3: Využívejte odrážky.

Vždy, když chcete někomu položit více otázek, zkuste použít odrážky. Díky tomu budou vaše e-maily přehlednější a usnadníte vašemu protějšku tvorbu odpovědí.

TIP č. 4: Vychvalte příjemce.Young group of people giving the thumb's up

Pokud píšete e-mail někomu, koho moc neznáte, nebo nějaké známé osobnosti, je vhodné uvést, kde jste se setkali, kdo vás doporučil nebo jak daného člověka znáte. Pokud mi například přijde e-mail s předmětem „Moc se mi líbí Váš blog. Prosím, pošlete mi informace o vašich seminářích“, zareaguji určitě spíše, než pokud mi přijde zpráva s předmětem „Prosím o informace o vašich seminářích“.

TIP č. 5: Uklidněte se.

Je důležité, abyste dobře zapůsobili. Někdy je dobré se držet rčení „mluviti stříbro, mlčeti zlato“. Jinými slovy, raději si vaši zprávu dvakrát promyslete, abyste nevyzněli nepříjemně. Pokud jste naštvaní nebo rozladění, nejprve se uklidněte. Pamatujte na to, že si příjemce vaši zprávu může uložit, vytisknout nebo ji někomu přeposlat, proto neposílejte nic, čeho byste mohli litovat.

TIP č. 6: Dejte si pozor na chyby.

Před tím, než kliknete na „odeslat“, si raději text e-mailu zkontrolujte. Zaměřte se na chyby v gramatice a typografii. Důležité e-maily si klidně přečtěte nahlas a ujistěte se, že sdělují přesně to, co máte na mysli. Špatně strukturovaný e-mail o vás může vytvořit dojem, že jste neprofesionální, ledabylí či nevzdělaní.

TIP č. 7: Chraňte e-mailové adresy.

Pokud musíte rozeslat e-maily větší skupině lidí, dbejte na to, aby byla zajištěna ochrana soukromí příjemců. V případě, že se dané osoby neznají, používejte možnost „slepá kopie“. Tak se jednotlivým příjemcům zobrazí jen váš e-mail.

TIP č. 8: Nepřehánějte to s používáním tlačítka „odpovědět všem“.

Tato funkce sice může být užitečná, ale tak může vést k frustraci těch, kdo o odpověď nestojí. Odpovídejte jenom těm, kdo odpověď potřebují.


TIP č. 9: Před tím, než někomu pošlete velkou přílohu, ho požádejte o svolení.man working with tablet pc at home

Lidem často vadí, když mají e-mailovou schránku zaplněnou fotografiemi a velkými přílohami. Získejte si proto svolení, nebo použijte služby pro sdílení dokumentů, jako jsou například Dropbox.com nebo Leteckaposta.cz.

TIP č. 10: Dejte příjemcům e-mailů čas na odpověď.

Někteří lidé si e-mail nekontrolují vícekrát za den. Pokud potřebujete získat odpověď rychle, použijte telefon nebo do předmětu e-mailu uveďte slova jako „Prosím, přečtěte si tento e-mail“ nebo „Urgentní“, abyste tak pomohli uživateli snadno rozlišit důležité zprávy.

Především ale buďte slušní. Ty nejdůležitější věci se můžeme naučit od dětí. Když o něco žádáte, používejte slůvko „prosím“. Pokud pro vás někdo něco udělá nebo vám něco poskytne, řekněte „děkuji“. Vaše on-line reputace je součástí vaší osobní značky. Proto je „zlaté pravidlo“ stále tak důležité: chovejte se k ostatním tak, jak byste chtěli, aby se oni chovali k vám.