Audio verze

podcasts_iconPodcast na iTunes

Nedávno jsem byl v Londýně na akci Rogera Hamiltona Fast Forward Your Business a Roger tam použil úžasnou pomůcku pro avatara, pro vašeho ideálního zákazníka. Je to koncept, o který se teď s vámi chci podělit, protože ten princip, kdy znáte, komu prodáváte, kdo je váš cílový klient, cílový zákazník je zásadní pro to, abyste lépe, efektivněji a účinněji prodali. Pokud nemáte jasno, komu váš byznys slouží, komu chcete pomáhat, tak je to ono známé – prodáváte všem a nikomu. Je důležité přesně se zaměřit na to, kdo je váš klient.

Princip, který Roger použil, je otázka: Jaké ryby lovíte?

Jaké ryby teď lovíte? Pokud jsou ryby vaši klienti, vaši zákazníci, odpovězte si, jaké klienty a zákazníky chodíte aktuálně lovit. Jakou máte návnadu na tyhle ryby? Lovíte malé rybičky, nebo velké, obrovitánské ryby? Chodíte lovit na řeku, nebo sedíte u rybníka, nebo jdete na moře a lovíte někde na širém moři? Jaké je to místo, kde se nacházejí ryby, které chcete lovit? A co ty ryby, které chcete lovit, jedí? Na co slyší? Co je zajímá? Co mají rády ryby, které chcete lovit? Znáte odpovědi na tyhle otázky?

Pokud víte, kde žijí, kde se pohybují ty ryby, které chcete lovit, připravili jste se a zjistili jste, co mají rády, na co mají chuť, co potřebují, jakou potřebu chtějí uspokojit, tak v tu chvíli najednou začnete vidět místa, kde se pohybují přesně ty vaše ryby, ti vaši ideální zákazníci, a můžete tam jít. Můžete tam jít se správnou udicí, se správnými nástroji, se správným náčiním. Můžete jít na správné místo, kde se ty ryby skutečně nacházejí, a tam začít lovit.

Bohužel většina lidí, většina podnikatelů, byznysmenů nejen že loví naprosto jiné ryby, než by lovit měli, ale často je loví na místech, kde nikdy takové ryby nežily a nikdy ani žít nebudou. Nebo loví ryby na návnady, které jim vůbec nechutnají. Vůbec neznají principy, kterými se loví daná ryba. Anebo mají naprosto nedostatečné nástroje na to, aby mohli lovit ryby.

A tak použijte tuhle analogii lovení ryb s lovením vašich zákazníků, respektive se získáváním vašich zákazníků s tím, aby se o vás vaši zákazníci dozvěděli. Ti správní zákazníci, avataři, fanoušci avataři, vaše ideální ryby.

David Kirš_prodej_zákazník_avatar